کد خبر:35882
پ

معاون اقتصادی استاندار همدان گفت: بستر مناسب برای توسعه مراودات بین همدان و حلبچه وجود دارد. 

بستر مناسب برای توسعه مراودات بین همدان و حلبچه وجود دارد

به گزارش روزانه نیوز، ظاهر پورمجاهد معاون اقتصادی استاندار در نشست توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان حلبچه و استان همدان اذعان کرد: با توجه به ارتباط خوبی که با کشور عراق، استان سلیمانیه، اقلیم کردستان و همچنین استان حلبچه داریم بنابراین در راستای سیاست‌های دولت و مدیریت استان در جهت اجرای سیاست‌های کار گروه توسعه صادرات باید مرودات خود را با کشور‌های جهان خصوصا همسایه برقرار کنیم.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و بازرگانان استان همدان و حلبچه پتانسیل‌ها وامکانات خود را مطرح کردند بنابراین با انعقاد تفاهم نامه‌هایی بین خود در روند اجرای توسعه صادرات پیشگام خواهند شد.
به گفته وی، تفاهم نامه دیگری نیز بین اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان و اتاق بازرگانی جلبچه انعقاد شد.
پور مجاهد با بیان اینکه ارتباط استان همدان با کشور‌های مختلف گسترده است، اشاره کرد: واحد‌های صنعتی بزرگی در حوزه‌های صنایع تبدیلی، تکمیلی و کشاورزی فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها با ۱۷ کشور جهان ارتباط دارند، اما به دلیل هزینه‌های حمل و نقل اولویت اول برای مراوده و بحث‌های تجاری با کشور‌های همسایه است که اقلیم کردستان و استان حلبچه یکی از این هاست.

تسهیل در صادرات غیر نفتی


بستر مناسب برای توسعه مراودات بین همدان و حلبچه وجود دارد


در ادامه علی اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در راستای سیاست‌های دولت در بخش صادرات غیر نفتی اتاق وظیفه دارد که از هیئت‌های تجاری کشور‌های مختلف خصوصا همسایه دعوت به عمل آورد تا از پتانسیل‌ها و مزیت‌های استان مطلع شوند و فضا برای فعالین اقتصادی در بخش‌های مختلف فراهم آوریم، اظهار داشت: در همین راستا از استان حلبچه که از استان‌های هم مرز کشور است دعوت به عمل آمد تا به همراه هیئتی به استان همدان بیایند.
وی خاطر نشان کرد: این جلسه برای آشنایی از مزیت‌ها و پتانسیل‌های استان همدان است همچنین فعالین اقتصادی بتوانند از فرصت‌های موجود در استان حلبچه آگاه شوند و با عقد قرارداد زمینه‌های همکاری فراهم شود.

ایجاد نمایشگاه دائمی برای محصولات همدان در حلبچه

بستر مناسب برای توسعه مراودات بین همدان و حلبچه وجود دارد


احمد شانیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به اینکه امروز جلسه و همایشی بابت مراودات تجاری بین استان همدان و استان حلبچه برگزار شد، افزود: استان حلبچه یکی از استان‌هایی است که مرز مشترک زیادی با کشور ایران دارد لذا می‌توان مراودات مختلفی اعم از حوزه‌های صنعت، معدن، و بازرگانی تعریف کرد.
وی در این جلسه پیشنهاد داد: نمایشگاه و فروشگاه دائمی در استان حلبچه از محصولات استان همدان راه اندازی شود.
شانیان با بیان اینکه اگر زیرساخت‌ها مهیا شود این آمادگی را داریم در نمایشگاه حضور داشته باشیم تصریح کرد: این امر بحث ترغیب و تشویق محصولات استان را در پی خواهد داشت که بتوانند همزمان با ارائه محصول بازاریابی کنند.


شکل گیری جبهه تولید و سرمایه گذاری

مرجان یزدان پور معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز با اشاره به اینکه تا زمانی که تعامل و ارتباط مستقیم نباشد معرفی محصولات و خدمات و بخوبی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: این نشست، نشستی است که برقراری رابطه بین تولید کننده‌ها به عنوان خط مقدم جبهه تولید و سرمایه گذاری شکل خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه در جهت تسریع، تسهیل و حمایت از سرمایه گذاران مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به عنوان کانون مراجعه سرمایه گذاران خارجی ایجاد شد، گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری قبل از اخذ مجوز، حین اخذ مجوز و پس از اخذ مجوز خدمات و مشاوره‌هایی ارائه می‌دهد.
به گفته وی، نیروی متخصص و توانمند در حوزه سرمایه گذاری و همچنین آشنا به چگونگی مطالعه و مراحل انجام مطالعات امکان سنجی طرح‌های سرمایه گذاری داد و در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مستقر هستند که در جهت به نتیجه رسیدن طرح‌ها می‌توانند حمایت کنند. 
یزدان پور در خصوص اطلس سرمایه گذاری استان همدان بیان کرد: اطلس سرمایه گذاری براساس مطالعات آمایش سرزمین آغاز شده است. دراین خصوص نقاط مستعد و دارای ظرفیت استان شناسایی شده و زیر ساخت‌های و مجوز‌های مورد نیاز توسط دستگاه‌های اجرایی تدوین و معرفی می‌گردند؛ لذا سرمایه گذار در این مسیر از طریق مرکز خدمات سرمایه گذاری به ریاست استاندار محترم و نایب رئیسی مدیرکل امور اقتصادی و دارائی هدایت می‌شود که در کدام نقطه سرمایه گذاری کند، چه مجوز‌هایی را باید اخذ کند و چه امکانات و مشوق‌هایی در اختیار او قرار داده می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون در حوزه‌های مختلف دراستان سرمایه گذاری‌هایی صورت گرفته است، ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی در حوزه نیروگاه خورشیدی به عنوان پایلوت منطقه غرب کشور، بلوک‌های سبک صنعتی و مجتمع صنایع فرنچ فرایز به عنوان صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات خام کشاورزی و… عمده سرمایه گذاران هستند که مجوز‌های لازم را اخذ کرده اند و خبر‌های خوبی نیز درزمینه جذب سرمایه گذاری برای استان در راه است.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید