کد خبر:33956
پ

وزیر ورزش و جوانان درباره خصوصی‌سازی سرخابی‌ها گفت: از هفته اول شروع کار رییس جمهوری، از او خواهش کردم که اقدامات را در مسیر واگذاری این ۲ باشگاه انجام دهیم؛ او از این مسئله استقبال کرد و دستور اکید داد که این مسیر ادامه پیدا کند.

به گزارش روزانه نیوز حمید سجادی در حاشیه بازدید از رقابت‌های اسکی انتخابی تیم ملی در پیست توچال اظهار داشت: من امروز میهمان فدراسیون اسکی هستم. این فدراسیون در حال برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی برای اعزام به بازی‌های المپیک زمستانی است. المپیک پیش‌رو در چین فکر می‌کنم با کیفیت خوبی در حال برنامه‌ریزی و اجرا خواهد بود و تیم ایران هم مثل گذشته مراحل آماده‌سازی خود را پشت سر گذاشته است. از فدراسیون و مشاور ورزش‌های زمستانی وزارت ورزش آقای ساوه شمشکی که در کنار فدراسیون بوده، تشکر می‌کنم. از کیفیت برگزاری مسابقات صحبت شد و خودمان هم شاهد آن بودیم؛ به همین دلیل از مسوولان و برگزارکنندگان این رویداد تشکر می‌کنم. خبرهای خوبی را برای پیست شمشک در پیش داریم. ان‌شالله که فدراسیون در شمشک مستقر می‌شود و امسال به صورت آزمایشی قرار است که پیست شمشک در اختیار فدراسیون اسکی قرار بگیرد. در حال برنامه ریزی هستیم که علاوه بر اسکی، بتوانیم برای ورزش‌های زمستانی در کشور برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی هم چند قسمت دیگر در حالت‌های استاندارد و غیر استاندارد داریم که در حال همکاری و برنامه ریزی با بخش خصوصی هستیم که بتوانیم شاهد فعالیت ورزش‌های زمستانی در سایر نقاط کشور نیز باشیم. امیدوارم این آغاز فصل مناسبی باشد همه ورزشکاران صحیح و سالم به اینجا بیایند و با  روحیه مضاعف و پرانرژی به آغوش خانواده بازگردند و در نهایت به بهبود و رونق اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی کمک کنند.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش چه کمکی می‌تواند به فدراسیون اسکی کند تا تعداد سهمیه‌های اعزام به بازی‌های المپیک زمستانی به چهار نفر برسد، بیان داشت: تنها نقش ما، نقش حمایتی از فدراسیون است. ما وظیفه داریم که حامی باشیم، زیرساخت‌ها را تهیه کنیم، هماهنگ کننده خوبی باشیم و به همکاران روحیه بدهیم و آن چیزی که نیاز دارند، از طریق قوانین کشور در اختیارشان قرار بدهیم که این پیرامون فدراسیون‌های مختلف از جمله اسکی و اسکیت است. همچنین رشته پارااسکی از چند سال قبل فعال شده و تعداد قابل توجهی از ورزشکاران تحت نظر عیسی ساوه شمشکی سازماندهی شده‌اند. ما اسکی‌باز نابینای مطلق داریم که یکی از ورزشکاران شجاع در دنیا نیز معرفی شد. با هماهنگی شرکت توسعه و اهالی خوب شمشک و همکاری فدراسیون اسکی، در نظر داریم طی روزهای آینده قرارداد فدراسیون اسکی با شرکت توسعه منعقد شود. خواهش کردم که این پیست با شرایط بسیار خوبی در اختیار فدراسیون قرار بگیرد تا پیست شمشک امسال و پس از سال‌ها تعطیلی باز شود تا بدین وسیله بتوانیم کمکی به رونق آن منطقه کنیم و مشکلاتی که در آنجا به لحاظ حقوقی وجود دارد، حل شود.

وی درباره حضورش در انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: اینها همه شایعه است، ولی ما علاقه‌مند هستیم که انتخابات به بهترین شکل برگزار شود. ما چند برنامه خوب برای ورزش داریم؛ در حال تشکیل کمیته اقتصادی برای ورزش هستیم و در حال بررسی و انتخابات نفرات این کمیته بودیم که بتوانیم به نحو احسن از فرصت‌های موجود، منابع درآمدی خوبی ایجاد کنیم تا کمک‌حال منابع دولتی باشد. یکی دیگر از کارهای خوبی که آغاز کرده‌ایم، واگذاری استقلال و پرسپولیس است که مراحل خوبی طی شده و دولت کمک خیلی خوبی داشته است. اجازه بدهید  به عنوان یک ورزشکار قدیمی‌تر و عضو کوچکی از جامعه ورزش و همین‌طور در حال حاضر به عنوان خادم ورزش و جوانان در این وزارتخانه از رئیس جمهوری مردمی تشکر کنم. انصافاً شهادت می‌دهم که از هفته اول شروع کارشان که من خواهش کردم که اقداماتی را انجام بدهیم و ادامه مسیر را تا واگذاری این ۲ باشگاه داشته باشیم، او از این مسئله استقبال کرد و دستور اکید داد که این مسیر ادامه پیدا کند و با این مسئله موافق است. موضوع در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ادامه یافت و از دکتر دهقان تشکر می‌کنم؛ در آن معاونت دو، سه هفته کار و مطالعات حقوقی انجام شد. در این باره مجدداً گزارشی به رئیس جمهور داده شد و به وزارت اقتصاد و از آنجا به سازمان خصوصی‌سازی دستور داد که موضوع انجام شود و الان هم همکاران در سازمان خصوصی سازی در حال برنامه ریزی هستند.

وی همچنین اذعان داشت: در همین هفته یکبار دیگر با AFC مکاتبه شد و آنها به احترام وزارت ورزش پاسخ دادند و من هم روز گذشته، نامه دیگری را ارسال کردم و برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کردیم که همکارانم در ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال و سایر باشگاه‌ها که علاقه‌مند باشند راه خصوصی سازی و حرفه‌ای شدن را انجام بدهند، من گفتم که در کنار آنها آماده‌ام تا به اتفاق مدیران عامل باشگاه‌ها آماده حضور و دفاع از مستندات ارائه شده هستیم. خوشبختانه این رابطه خوب و مثبت بین ما و کنفدراسیون آسیا شروع شده و به صورت مکتوب هم قول دادیم که در فوریه مقدمات واگذاری ۲ باشگاه برای خصوصی سازی را آغاز خواهیم کرد که این نویدبخش اطلاعات خوب و آینده خوب برای حضور این دو باشگاه در بازار بورس و سرمایه است.من مطمئن هستم و کارشناسان هم به من گفته‌اند که یکی از موفقیت‌ترین اتفاقات بازار بورس، سهام این ۲ باشگاه خواهد بود که من پیشاپیش این نوید را می‌دهم که  همگی برای استقبال از حضور این ۲ باشگاه در بازار سرمایه آماده باشیم.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: در واقع اتفاقات خوبی در پیش است. ما برنامه ریزی خوبی کرده‌ایم که پروژه‌های ورزشی نیمه تمام را با استفاده از یکسری منابع بتوانیم تمام کنیم. در هر صورت کارهای کلان و بزرگی در پیش‌روی ورزش ایران است. من به شخصه وظیفه می‌دانم که به اتفاق همکاران و معاونین و مدیران و فدراسیون‌ها، کارهای بزرگی را دنبال کنیم. اینکه برخی اوقات در کوران این کارهای بزرگ و در افق دید روی به جلویی که داریم، شایعه می‌کنند که سجادی به کمیته ملی المپیک می‌رود، ما نگاه‌مان به یکسری کارهای بزرگ دیگر است و امیدواریم که انتخابات کمیته ملی المپیک سر موعد و طبق آن چیزی که هیئت اجرایی و ریاست کمیته برنامه‌ریزی کرده‌اند، برگزار شود و بهترین فرد انتخاب شود. هر وقت که بین کمیته و وزارت ارتباط و تعامل خوب وجود داشته، ورزش کشور از آن بهره‌مند شده است. در حال حاضر هم ارتباط بسیار خوب و تعامل مثبت و سازمنده بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک وجود دارد و امیدوارم سال‌های پیش‌رو، سال‌های بسیار خوبی برای ورزش کشور باشد. امیدوارم من و همکاران این فرصت و توفیقی که برای خدمت داریم، قدردان آن باشیم و تا زمانی که در اختیار داریم، آنقدر خوب اقدام و عمل کنیم که جامعه ورزش از این عملکرد راضی باشد.

وی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که در آن بودجه کمیته ملی المپیک در وزارت ورزش ادغام شده است، گفت: قبلاً هم اینگونه بوده است. در سال‌های قبل هم همه بودجه ورزش از جمله کمیته‌های المپیک و پارالمپیک به وزارت ورزش می‌آمد و با هماهنگی وزارت ورزش، اتفاقات بعدی پیش‌بینی می‌شد. الان هم واقعیت این است که ما چهار ماه است آمده‌ایم، برنامه‌ریزی برای این بودجه از ماه‌های قبل صورت گرفته بود. در واقع درخواست ما نبوده که این اتفاق بیافتد. الان هم اگر بودجه از طریق ما باشد، با کمال احترام بودجه برای ما می‌آید و از طریق ما در اختیار کمیته‌های المپیک و پارالمپیک قرار می‌گیرد. هیچ اتفاق عجیب و غریب و خاصی نیست، چون گفتم که هماهنگی و تعامل وجود دارد و این برنامه‌ریزی‌ بوده که در تغییر ردیف‌های بودجه برای سال ۱۴۰۱ برای کل کشور در نظر گرفته‌اند. الان تعداد ردیف‌ها زیر ۱۰۰ عدد است. این نوع برنامه‌ریزی و نگاه بودجه از طریق سازمان و برنامه و بودجه بوده است و من و همکاران در وزارت ورزش هیچ نقشی در این تغییر نداشته‌ایم. برای ما هیچ فرقی نمی‌کند، اگر این بودجه از طریق وزارت ورزش هم باشد، به راحتی در اختیار و در دسترس کمیته المپیک و پارالمپیک قرار می‌گیرد.

سجادی درباره ممنوعیت فعالیت برخی رشته‌ها در فدراسیون بدنسازی از سوی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: این ممنوعیت نیست. من این مسئله را به طور دقیق از معاونت ورزش زنان سوال کردم و پیگیر این قضیه بودم. یکسری از رشته‌های ورزشی برای زنان در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام شروع به کار کرده بودند که این مسئله را هم فدراسیون و هم وزارت ورزش قبول دارند. آن رشته‌ها برای زنان هنوز مجوز لازم را نگرفته‌اند و در حال کار هستند، منتهی معاونت ورزش زنان با هماهنگی فدراسیون به این نتیجه رسیدند که برای این رشته‌ها رسماً استاندارد و دستورالعمل‌ها تنظیم و مجوز فعالیت آن رشته‌ها برای زنان صادر شود تا وقتی همه زنان وقتی در سالن‌ها و محافل این رشته‌ها حضور پیدا می‌کنند، خیالشان راحت باشد که این رشته‌ها مجاز هستند. در واقع ممنوعیت خاصی ایجاد نشده است.

وی درباره این موضوع که مسوولان کمیته ملی المپیک عنوان کرده‌اند ادغام بودجه باعث می‌شود که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) این موضوع را دخالت دولت در ورزش تشخیص بدهد و اعتراض کند و برای ایران تبعاتی به دنبال داشته باشد و این همان اتفاقی است که درباره کشور ایتالیا نیز رخ داده، گفت: من چنین چیزی نه خوانده‌ام و نه در عمرم شنیده‌ام. من در ورزش بزرگ شده‌ام و تار و پودم ورزشی است. می‌خواهم به شما بگویم که چنین چیزی نیست. کمیته المپیک برخی از کشورها منابع دولتی ندارند و این منابع دولتی، نوعی کمک است. مثلاً ما برای فدراسیون‌ها بودجه نداریم و در عرف است که می‌گوییم بودجه به یک فدراسیون داده می‌شود. در واقع اینها کمک دولت به یک فدراسیون است و دولت‌ها کمک می‌کنند. ما هم کمک می‌کنیم که در عرف به همان بودجه شناخته می‌شود. در کل تاکنون چنین چیزی را نشنیده‌ام و این یک نوع کمک است که می‌تواند به هر طریقی انجام شود. می‌خواهم به شما بگویم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، مگر اینکه خودمان دوست داشته باشیم پرونده درست کنیم و دوباره مثل خیلی از کارهای دیگر از داخل کشور به بیرون پالس بفرستیم. بیرون از کشور چه کاری می‌خواهند انجام بدهند؟ می‌خواهند بگویند که چرا پول می‌دهیم یا نمی‌دهیم و چرا از این طریق انجام می‌شود. دولت می‌خواهد کمک کند و این مسئله چه ارتباطی به کشورهای دیگر دارد؟ ما ورزشی هستیم این حرف‌ها در کَت ما نمی‌رود.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود قول داده درخصوص مطالبات برخی بازیکنان فوتبال اقداماتی انجام بدهد، بیان داشت: مگر مسوولیت ما پرداخت مطالبات است؟ من در این باره شخصاً قولی نداده‌ام، ولی اگر باشگاه‌ها قول داده‌اند، به هر حال مدیریت اجرایی داخل باشگاه‌ها به خودشان ارتباط دارد و حتما باید به قولی که داده‌اند متعهد باشند و اگر باید پرداختی انجام بدهند، باید حساب و کتاب‌های مالی مشخص باشد. در واقع اگر به سمت حرفه‌ای شدن می‌رویم، یکی از آن مراحل عبور از همین اتفاقات مالی و شفاف‌سازی و چنین مواردی است. اینکه واسطه‌ها به این مسائل ورود می‌کنند، من چیزی نشنیده‌ام. من خودم زمانی که در باشگاه‌ها کار می‌کردم، اجازه ورود واسطه‌ها را نمی‌دادم. این، دیگر به مدیریت داخل باشگاه‌ها برمی‌گردد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید