کد خبر:44529
پ

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه تا زمان حضور ارزیابان یونسکو در همدان، آسفالت باید از هگمتانه برچیده شود، گفت: قراداد این کار آماده است و به محض مسدود کردن خیابان‌ها و حذف سواره از عرصه هگمتانه، آسفالت برچیده می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز، اتابک صفری درباره اقدامات میراث فرهنگی همدان در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه، اظهار کرد: در حال حاضر مرمت کاروانسراها، راسته بازارها و برخی از مساجد و بناهای محدوده ثبت در حال انجام است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مرمت عمارت جنانی با اعتباری بیش از ۳۲۰ میلیون تومان، مرمت کاروانسرای یداللهی با اعتبار ۷۹۰ میلیون تومان، مرمت کاروانسرای تحدید با اعتبار ۲۱۷ میلیون تومان، مرمت کاروانسرای شریف‌الممالک با اعتبار ۹۹۴ میلیون تومان، مرمت کاروانسرای حسین‌خانی با اعتبار یک میلیارد تومان، مرمت جداره‌های راسته حاج‌صفرخان با اعتبار ۲۸۵ میلیون تومان، مرمت کاروانسرای قبله و جداره‌های روبروی این کاروانسرا با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان، مرمت کاروانسرای قلمدانی و خانه پورسماکی با اعتبار ۳۷۰ میلیون تومان، مرمت جداره و بالکن کوچه استر با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان و مرمت کاروانسرای گلشن با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان در دست انجام است.

صفری با بیان اینکه مرمت کلیسای یهودی‌ها با اعتبار یک میلیارد تومان به زودی آغاز خواهد شد، افزود: بخشی از اقدامات عمرانی در محوطه هگمتانه در دست انجام است که به عنوان مثال ایجاد عایق رطوبتی در ترانشه مرکزی، حفاظت ترانشه‌ها به صورت صندوقه‌ای، مرمت نیمکت‌های سایت هگمتانه، برچیدین علف‌های هرز از محوطه هگمتانه، جمع‌آوری نخاله‌ها و زباله‌های تجمیع شده در هگمتانه و ساماندهی مسیر گردشگری در محوطه با اعتباری حدود پنج میلیارد تومان در دست انجام است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، مطالعه جامع در عرصه ثبت جهانی شامل آسیب‌شناسی عرصه و طرح مطالعه چند کاروانسرا و بنا که نیاز به طرح مرمت داشت مانند مرمت مجموعه کلیسای گریگوری استپانوس و مسجد جامع در دست انجام است که به محض اتمام و ارائه نتایج اقدامات مرمتی در این مجموعه‌ها آغاز می‌شود.

صفری با اعلام اینکه پروژه‌های میراث فرهنگی در محدوده ثبت جهانی با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان در دست انجام است، یادآور شد: به غیر از میراث فرهنگی، شهرداری همدان هم اقداماتی مثل جداره‌سازی پیاده‌راه‌های اکباتان و بوعلی را در دست اقدام دارد.

وی درباره اقناع‌سازی بازاریان نیز بیان کرد: در این زمینه جلسات متعددی با کسبه پیاده‌راه اکباتان و کسبه برخی کاروانسراها برگزار شده است همچنین جلسه‌ای با فرماندار و نمایندگان کسبه خیابان اکباتان و راسته حاج فضل‌الله برگزار، خواسته‌های آنها شنیده و منجر به تصویب مصوباتی در فرمانداری شد که بخشی از آنها تاکنون انجام گرفته و بخش‌هایی هم در دست اقدام است.

معاون میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: علاوه بر این می‌توان به برگزاری نشست اقناع‌سازی در کاورانسرای گلشن و نشست‌های تخصصی در محوطه هگمتانه اشاره کرد همچنین در هفته پیش‌رو جلسه‌ای با کسبه کاروانسرای شریف‌الممالک برگزار می‌شود.

صفری با اشاره به اینکه این جلسات باید تداوم داشته باشد تا رفته رفته به همراهی مردم منجر شود، تصریح کرد: علاوه بر این، بازدیدهای میدانی مسئولان مربوطه از پیاده‌راه اکباتان و برخی از راسته‌بازارها صورت گرفته و مدیرکل ثبت و حرائم کشور نیز در روزهای گذشته از محدوده بازدید کرد./ ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید