کد خبر:12011
پ

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های مدون برای توسعه فناوری‌های ارتباطی و استفاده بهینه ازآن در بخش آموزش، فرهنگی و اجتماعی، استفاده از فضای مجازی را از دستاوردهای بزرگ آموزش عالی کشور عنوان کرد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه مجازی سومین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان به میزبانی دانشگاه قم در سخنانی با اشاره به رویکرد جدید استفاده از روش‌های ارتباط مجازی در آموزش و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: توسعه بیماری کرونا موجب شد که استفاده از ارتباطات در فضای مجازی که خیلی هم از قبل مدون نشده بود، به سرعت پیش رود.

وی حاصل هماهنگی‌هایی که برای ایجاد ارتباط در فضای مجازی و ارتباطات الکترونیک انجام گرفت را توسعه فعالیت‌های مختلف، ارائه خدمت و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد که در ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به خوبی صورت پذیرفت.

غلامی با بیان اینکه در چند ماه گذشته از طرف معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها برنامه‌های مناسبی از طریق ارتباطات الکترونیکی و در فضای مجازی انجام گرفته است، گفت: اجرای این برنامه‌ها نشان از توانمندی و ظرفیت مناسب و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته مراکز آموزش عالی داشته که این قابلیت‌ها را می‌توان در مواردی از قبیل ارائه آموزش‌های مجازی دروس دانشگاهی، برگزاری نشست‌های اداری متعدد اعم از نشست‌های روسای دانشگاه‌ها، معاونان دانشگاه‌ها، برگزاری بزرگداشت شهدای دانشجو و سومین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان به خوبی مشاهده کرد.

وی با اشاره به تاثیر مناسب و معنوی برگزاری سوگواره اربعین دانشگاهیان از طریق مجازی و در زمان مقرر شده،  استفاده از فضای مجازی و ارتباطات الکترونیکی را یکی از دستاوردهای بزرگ آموزش عالی کشور قلمداد کرد و افزود: با این تکنولوژی ها در فضایی که دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند، ارتباط آنها به خوبی و از طریق فضای مجازی، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر با بخش‌های مختلف دانشگاه برقرار می‌شود.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم تاثیر سوگواره ملی اربعین برای توجه بیشتر بر فرهنگ ایثار و شهادت در محیط‌های دانشگاهی بیان کرد: یکی از مزایای ارتباطات مجازی، دسترسی هر چه بیشتر شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به استفاده از برنامه‌های این سوگواره است. حتی علاقه‌مندان می‌توانند از برنامه‌های ضبط شده این مراسم در فرصت‌های دیگر استفاده کنند که این هم موجب اثرگذاری بیشتر محتوای برنامه‌های مورد نظر می‌شود.

غلامی با بیان اینکه بعد از فروکش کردن شیوع بیماری کرونا، مسلماً شیرینی برگزاری برنامه‌های حضوری تکرار خواهد شد، اظهار داشت: ما باید تجربه استفاده از فضای مجازی را قدر بدانیم و همیشه در کنار برنامه‌های حضوری، از این روش ارتباطی نوین هم به صورت بهینه استفاده کنیم و در جهت توسعه استفاده از روش‌های حضوری و مجازی و یا تلفیقی از هر دو روش در ارائه آموزش و دروس دانشگاهی، همچنین برگزاری برنامه‌های اداری، فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی‌های مدونی داشته باشیم.

وزیر علوم در پایان سخنان خود از دست‌اندرکاران برگزاری سومین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان قدردانی کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان نیز در این آئین درخصوص روند برگزاری این سوگواره اظهار داشت: اولین دوره این سوگواره در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه ایلام برگزار شد، دومین دوره آن در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه شهید چمران و سومین دوره آنکه شاهد برگزاری آیین اختتامیه آن هستیم، به میزبانی دانشگاه قم برگزار شد.

غلامرضا غفاری با اعلام اینکه، یکهزار اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شده است، افزود: بخش‌های سومین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان شامل پنج بخش پژوهشی، ادبی، هنری، چند رسانه‌ای، ویژه (سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و مدافعان حریم اهل بیت (ع) بوده و تعداد رشته‌های سوگواره نیز ۱۶ رشته پایان نامه، کتاب، مقاله – شعر نو / کلاسیک، داستان کوتاه، نمایشنامه نویسی، خاطره نویسی، دلنوشته، پادکست، نماهنگ، فیلم مستند و کلیپ را شامل می‌شود.

وی در  ادامه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه قم، کمیته فرهنگی آموزشی ستاد ملی اربعین، ستاد اربعین دانشگاهیان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را به عنوان دستگاه‌های دست‌اندرکار در برگزاری سومین سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان معرفی کرد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید