کد خبر:33713
پ

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: غیرممکن است مجوزی در دولت خلق شود و پشت آن فساد نباشد؛ برای پیشگیری از این مساله در صدور مجوزها باید ضرر و منفعت آنها را با هم بالانس کنیم.

به گزارش روزانه نیوز، سورنا ستاری در همایش روز ملی صادرات با اشاره به روند صارات کشور افزود: صادرات در سال ۹۶ از یک میلیارد دلار هم فراتر رفت اما تحریم های داخلی که خودمان باعث آن شدیم، صادرات ما را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: قوانین ما در این حوزه افراد را دچار دستپاچگی می کند؛ در حال حاضر در تصمیم گیری هایی که در حوزه اقتصاد رقم می خورد، چنین مشکلی وجود دارد و اثرات جانبی این مساله خیلی سهمگین تر از تحریمی است که بر ما وارد می شود.

ستاری ادامه داد: در دولت باید بدانیم هر مجوزی که خلق می کنیم، پشت آن یک فساد است؛ غیرممکن است مجوزی در دولت خلق شود و پشت آن فساد نباشد. باید این تبعات را نیز قبول کنیم که وقتی مجوز یا قانونی را خلق می کنیم، پشت این مساله یک فساد است و باید ضرر و منفعت آن را با هم بالانس کنیم.

وی گفت: موانع داخلی خیلی بیشتر از موانع خارجی در فعالیت های اقتصادی  است؛ ولی من افتخار می کنم به خیلی از شرکت های دانش بنیان که بسیاری از آنها نیز جوان هستند و در این سال ها تشکیل شده اند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطرنشان کرد:‌ هفته گذشته اولین صادرات به اندونزی را با صدور دو دستگاه ربات جراحی از راه دور داشتیم. این ربات حدود ۶ میلیون دلار قیمت دارد و اینکه ما توانستیم این محصول را صادر کنیم یک افتخار برای کشور است.

وی با اشاره به حمایت های معاونت علمی در حوزه صادرات بیان کرد: ما در معاونت علمی و فناوری یک کریدور صادراتی ایجاد کردیم که خدمات صادراتی به شرکت ها می دهد و برای ورود آنها به بازار هدفشان راهنمایی های لازم ارائه می کنند. همه فعالیت های این بخش تحت پوشش بخش خصوصی است و ما در معاونت علمی سیستم دولتی نداریم و فقط هماهنگی ها انجام می شود. 

ستاری گفت: صادرات نفت از ۱۰۰ سال پیش در کشور ما آغاز شده است. تغییر این رویه و حرکت به سمت صادرات کالاهای غیرنفتی و همچنین به هم ریختن اکوسیستم موجود که بر اساس آن دستورالعمل‌هایی نوشته شده و وظایفی برای آن تعیین شده، کار مشکلی است؛ بنابراین من به هر فردی که بخواهد در دولت در زمینه صادرات نوآوری کند و تغییر سیستم دهد، کمک می‌کنم زیرا مطلع هستم که این کار بسیار دشوار است.

وی افزود: امیدواریم دولت جدید با کسب تجربه از اشتباهات دوره‌های گذشته اتفاقات خوبی را در بخش صادرات رقم بزند و با کمک سازمان توسعه تجارت و وزارت اقتصاد سال خوبی را برای صادرات داشته باشیم. البته در بودجه سال آینده برای صادرات برنامه‌ریزی جدی انجام شده است.

ستاری با تاکید بر اینکه در حوزه پژوهش‌های محصول‌محور، دولت صرفا باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری اصلی توسط بخش خصوصی انجام شود، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق توانسته اند با همین الگو، سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند.

در این مراسم که همزمان با بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، محسن رضائی معاون اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ۱۲ شرکت دانش‌بنیان موفق در عرصه صادرات محصولات ایران‌ساخت به عنوان برترین‌های صادراتی تقدیر شدند.

محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون داروهای نوترکیب، محصولات زیست فناوری، پلیمرها و فرآورده های پیشرفته نانویی، محصولات دانش بنیان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود که ضمن تامین نیاز داخلی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز برای واردات، زمینه ساز ارزآوری و ثروت افزایی شدند.

همچنین شرکت های برتر در حوزه مواد غذایی، لوازم خانگی انرژی‌بر، صنایع تبدیلی، فرآورده‌های شوینده و بهداشتی مدال افتخار صادراتی را دریافت کردند./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید