کد خبر:42022
پ

رئيس كانون وكلاي دادگستري استان همدان گفت: امسال هزينه بزرگداشت روز وكيل در استان همدان صرف آزادي 25 بدهكار مالي شد.

به گزارش روزانه نیوز مهدي غلامي جلال اظهار داشت: امسال با هم انديشي وكلاي كانون در استان و هئيت مديره كانون وكلاي دادگستري همدان بر آن شديم تا برخلاف سال هاي گذشته هزينه جشن 7 اسفند را براي آزادسازي زندانيان مالي كه سال هاست به دليل بدهي مالي در حبس هستند، در نظر بگيريم كه در اين راستا همدان تنها استاني است که چنين اقدامي را در سطح كشور انجام داده است.

وي با بيان اينكه موسسه نيكوكاري كانون وكلاي دادگستري استان همدان امسال به صورت رسمي ثبت شده و فعاليت مي كند، افزود: برخي از وكلاي كانون همدان كه پرونده معترضان را در جريانات اخير وكالت مي كردند براي دريافت حق الوكاله خود حساب موسسه را به موكلانشان اعلام كرده بودند تا با اين اقدام علاوه بر كمك به افراد بي بضاعت، انگيزه اي را براي معترضان ايجاد كنند تا بدانند اعضای نهاد مستقل وکالت  حقوق مردم برايشان مهم مي باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری استان همدان در خصوص پرونده هاي شكايت عليه وكلاي دادگستري در همدان نيز گفت: در يك سال اخير 250 شكايت عليه وكلاي كانون همدان ثبت شده كه 104 مورد آن واهي اعلام شده، يعني از نظر دادسراي انتظامي كانون قابليت پيگيري نداشته است.

غلامی جلال افزود: در همين راستا 38 فقره محكوميت كيفري با توبيخ درج در پرونده نيز طي يك سال گذشته در خصوص فعاليت وكلاي كانون در همدان ثبت شده است.

وی با اشاره به اينكه كانون هاي وكلا در سراسر كشور وظيفه دفاع از شهروندان در مقابل حاكميت را برعهده دارند، عنوان كرد: استقلال وكلا يك امر بسيار مهم است كه متاسفانه مورد خدشه واقع شده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان ادامه داد: حفظ حقوق شهروندي، نظارت بر اعمال و عملكرد وكلاي تحت عضو از وظايف ذاتي كانون هاي وكلاي كشور است كه اگر استقلال آن ها زير سوال رود قادر به وظايف نظارتي خود نخواهند بود.

غلامی جلال در خصوص طرح تسهيل نيز كه به تازگي تبديل به قانون مصوب شده است، گفت: طرح تسهيل نبايد طرحي براي ورود افراد كم سواد و بدون مهارت به نهاد وكالت باشد چرا كه تاوان عواقب آن را مردم خواهند داد و اين حق الناس است.

وی گفت: بر اساس طرح تسهيل افرادي كه يك تراز مشخص را كسب كنند مي توانند كارآموز وكالت شوند و اين اقدام يعني حجم بالايي از كارآموزان وكالت كه سرگردان در شعبات هستند.

در ادامه نيز نائب رئيس كانون وكلاي دادگستري استان همدان گفت: متاسفانه در تقويم رسمي كشور نامي از روز وكيل نيست در حالي كه وكلا از اقشار تاثير گذار در جامعه هستند.

آئينه وند همچنين با اشاره به استقلال نهاد وكالت گفت: وقتي مي گوييم استقلال وكلا بايد حفظ شود، يعني صدور و ابطال پروانه هاي فعاليت وكلا بايد با كانون هاي وكلاي سراسر كشور باشد و خود انتظامي هم توسط خود كانونها صورت گيرد.

نائب رئيس كانون وكلاي دادگستري استان همدان در پايان گفت:اميدواريم با پمپاژهاي خبري غير واقعي در خصوص نهاد وكالت و اطلاعات نادرستي كه از اين حوزه به دست برخي مسئولان و تصميم گيران مي رسد نتايج بدي متوجه اجراي عدالت در جامعه و نظام قضائي كشور نشود و مردم بتوانند در بستري مستقل براي احقاق حقوق خود از وكيل مستقلي بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید