کد خبر:39466
پ

به گزارش روزانه نیوز به نقل از روزنفت، ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی یمن شامگاه امروز شنبه تأکید کرد که حملات روز گذشته این کشور به بندر «الضبه» در استان حضرموت، پیام محکمی به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی بود.

الشامی به شبکه خبری المیادین گفت: پهپادها به دشمنان پیام می‌دهد که ملت ما قدرت دارد معادلات را تغییر دهد. پهپادها امروز در میدان جنگ، موازنه برقرار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این حملات، هشدار اولیه بوده است و در جریان آن، محوطه بندر الضبه و اطراف نفتکش هدف قرار گرفت، تصریح کرد، پس از این پیامهای هشدارآمیز نوبت حملات دردناک است که اگر شرکتهای نفتی به فشارهای آمریکا و اروپا تن دهند، آن را تجربه خواهند کرد.

این وزیر یمنی ادامه داد: پیام [صنعاء به دشمنان] رسید. کشتی نیز هم اکنون در آبهای بین‌المللی است و اعلام کرد که دیگر [به الضبه] باز نخواهد گشت. پیامهای صنعاء به شرکتهای ذیربط رسید.

الشامی خاطر نشان کرد، در صورتی که این کشتی بازگردد، دیگر حملات هشدارآمیز نخواهد بود، بلکه احتمال دارد به حملات مستقیمی تبدیل شود که مانع عبور و مرور حرکت کشتیها شود.

وی درباره آتش‌بس نیز گفت: تمدید آتش‌بس فقط با شروط یمن خواهد بود. در صورتی که آتش‌بس به بازگشایی بندرگاهها یمن و فرودگاه صنعاء و پرداخت کارکنان منجر نشود، طفره رفتن [از انجام تعهدات] نیز سودی نخواهد داشت.

این وزیر یمنی در پایان هشدار داد: در حالی که ملت ما از بحران گاز رنج می‌برند، نمی‌توانیم اجازه دهیم گاز یمن به اروپا با هر کشور دیگری برده شود.

بعد از ظهر روز گذشته (جمعه)  دو انفجار در بندرگاه «الضبه» واقع در شرق شهر مکلا مرکز استان حضرموت رخ داد که تحت اشغال ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قرار دارد.

 این انفجارها همزمان با ورود یک کشتی حامل محموله نفتی صورت گرفت.  این انفجارها ناشی از حملات پهپادی بود. یک نفتکش غول پیکربرای انتقال دو میلیون بشکه نفت خام وارد بندر مذکور شد که بلافاصله این انفجارها رخ داد. این نفتکش قصد داشته است نفت برداشت شده از میادین «المسیله» در غرب حضرموت را به مقصد نامعلومی جابجا کند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم ساعاتی بعد با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این انفجارها به خاطر حملات نیروهای یمن بوده است.وی تأکید کرد که  نیروهای مسلح یمن «حمله هشدارآمیز ساده‌ای» انجام دادند تا مانع از آن شوند که یک نفتکش بتواند نفت خام یمن را از طریق بندرگاه الضبه به یغما ببرد(جزئیات بیشتر).

 استان حضرموت، بزرگترین تولیدکننده نفت در یمن است و مزدوران سعودی-اماراتی-آمریکایی بارها برای غارت نفت این کشور در مناطق تحت اشغال خود، به جان هم افتاده‌اند. وزارت نفت دولت نجات ملی یمن چندی پیش خبر داد که ائتلاف سعودی حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع نفتی یمن را به یغما برده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید