کد خبر:32499
پ

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با رییس جمهوری پیشین افغانستان گفت: ایران خواستار افغانستانی عاری  از جنگ و تروریسم است و ایران مرزها و گذرگاههای مرزی خود با افغانستان را برای تسهیل وضع فعلی در این کشور باز نگه می دارد و تجارت را ادامه خواهد داد.

به گزارش روزانه نیوز در گفت وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان، آخرین تحولات این کشور مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگو، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گفت وگو میان تمام گروهها با هدف تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان که  بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد، تاکید کرد و افزود: افغانستان تنها از این طریق می تواند به  صلح  پایدار برسد. 

وی خاطر نشان ساخت: آمریکا در دو دهه گذشته مسبب و مسؤول نابسامانی‌های کنونی در افغانستان است. در عین حال این نظر و اراده مردم افغانستان است که باید به این وضع پایان داده و محقق گردد.

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در این تماس تلفنی اظهار کرد: بزرگان افغانستان برای عبور از این وضع، نهایت تلاش خود را انجام می دهند و هدف اصلی، تحقق خواست و اراده مردم افغانستان است. 

وی، ضمن تقدیر از مواضع و مساعی بکار گرفته شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: همراه با دیگر بزرگان و ریش سفیدان، با گروههای مختلف از جمله طالبان در حال رایزنی هستیم و از جمهوری اسلامی ایران هم در خواست داریم کمافی السابق کمکهای خود را  در راستای تسهیل این امر ادامه دهد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید