کد خبر:1817
پ

چگونه می‌توانید زنی خوش خُلق داشته باشید که با شما مهربان باشد، به شما توجه کند و با عشق و محبت و احترام با شما رفتار کند؟ یکی از راه‌ها این است که از نظر هیجانی واقعا مستقل باشید، یعنی به توجه و حمایت هیجانی همسرتان نیازی نداشته باشید!

به گزارش “روزانه نیوز” دلیل موثر بودن استقلال هیجانی و عاطفی این است که برای خانم‌ها، بین مردی که نیاز به حمایت هیجانی دارد تا در مورد خودش به احساس خوبی برسد و مردی که به حمایت هیجانی همسرش و حتی توجهی از جانب او نیازی ندارد، تفاوت بزرگی وجود دارد.

چرا نباید وابستگی عاطفی و هیجانی داشته باشید؟

زنی که احساس کند همسرش وابستگی هیجانی به او ندارد، دلش می‌خواهد مرد زندگی‌اش به حضور و توجه او نیاز داشته باشد، تا احساس کند در زندگی همسرش اهمیت دارد. مردی که وابستگی هیجانی ندارد، نیازی ندارد همسرش دلداری‌اش بدهد، پشتش بزند و آرامش کند تا احساس بهتری پیدا کند، چون در حال حاضر احساس خوبی دارد. اما زن دوست دارد کاری برای این مرد بکند تا به نیاز غریزی‌اش به مهم بودن برای یک مرد پاسخ بدهد؛ بنابراین توجه و مراقبت و محبتش را نثار مرد زندگی‌اش می‌کند تا او را به خود وابسته کند.

گیج شده‌اید؟ بسیار خب، مثالی می‌زنیم تا مسئله روشن شود:

فرض کنید مردی که وابستگی هیجانی و عاطفی به همسرش دارد از سر کار به خانه برمی‌گردد، او روز بسیار بدی داشته. در خانه با دیدن همسرش شروع می‌کند که: «روز بسیار مزخرفی داشتم، رئیسم خیلی آزارم می‌دهد و …، بیا پیشم عزیزم و آرامم کن!». او تمایل دارد در مورد جزئیات روزش حرف بزند و دوست دارد همسرش به تمام درد دل‌هایش گوش بدهد، پشتش بزند، به او دلگرمی بدهد و بگوید: «ناراحت نباش عزیزم، همه چیز درست می‌شود!».

حالا یک مرد مستقل از نظر هیجانی را در نظر بگیرید که روز بسیار بدی را در محل کارش گذرانده است.

او به خانه برمی‌گردد، همسرش از او می‌پرسد: «امروز چطور بود؟» و او جواب می‌دهد: «خب، روز خیلی بد و سختی بود، اما می‌دانی منظورم چیست، خودت هم از این روز‌ها داشتی!». این مرد به طریقی اعلام می‌کند که نیازی ندارد بیشتر در موردش حرف بزند. اما زن دلش می‌خواهد در مورد اتفاق‌هایی که همسرش را خسته و عصبی کرده بیشتر بداند. این مردِ غیروابسته نیازی ندارد کسی پشتش بزند و دلداری‌اش بدهد و بگوید همه چیز دست خواهد شد و لازم نیست کسی به او انگیزه بدهد و تشویقش کند به تلاش خود ادامه بدهد و او را امیدوار نگه دارد.

اما همسر مردی که وابستگی هیجانی ندارد، دوست دارد بیشتر بداند، بیشتر حرف بزنند و مردش را به خود وابسته و نیازمند کند. او سعی می‌کند به مردش کمک کند و کنارش حضور دارد تا به او عشق و محبت بدهد و مراقبش باشد. او می‌پرسد: «چه شده عزیزم؟ چرا امروزت بد بود؟». مرد می‌تواند به خنده و شوخی جواب بدهد و وارد لایه‌های عمیق‌تر روز بدی که گذرانده نشود، چون واقعا هم نیازی به آه و ناله کردن برای جلب توجه همسرش ندارد.

این مرد می‌تواند به همسرش نشان دهد که به تنهایی از پس مشکلاتش برمی‌آید و در حال حاضر به این فکر می‌کند که چگونه می‌تواند ارتقاء سمَت بگیرد یا از شغل فعلی استعفا بدهد و سراغ کار دیگری برود؛ بنابراین درمانده و سرگردان نیست. او نیازی ندارد همسرش را زیاد درگیر مسائل کاری‌اش کند، اما می‌تواند وارد گفتگو شود و درمورد مشکلاتی که دارد با همسرش حرف بزند و در عین حال به او نشان بدهد که همه چیز را تحت کنترل دارد و جای نگرانی نیست؛ بنابراین وقتی شما واقعا از نظر عاطفی و هیجانی وابسته نیستید و نیاز به حمایت و توجه همسرتان ندارید، او خودش دوست دارد که این حمایت و توجه را به شما بدهد، چون دلش می‌خواهد شما به او نیاز داشته باشید و برا‌ی‌تان مهم باشد.

در نتیجه جوری رفتار می‌کند که زن خوبی برای شما باشد؛ مهربانی می‌کند، توجه می‌کند، احترام می‌گذارد، مراقبت و رسیدگی می‌کند و به شما عشق می‌ورزد تا برای‌تان بهترین باشد.

و اما شما باید چه رفتار‌هایی داشته باشید تا همسرتان با شما خوش رفتاری کند؟

با احترام با همسرتان رفتار کنید

به همسرتان اطمینان دهید که چقدر برای‌تان ارزشمند است و او را تحسین کنید. فراموش نکنید که اغلب باید نشان دهید و ابراز کنید که به برای همسرتان احترام و ارزش قائل هستید.

احترام را به زور به دست نیاورید

وقتی صدای‌تان را بلند می‌کنید، سرزنش می‌کنید، زورگویی می‌کنید و سعی دارید با قلدری و اجبار، برای خود احترام بخرید، دقیقا در جهت اشتباه حرکت می‌کنید.

هر چه متواضع‌تر و گوش به فرمان‌تر، محترم‌تر!

وقتی آقایان در خانه با تواضع، متانت و دلسوزی رفتار می‌کنند، قدرت شخصیتی که آن‌ها را تعریف می‌کند، احترام همه را برانگیخته خواهد کرد که ریشه در عشق و قدردانی دارد.

 

همیشه همسرتان را مقدم بدانید

رهبرانی که مانند مهم‌ترین فرد یک سازمان، با خودخواهی رفتار می‌کنند، هم همه از آن‌ها فرمان می‌برند و هم ممکن است عده‌ای از آن‌ها نافرمانی کنند. اما رهبرانی که همیشه دیگران را مقدم می‌دانند، محبت و همدلی را چاشنی فرامین خود می‌کنند و برای همین مورد احترام و تائید هستند.

به وعده‌های‌تان عمل کنید

یکی از معیار‌های درستکاری، عمل کردن به وعده‌ها و پایبندی به قول و قرارهاست، و یکی از نتایج وفای به عهد، احترام است. اگر همسرتان بداند و مطمئن باشد که به چیزی که می‌گویید عمل می‌کنید و می‌تواند روی حرف‌های‌تان حساب کند، احترام به شما را هرگز فراموش نخواهد کرد.

عهده‌دار بخشی از کار‌های خانه شوید

سعی کنید عضوی موثر و مفید در خانه باشید و مسئولیت بخشی از کار‌های خانه را بپذیرید. می‌توانید مسئولیت رسیدگی به تکالیف بچه‌ها را شما به عهده بگیرید، هفته‌ای دو سه شب شما شام درست کنید یا روز‌های نظافت، شما جاروبرقی بکشید یا سرویس بهداشتی را تمیز کنید. انتخاب‌ها بینهایت‌اند، اما مهم این است که پیوسته مسئولیت پذیر باشید.

با همسرتان مثل ملکه‌ها رفتار کنید

هر جور با همسرتان رفتار کنید او نیز با شما همانگونه رفتار خواهد کرد. اگر همسرتان را ستایش کنید و خوبی‌هایش را به رُخش بکشید، اعتماد بنفس او را افزایش می‌دهید و الگویی برایش می‌شوید تا متوجه شود چگونه باید با شما رفتار کند. مرد‌هایی که با زبان تحقیر و سرزنش با همسر خود صحبت می‌کنند تا خودشان را مهم‌تر و بالاتر جلوه بدهند، قابل احترام نیستند. هیچ زنی برای یک مرد دیکتاتور و بددهن ارزش قائل نیست.

آیا اصلا به همسرتان می‌گویید چقدر برای‌تان مهم است؟ آیا مکررا به او یادآوری می‌کنید که قدردان زحمات او در خانه هستید؟ آیا به همسرتان این احساس را می‌دهید که مهم‌ترین فرد زندگی شماست؟ اگر جواب‌تان منفی است، پس با او درست رفتار نمی‌کنید. برای‌تان پیشنهاد‌هایی داریم که چگونه با همسرتان مثل ملکه‌ها رفتار کنید:

  • صورتش را میان دست‌های‌تان بگیرید و بگویید چقدر زیباست.
  • وقتی به خانه برمی‌گردید، او را در آغوش بگیرید و بگویید چقدر دوستش دارید.
  • وقتی بیرون می‌روید، دست همسرتان را بگیرید و هنگام ورود به هر مکانی، در را برای او باز نگه دارید.

حساب بانکی‌اش را پُر کنید

نگران نباشید، از پول حرف نمی‌زنیم. هرچند این هم ایده‌ی بدی نیست! اما ما از حساب بانک عاطفی همسرتان حرف می‌زنیم. هر کسی یک حساب بانک عاطفی دارد و این حساب جایی است که ما تمام هیجانات و احساساتی را که تجربه می‌کنیم پس انداز می‌کنیم. یک کلمه‌ی مهربانانه، یک ژست عاشقانه و یک نگاه پُر از مِهر می‌تواند به حساب بانک عاطفی واریز شود. از طرفی دیگر، توهین و سرزنش و بی‌احترامی، حساب بانک عاطفی را خالی می‌کند. هدف شما به عنوان یک شوهر خوب باید این باشد که حساب بانک عاطفی همسرتان را همیشه پُر نگه دارید.

همسرتان را خوب بشناسید

چه چیزی بیشتر همسرتان را خوشحال می‌کند؟ از چه گُل یا رنگی بیشتر خوشش می‌آید؟ از چه رفتاری متنفر است؟ زبان عشق او چیست؟ مهم‌ترین درخواستی که از شما دارد چیست؟ چه چیزی بیشتر مضطربش می‌کند و خیلی سوال‌های دیگر، آیا پاسخ این سوال‌ها را می‌دانید؟ اصلا چقدر همسرتان را می‌شناسید؟

مردی که بعد از سال‌ها زندگی با همسرش هنوز غذای مورد علاقه‌ی او را نمی‌داند یا درک نمی‌کند طبیعی است همسرش چند روز در هر ماه، بی‌حوصله و بدخلق باشد، چگونه انتظار دارد مورد احترام و توجه همسرش قرار بگیرد؟ اگر می‌بینید هنوز همسرتان و شریک زندگی‌تان را خوب نمی‌شناسید، بسیار خب، شروع کنید!

منبع: برترین ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید