کد خبر:1086
پ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انتقادها از سیاست‌هایش در قبال تحولات سوریه مدعی شد که ما کنترل نفت خاورمیانه را در اختیار گرفتیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت : اقداماتی که آمریکا اخیرا در قبال سوریه داشته باید سال‌ها پیش و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما انجام می‌شد. وی مدعی شد: ما کنترل نفت خاورمیانه را در اختیار گرفتیم؛ نفتی که درباره‌اش صحبت می‌کنیم، نفتی که نگرانش بودند.

وی روز جمعه در توئیتی ادعاهای مشابهی داشت و نوشت: آمریکا نفت محفوظ نگه داشته و جنگجویان داعش نیز توسط کُردها و ترکیه حفظ شده‌اند.ترامپ توضیح نداد که منظور او «محفوظ نگه‌داشتن نفت» چیست اما گمانه‌ زنی حاکی است که احتمالا اشاره او به نیروهای ویژه آمریکایی است که کنترل میدان نفت و گاز در دیرالزور سوریه را در اختیار دارند.

دولت سوریه همواره تاکید کرده است که کنترل میادین نفت و گاز باید به دولت دمشق بازگردد.
به گزارش تارنمای اویل پرایس، بخش زیادی از نفت سوریه در اختیار نیروهای دمواتیک سوریه (قسد) است. سوریه پیش تر روزانه ۳۸۷ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که ۱۴۰ هزار بشکه آن صادر می‌شد.واشنگتن مدعی است که داعش را شکست داده است و نیازی به ادامه حضور نظامی در سوریه نیست.
ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد. آنکارا هدف از این اقدام را مقابله با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و ایجاد منطقه امن برای بازگرداندن و اسکان آوارگان سوری عنوان کرده است.

آمریکا متهم است که به ترکیه برای انجام این حمله چراغ سبز نشان داده است. در پی این حمله که با مخالفت‌های گسترده مواجه شد، آمریکا و ترکیه روز پنجشنبه توافق کردند تا طرف‌های درگیر در حمله شمال سوریه برای مدت پنج روز آتش‌ بس برقرار کنند.
طبق این توافق، قرار است شبه‌نظامیان کُرد از منطقه‌ای که ترکیه قصد ایجاد منطقه امن را دارد خارج شوند. آمریکا اعلام کرده که در ایجاد این منطقه مشارکت نمی‌کند.

منبع: ایرنا


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید