کد خبر:32946
پ

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از اعلام آماده‌باش این سازمان به تمامی استان‌های کشور برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی ناشی از بارندگی و سرمای هوا در نیمه دوم سال خبر داد.

به گزارش روزانه نیوز اسماعیل نجار، درباره تمهیدات این سازمان برای آمادگی در برابر حوادث مرتبط با بارندگی و سرمای هوا که در نیمه دوم سال احتمال وقوع آن افزایش پیدا می‌کند، گفت:‌ با توجه به افزایش حوادث طبیعی ناشی از بارندگی‌های برف و باران و کولاک و تغییرات ناگهانی جوی در نیمه دوم سال، سازمان مدیریت بحران کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، بر ضرورت آماده باش و ارتقای آمادگی برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی در نیمه دوم سال تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه این نامه باید از سوی تمامی بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و … اجرا شود، اظهارکرد:‌بر اساس آنچه که سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرده است، لازم است تمامی معابر و آبراهه‌های زیرگذر جاده‌ها و خطوط ریلی پاکسازی شده و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:‌ مسیل‌ها و رودخانه‌های داخل شهری نیز باید توسط شهرداری‌ها پاکسازی و لایروبی شود. لازم است در در مورد انهار و قنوات نیز همین اقدامات انجام شود و ما این موضوع را ابلاغ کرده‌ایم.

نجار با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرای موظف شده‌اند که به طور دوره‌ای از پل‌ها و به خصوص پل‌های کم ارتفاع روی رودخانه‌ها بازدید کنند، گفت:‌ لازم است اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها نیز با شدت ادامه داشته و با موارد تخلف با هماهنگی دستگاه قضایی برخورد شود. چرا که در مواردی تصرف بستر رودخانه سبب انسداد مسیر و جاری شدن سیل نیز شده است.

وی با بیان اینکه باید تمهیدات لازم برای تامین و ذخیره سوخت و انرژی مورد نیاز استان‌ها نیز اتخاذ شود، تصریح کرد: در این نامه تاکید کردیم که باید زیرساخت‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و عیوب آن رفع شود. همچنین سوخت مایع مورد نیاز برای فعالیت نانوانی‌ها و نیروگاه‌ها، مراکز درمانی و … نیز تامین شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد:‌ تمهیدات لازم برای حمایت از کشاورزان، باغداران و دامداران نیز باید اتخاذ شود. لازم است هشدارها به موقع به این افراد ارائه شده و برای پیشگیری از سرمازدگی محصولات و دام‌های این افراد نیز اقدامات لازم انجام شود.

نجار با تاکید بر اینکه باید تمهیدات لازم برای حمل و نقل جاده‌ای در مسیرهای اصلی، روستایی و شهری نیز اتخاذ شود، گفت:‌تا حد امکان باید شرایطی فراهم شود که هیچ مسیری مسدود نشود و در صورت انسداد نیز لازم است قبل از آن به مردم هشدار داده شده تا کسی در راه نماند. ضمن اینکه باید محل‌هایی برای اسکان اضطراری در طول مسیرها و به خصوص مسیرهای مناطق سردسیر و کوهستانی نیز پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر نیز باید آمادگی لازم را برای امدادرسانی به حوادث احتمالی داشته باشد، گفت: همچنین نیروهای نظامی و انتظامی نیز باید هماهنگی لازم را با دستگاه‌های اجرایی و امدادی داشته و آمادگی حضور در شرایط اضطراری را داشته باشند.

به گفته نجار، لازم است دستگاه‌های امدادی و اجرایی نسبت به تخلیه مردم از سکونتگاه‌های پرخطر، جلوگیری از اسکان آنان در تفرجگاه‌های مرتفع و حاشیه رودخانه و … در زمان اعلام هشدارهای هواشناسی اقدام کنند و از ظرفیت رسانه‌های محلی برای انتشار اخبار و هشدارها نیز استفاده شود. همچنین باید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز هماهنگی لازم را در اجرای تورهای مسافرتی و گردشی اتخاذ و در هنگام اعلام هشدارها نسبت به لغو آن اقدام کند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه لازم است تمامی استان‌ها و به خصوص استان‌های مناطق سردسیر و کوهستانی این موارد را به طوردقیق رعایت و اجرا کنند، گفت: در این راستا نیز برگزاری مانور، برگزاری منظم جلسات مدیریت بحران و دریافت گزارش از بخش‌های مختلف ضروری است.

وی در پایان تاکید کرد که این موارد باید از سوی تمامی دستگاه‌های مرتبط اجرا شده و گزارشی از آن به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید