کد خبر:31898
پ

منابع خبری از مسدود شدن دسترسی افغانستان به ذخایر بانک‌های آمریکایی در این کشور خبر داد. و این مسدود شدن دارایی‌ها، تحت تحریم‌هاییست که پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از سوی آمریکا علیه گروه تروریستی طالبان وضع شد.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از اسپوتنیک، آمریکا دسترسی افغانستان به ذخایر بانک‌های ملی خود در این کشور را مسدود کرد تا مانع در اختیار قرار گفتن این ذخایر برای گروه طالبان شود.

نشریه واشنگتن پست در این باره نوشت: «دولت آمریکا حساب‌های خود در بانک‌های افغانستان را بست تا دسترسی طالبان به این ذخایر که جز ذخایر ملی افغانستان محسوب می‌شود را مسدود کند.»

این نشریه به نقل از منبعی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این تصمیم از سوی “جنت یلن” وزیر خزانه‌داری آمریکا و مقاماتی از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری این کشور اتخاذ شده و بنابراین، بخشی از دارایی‌های دولت پیشین افغانستان که در دست آمریکاست، در اختیار طالبان قرار نخواهد گرفت.»

گفتنی است داده‌های صندوق بین المللی پول بیانگر آن است که پیش از ورود طالبان به کابل، در ماه آوریل ۲۰۲۱ (فروردین) افغانستان ۹.۴ میلیارد دلار ذخیره در بانک‌های آمریکایی داشت. البته مشخص نیست چه میزان از آن در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود. واشنگتن همچنین سالانه ۳ میلیارد دلار کمک مالی به افغانستان می‌فرستاد.

هفته جاری با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از این کشور، قدرت به دست این گروه افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را تعطیل کردند و یا در حال خارج کردن اتباع خود از این کشور هستند.

ساعاتی پیش «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، در یک کنفرانس خبری تخمین زد که در حال حاضر احتمال دارد تا حدود ۱۰ هزار شهروند آمریکا در افغانستان باشند.

همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تحولات کنونی در افغانستان، در بیانیه‌ای از شروط این اتحادیه برای همکاری با دولت آتی در افغانستان سخن گفت و اعلام کرد: «برای همکاری با دولت آتیِ افغانستان شروطی داریم که صلح‌آمیز بودن توافق‌ها و احترام به حقوق اساسی یکدیگر از جمله این شروط هستند.»/باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید