کد خبر:765
پ

رئیس نهضت سوادآموزی گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون استخدام آموزشیاران نهضت در دستور کار دولت است و این آموزشیاران باید در صورت قبولی یک سال را در دانشگاه فرهنگیان آموزش‌های حرفه‌ای بگذرانند.

به گزارش “روزانه نیوز” «شاپور محمدزاده» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال های ۹۵ و شهریور ۹۷ با عنون تعیین تکلیف وضعیت استخدام ها، مقرر شده که آموزش و پرورش اگر نیاز داشته باشد همانطور که از پیش دبستانی ها و جا مانده‌های حق التدریس گذشته می‌تواند استفاده کند از سواد آموزانی که قبل از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری داشتند به شرط نیاز این رشته و جنسیت از آنها استفاده کند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، نیروهای نهضت سواد آموزی طبق بند ۲ مصوب شهریور ۹۷ سواد آموزی باید در آزمون شرکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در این مصوبه آمده بود افرادی که قبل از سال ۹۲ سابقه فعالیت در سوادآموزی دارند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

محمدزاده ادامه داد: آیین نامه اجرایی این قانون باید در کمیسیون اجتماعی دولت مورد بررسی قرار گیرد و تصویب شود که بر اساس آن آموزش و پرورش موظف به استخدام تعدادی از حق‌التدریسی‌ها است.

وی همچنین درخصوص آموزش آموزشیاران نهضت سوادآموزی واجد شرایط گفت: این افراد در آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی یک سال در دانشگاه فرهنگیان به مانند ماده ۲۸، آموزش های حرفه ای و مهارتی می بینند. همچنین در مصوبه سال ۹۷ آمده است که تا پایان برنامه ششم توسعه این افراد باید جذب شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: کسانی که قبل از سال ۹۲ حداقل یک دوره با نهضت سواد آموزی همکاری داشته و دو نفر را آموزش داده و به عنوان آموزش دهنده جاری وفعال محسوب شوند، می توانند به ترتیب سوابق آموزش در آزمون شرکت کنند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: این استخدام در حوزه آموزش و پرورش بوده واین افراد به استخدام نهضت سوادآموزی در نمی‌آیند.

قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در مورد احتساب سابقه خدمت ایام حق التدریس در سوابق خدمت و بازنشستگی مصوبه سال ۸۸ است که در قالب یک طرح در سال ۹۵ در مجلس مصوب شد و در اسفند همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.
بر اساس متن ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، معلمان حق التدریسی که به استخدام آموزش و پرورش درآمده اند و تا زمان لازم الاجرا شدن این قانون در وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، می‌توانند به منظور احتساب سابقه خدمت ایام حق التدریس که به تأیید وزارت آموزش و پرورش می‌رسد در سوابق خدمت و بازنشستگی، سهم خود و دولت را بصورت نقد (یکجا) یا اقساط به طور کامل پرداخت کنند.
اما مهرماه سال ۹۶ بود که نمایندگان مجلس با ۱۶۰ رأی موافق، ۶۲ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از ۲۴۱ نماینده حاضر به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش رأی مثبت دادند.
بر اساس کلیات این طرح، دولت مکلف شده بود از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف یک سال، تمام نیروهای حق التدریسی مشمول قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ و قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سوم شهریور ۹۵ را همراه با طی دوره‌های آموزشی حداکثر ۶ ماه بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیاز به شرکت در آزمون، به استخدام آموزش و پرورش در آورد.
همچنین قرار بود بار مالی ناشی از اجرای این قانون از محل حق الزحمه نیروهای حق التدریسی که هم اکنون مشغول به کار هستند و نیز اضافه تدریس کارکنان رسمی و خروج بازنشستگان تامین شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید