کد خبر:39818
پ

نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی چندی پیش در ششم آذرماه در هتل کتیبه همدان به مدت سه روز با حضور هشت استان شامل ۷۰ تا ۸۰ غرفه با هدف حضور برندها از سراسر کشور در استان و ارتقاء برندهای استانی و عرضه مستقیم محصولات حجاب و عفاف ایرانی- اسلامی و ایجاد ارتباط دوسویه بین طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان استانی و کشوری و نیز دسترسی به پوشاک سالم، اقتصادی و عفیفانه برگزار شد.

به گزارش روزانه نیوز، این نمایشگاه به عنوان نخستین رویداد با موضوع مد و لباس در استان بود که رقم خورد و همدان نخستین استانی است که این رویداد را به عنوان میزبان برگزار کرد تا این نمایشگاه تلفیقی از خلاقیت، علم و تجربه باشد اما به اذعان بسیاری از بازدیدکنندگان و شهروندان عنوان نمایشگاه با چیزی که برگزار شد، از زمین تا آسمان توفیر داشت و می‌توانست با این فرصت طلایی پیش آمده خیلی بهتر برای برگزاری این نمایشگاه پیشگام بود و ظاهر شد.

رئیس اتحادیه پوشاک همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی برگزار شده در همدان، به هیچ عنوان در حد و اندازه یک نمایشگاه و جشنواره نبود و ضعیف عمل کرد و  معایب بسیاری قابل مشاهده بود.

حجت‌الله ناصری وجود لباس های وارداتی، گرانی و قیمت بالای پوشاک و نبود عفاف و حجاب در برخی از پوشاک عرضه شده را از جمله معایب این نمایشگاه دانست و تصریح کرد: عنوان نمایشگاه با نمایشگاه برگزار شده کاملاً متفاوت بود و بیشتر پوشاک نمایشگاه کارهای بُنجل، استوک، وارداتی و گران بودند.

وی افزود: لباس یا پوشاکی که به قیمت ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، در این نمایشگاه همان جنس و همان پوشاک با قیمت ۴۵۰ هزار تومان عرضه شد که این تفاوت قیمت اصلاً قابل توجیه نبود.

نایب رئیس اتاق اصناف همدان تصریح کرد: در کارگروه مد و لباس قرار بود این نمایشگاه در قالب عفاف و حجاب ایرانی- اسلامی برگزار شود و این امر در این کارگروه مصوب شد و برای همین با برگزاری چنین نمایشگاهی موافقت کردیم.

وجود تنها چهار غرفه عفاف و حجاب در نمایشگاه مد و لباس همدان

عضو اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در این نمایشگاه تنها چهار غرفه در رابطه با  تولیدات پوشاک عفاف و حجاب ایرانی- اسلامی قابل مشاهده بود، خاطرنشان کرد: کارشناسان و بازرسان بازدیدکننده از نمایشگاه نیز بر همین امر اذعان داشتند.

وی برگزاری چنین نمایشگاه ضعیفی را آسیب بزرگی برای برگزاری نمایشگاه های بعدی در این استان دانست و گفت: در بحث پوشاک داخلی چیزی به عنوان پوشاک ایتالیایی نداریم در حالیکه برخی از غرفه داران ادعا داشتند پوشاک آنها تولید ایتالیاست این در حالیست که لباس‌ و پوشاک غیرایرانی خارج از عرف حجاب در نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی توجیهی نداشت.

نایب رئیس اتحادیه پوشاک همدان هم به خبرنگار ایسنا گفت: مدت دو روز به این نمایشگاه سه روزه سرزدم و در یکی از این بازدیدها بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم همراه بنده بود و از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۸ شب آنجا بودم و نمایشگاه را از نزدیک رصد کردم.

شاهین حمیدی‌مقدم اظهار کرد: براساس آنچه ما موافقت کردیم و جلساتی که گذاشتیم، قرار بر این بود نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی برگزار شود و این نمایشگاه آن چیزی نبود که ما در جلسات مصوب و موافقت کردیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه ایرانی- اسلامی تعریف مشخصی دارد، اضافه کرد: در این نمایشگاه تنها چهار یا پنج غرفه پوشاک عفاف و حجاب دیده می‌شد، مابقی غرفه‌ها، غرفه‌هایی بود که اگر همان لباس را در فروشگاه و سایر مغازه‌های سطح همدان بفروشند اماکن و صمت درب آن مغازه را می‌بندد.

فروش آزاد اجناس قاچاق در نمایشگاه مد و لباس همدان

حمیدی‌مقدم با اشاره به ممنوعیت فروش جنس قاچاق و وفور جنس قاچاق در این نمایشگاه تصریح کرد: اعضای اتحادیه از ما می‌ پرسیدند آیا فروش جنس قاچاق آزاد شده؟ و گلایه داشتند که چرا  فروش جنس قاچاق در نمایشگاه آزاد است و دیده می شود؟

وفور اجناس چینی در نمایشگاه مد و لباس همدان

وی همچنین با انتقاد از وفور اجناس پوشاک چینی در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: با برخی از غرفه‌ها که صحبت داشتم کار پوشاک خود را تولید ایتالیا، اسپانیا و آلمان … معرفی می‌کردند و جنس چینی به وفور در نمایشگاه قابل مشاهده بود در حالیکه عنوان نمایشگاه حکایت از ایرانی- اسلامی بودن این جشنواره و نمایشگاه داشت.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: مسأله دیگر این بود که بیشتر کسانی که در این نمایشگاه حضور داشتند و شرکت کرده بودند، پروانه کسب نداشتند و زیرمجموعه هیچ شاخه صنفی نبودند و واحد سازمان صمت هم در رابطه با آنها مانده بودند چه کنند و نمی دانستند چطور آنها را جریمه کنند چراکه زیرمجموعه هیچ واحد صنفی به شمار نمی‌رفتند.

این فروشنده و تولیدکننده پوشاک بیان کرد: قیمت یک کار معمولی که شاید بیرون از نمایشگاه و جشنواره ۳۰۰ هزار تومان است، آنجا ۵۰۰ هزار تومان بود و قیمت تیشرت ۵۰۰، ۵۵۰ و ۷۰۰ هزار تومانی برای من فروشنده پوشاک واقعاً شوکه کننده بود.

وی نامناسب بودن مکان و نیز ازدحام و شلوغی را از دیگر معایب این نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: این نمایشگاه بیشتر شبیه آن بود که دستفروشان پوشاک در یک‌ محل به صورت رگال اقدام به فروش اجناس خود کرده باشند و اصلاً سنخیتی با نمایشگاه نداشت.

بیشتر اجناس غرفه‌های نمایشگاه اجناس ته‌مانده بود

وی با اشاره به اینکه بیشتر اجناس غرفه‌های نمایشگاه اجناس بنجل و تک سایز  و ته مانده بود، گفت: چیزی تحت عنوان طراح در این نمایشگاه ندیدم، تنها چند نفر فارغ التحصیل طراحی لباس از همدان شرکت داشتند که از کار آنها بازدید کردم، پوشاک غرفه آنها هم کار طراحی خودشان نبود و هیچ طرحی را در این نمایشگاه از خود ارائه نداده بودند بلکه پوشاک غرفه خود را از جای دیگری تهیه و در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و عنوان کردند لباس تنشان طراحی خودشان است و در نمایشگاه چنین چیزی معنا نداشت.

نایب رئیس اتحادیه پوشاک همدان اظهار کرد: بدترین محل جشنواره را به استان همدان اختصاص داده بودند و هیچ نظارتی بر برگزاری این نمایشگاه نشده بود، هر کس که پول داده بود توانسته بود در این نمایشگاه شرکت کند و هر جور لباس را نمایش بگذارد.

غرفه‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه مد و لباس همدان فروش خوبی نداشتند

وی با اشاره به اینکه غرفه‌های شرکت کننده فروش خوبی نداشتند و حتی پول اجاره غرفه را نیز درنیاوردند، یادآور شد: علت آن بود که جنس جالبی نداشتند و مردم آگاه هستند و جنس با کیفیت و خوب را می‌شناسند و از چندین جا سوال می‌کنند و به طور قطع وقتی جنس ته مانده در نمایشگاه عرضه شود به علت آگاهی و شناخت مردم هیچ خریدی صورت نمی‌گیرد و حتی به برپایی و برگزاری چنین نمایشگاه ‌هایی بدبین می‌شوند و دید مردم تغییر می‌کند.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: تأثیر این نمایشگاه برای برگزاری نمایشگاه های بعدی این است که اگر اتحادیه پوشاک تصمیم بگیرد یک نمایشگاه با کیفیت برگزار کند و برای برپایی این نمایشگاه هزینه گذارد و بهترین برندها را شرکت دهد، تأثیر و تجربه نمایشگاه قبل موجب می شود تا مردم دیگر از نمایشگاه های پوشاک استقبال نداشته باشند و تغییر این دید زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه معمولاً از نمایشگاه‌های پوشاک استان تولیدکنندگان پوشاک برای شرکت و حضور استقبالی ندارند چراکه اینگونه نمایشگاه های ضعیف به برند آنهاآسیب می‌زند، مطرح کرد: بنده خودم در بحث پوشاک مجموعه دار هستم و عرضه پوشاک خود را در چنین نمایشگاه‌هایی آسیب به برند پوشاک مجموعه ام می دانم.

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: نظر اتحادیه پوشاک این بود که نمایشگاهی برگزار کنیم که برندهای خوب شهر همدان از نظر فرهنگی، فروشگاهی و تولیدی گلچین شوند و تحت عنوان نمایشگاه عرضه و تولید در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی گفت: حضور تولیدکننده خوب در نمایشگاه و معرفی برندهای خوب موجب خواهد بود که حتی از سایر استان‌ها نیز بازاریابی خوبی برای تولیدات آنها ایجاد شود ضمن اینکه برنامه ما در برگزاری این نمایشگاه چنین طرحی بود اما آنقدر جشنواره بی کیفیت در استان برگزار شد که دیگر نمی توان اطمینان مردم را جلب کرد و دید مخاطب را تغییر داد.

حمیدی‌مقدم اضافه کرد: نمایشگاه مدنظر ما نمایشگاه پوشاک عفاف و حجاب با طراحی مدرن و لباس ایرانی بود که می توانست نمایشگاه خیلی خوب و جذابی باشد و امکان آن وجود داشت که برای کیفیت برگزاری آن بیشتر وقت گذاشت و کار کرد.

وی با بیان اینکه وقتی هر کاری را تنها به دید اقتصادی نگاه می کنیم این امر کار را خراب و لوث می‌کند، اضافه کرد: وقتی طراحی لباس ایرانی- اسلامی را برای نمایشگاه عنوان می کنیم این یعنی این نمایشگاه وزن دارد و باید متقاضیان شرکت کننده در نمایشگاه از چندین فیلتر تخصصی رد شوند تا بتوانند در این‌نمایشگاه شرکت کنند، اینطور نباشد که هر کس پول داد بتواند در این‌ نمایشگاه غرفه بگیرد.

نبود برچسب قیمت بر روی اجناس غرفه داران

نایب رئیس اتحادیه پوشاک همدان در ادامه نبود برچسب قیمت بر روی اجناس را یکی دیگر از معایب این نمایشگاه دانست و گفت: غرفه داران اجناس خود را به هر قیمتی که خواسته بودند در این نمایشگاه به فروش می‌رساندند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه فروش محصولات دیگری چون لواشک و سوهان نیز قابل مشاهده بود، اظهار کرد: اگر چنین نمایشگاه هایی را برای برگزاری به اتحادیه پوشاک بسپارند به طور قطع اتحادیه با آشنایی و تخصصی که در این حوزه دارد، می‌داند چه نمایشگاهی برگزار کند و از برگزاری نمایشگاه غیرتخصصی جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر لباس ها از مد افتاده و شبیه لباس تاناکورایی بودند

یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک هم اظهار کرد: در نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی به میزبانی استان همدان اجناسی غیر از ایرانی- اسلامی وجود داشت. برخی از غرفه داران این نمایشگاه پوشاک خود را کار ترک، اروپا و آلمان معرفی می‌کردند در حالیکه با شناختی که ما در حوزه پوشاک داریم چنین چیزی صحت نداشت و بیشتر لباس ها از مد افتاده و شبیه لباس تاناکورایی بود.

زهرا سالاری با بیان اینکه این نمایشگاه در شأن نمایشگاه مد و لباس نبود و بیشتر شبیه بنجل فروشی بود و قیمت های اجناس عجیب فضایی و گران بود، گفت: اکثر افراد شرکت کننده در نمایشگاه فاقد پروانه کسب بودند و در این نمایشگاه طراحی لباس هیچ معنایی نداشت ضمن اینکه عنوان نمایشگاه با نمایشگاه برپا شده همخوانی نداشت.

یکی از شهروندان بازدیدکننده از این نمایشگاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمایشگاه یعنی نمایش نه عرضه، حال اگر عرضه هم وجود داشته باشد ایرادی نیست، نحوه نمایش در این نمایشگاه اصلاً جالب نبود، همه بدون استفاده از مانکن در کنار یکدیگر روی رگال‌های کوچک و با فاصله های بسیار کم قرار داشتند.

وی تصریح کرد: قرار بود در این نمایشگاه مد و لباس از برندهای مطرح کشوری حضور داشته باشند اما غرفه دارانی از بازار همدان هم در بین آنها وجود داشت و تعداد محدودی از برندهای کشوری در این نمایشگاه شرکت داشتند.

وی گرانی قیمت اجناس، رعایت نشدن آیتم عفاف و حجاب در پوشاک عرضه شده در نمایشگاه و وارداتی بودن برخی اجناس از جمله لباس و روسری را از مواردی دانست که توجیهی در این نمایشگاه نداشت.

حضور برندها در همدان یک مزیت بود

یکی دیگر از شهروندان نیز اعلام کرد: اینکه چنین امکانی برای حضور برندها در همدان فراهم آمد، یک مزیت بود اما کاش برندهای بیشتری در این نمایشگاه حضور می یافتند.

وی با بیان اینکه مکان کوچکی برای برگزاری نمایشگاه درنظر گرفته شده بود، افزود: همین امر باعث شده بود شرکت کنندگان در نمایشگاه امکان مانور و عرضه مناسب محصولات خود را نداشته باشند.

قیمت و تنوع چادرها عالی بود

شهروند دیگری تنوع محصولات را از مزیت های این نمایشگاه برشمرد و گفت: به نظرم قیمت و تنوع برخی محصولات چون چادر بسیار عالی و مناسب بود.

وی اضافه کرد: همچنین خرید از برندهایی که حضور داشتند بسیار به صرفه بود چراکه دیگر نیازی به پرداخت هزینه پستی نبود و حتی می شد جنس مورد نظر را پرو کرد. 

، در پایان امیدواریم با برگزاری نمایشگاه های تخصصی تر در این زمینه با استفاده از ظرفیت و توانمندی صاحب نظران و تولیدکنندگان و طراحان این عرصه بتوان در تجربیات بعدی خوش تر درخشید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید