کد خبر:13
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر میرمحمدصادقی صبح امروز در نشستی خبری اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های ما به طور متوسط بین 70 تا 100 هزار نفر هر ماه در سامانه پرداخت وام ازدواج ثبت‌نام می‌کنند و پرداختی تسهیلات در یک ماه 100 هزار فقره است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک صف نیم میلیون نفری تقاضا داریم، با روند پرداخت کنونی ممکن بود اتمام آن سال‌ها به طول بینجامد، بنابراین بررسی‌های کارشناسی را شروع کردیم تا با همکاری بانک‌ها،‌ این 500 هزار نفر را از صف انتظار خارج کنیم.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: بررسی‌های ما موید این بود که بانک‌ها منابع لازم را برای این کار نداشته باشند، بنابراین جلساتی را با مدیران ارشد بانک‌ها برگزار و تفاهمنامه‌هایی را امضا کردیم.
میرمحمدصادقی بر این اساس از اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج مقارن با میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر خبر داد و افزود: اجرای طرح از اول مردادماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
به گفته وی در این طرح بانک‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول شامل 10 بانک و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان هستند و پرداخت 500 هزار فقره تسهیلات را تقبل خواهند کرد.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی بانک‌های عامل در دسته اول را بانک ملی،‌صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک مسکن عنوان کرد و افزود: در دسته دوم سایر بانک‌ها قرار دارند که بانک‌های خصوصی و برخی بانک‌های تخصصی خواهند بود.
میرمحمدصادقی اضافه کرد: به بانک‌های دسته دوم ابلاغ کرده‌ایم در این دو ماه حداقل دو برابر ماهی که بیشترین پرداخت وام ازدواج را داشته‌اند، نسبت به اعطای وام اقدام کنند.
وی اولویت‌های پرداخت وام ازدواج در این طرح را در وهله نخست مناطق محروم عنوان کرد و افزود: بانک‌ها هرچقدر در مناطق محروم و کمتر برخوردار تسهیلات بیشتری پرداخت کنند،‌ امتیاز بیشتری خواهند گرفت.
به گفته میرمحمدصادقی دسته دوم کسانی هستند که مدت طولانی‌تری برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کرده و در صف بوده‌اند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌ها در این رابطه باید پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج را تسهیل کنند و برای هر فقره وام 10 میلیون تومانی و یک ضامن مورد نیاز است.
وی افزود: نظارت عالی را به تمام بانک‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا هیچ سرپرستی اعلام نکند که اجرای طرح خبر ندارد. خود بانک مرکزی نیز ستادی را در بخش اعتبارات تشکیل داده و چنانچه متقاضیان مشکلی داشته باشند، با شماره‌های 29954283 – 29954256 – 29954260 و 29954270 تماس بگیرند.
میرمحمدصادقی افزود: ریالی از منابع بانک مرکزی در این طرح اختصاص پیدا نخواهد کرد و بیش از 5000 میلیارد تومان تسهیلات از منابع خود بانک‌ها اعطا می‌شود. بانک‌های عامل از 30 تا 90 هزار فقره سهمیه دارند که این سهمیه با تفاهم با مدیران عامل آنها تعیین شده است.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که گفت با توجه به محدودیت منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، چه تضمینی برای پرداخت این تسهیلات وجود دارد، گفت: طبق قانون این تسهیلات هم از محل منابع قرض‌الحسنه و هم جاری قرض‌الحسنه بانک‌ها اعطا می‌شود. باید اعلام کنم بانک‌ها محدودیت منابع ندارند و از ابتدای سال تاکنون نیز 310 هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرده‌اند.
میرمحمد صادقی درواکنش به این پرسش که برخی بانک‌ها با گذشت یک سال از تاریخ عقد از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند، اظهار داشت: زوج‌های جوان تا دو سال پس از تاریخ عقد می‌توانند نسبت به دریافتوام ازدواج اقدام کنند.
وی در پایان توصیه‌هایی را به دریافت‌کنندگان وام و بخش تولید و توزیع کشور داشت و گفت: از دریافت‌کنندگان وام می‌خواهیم حتی‌المقدور نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند که باعث ایجاد اشتغال و رونق نسبی در بازار شوند.
میرمحمدصادقی تاکید کرد همچنین در پی تقاضایی که پرداخت این تسهیلات وارد بازار خواهد کرد، از تولیدکنندگان می‌خواهیم در فروش، شناخت سلایق و کاهش قیمت‌ها تا حد امکان در نظر بگیرند تا مردم با اطمینان خاطر نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

منبع
فارس نیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید