در حالی اسفندماه گذشته و پس از دو سال وقفه پروازهای فرودگاه همدان از سر گرفته شد که همچنان در برخی ایام شاهد کنسل شدن پروازها هستیم و مسئولان علت آن را در عدم استقبال مردم از پروازها میدانند.
به گزارش روزانه نیوز ،فرودگاه همدان که در سطح بینالملل با کد شناسایی OIHH تعیینشده توسط سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری شناخته میشود با توجه به جایگاه منحصربهفرد خود یکی از مهمترین فرودگاههای غرب کشور بهشمار میرود.
این فرودگاه در حالی امتیازدار قدمت در کشور است که در برقراری پروازها همچنان با مشکلاتی همراه است به طوری که پروازهای مشهد و کیش کجدار و مریز پیش میروند هر جند پرواز مشهد از ابتدا مشکل کنسلی داشت اما کیش هم مسافر ندارد و بارها پرواز کیش کنسل شده است.
جهانگیری بابیان اینکه هر زمان که خواستیم پروازها بهصورت یکروال ثابت و استیبل خاص پیش برود مانعی پیدا شد و تمام معادلات پرواز را برهم زد، افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا وضعیت پروازهای کیش و مشهد از همدان طوری توسط چارترها منظم پیش میرفت که استقبال برای پرواز بیشتر شده بود.
این فرودگاه یکی از قدیمیترین فرودگاههای ایران با قدمتی حدود هشت دهه است تا جایی که در سال ۱۳۴۵ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید که در فاصله هشت کیلومتری ضلع شمالشرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار و در حوالی فرودگاه قدیم واقعشده بود، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۴۹ ساخت این فرودگاه آغاز شد و پروژه در سال ۱۳۵۱ به اتمام و به بهرهبرداری رسید.
آنچه مسلم است با کنسل شدن پرواز، مسافرها بلاتکلیف میشوند و هتلها هم با کنسلی موافقت نمیکنند و در این میان ضرر متوجه برخی مسافرانی می شود که قصد عزیمت به مقصد با حمل و نقل هوایی را داشته اند.
جهانگیری با اظهار اینکه کارهای اولیه پروازهای شیراز و قشم هم به انجام رسید اما زمانی که پروازها در شرف انجام بود بحث شیوع ویروس کرونا پیش آمد و برنامهریزیها که از قبل آمادهشده بود هم زمینگیر شد، عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت ناوگان ایر لاین و شرکتهای هواپیمایی زیاد جالب نیست و متولیان امر که درواقع سازمان هواپیمایی هستند زیاد سختگیری نسبت به این شرکتها ندارند البته نه اینکه نخواهند کاری انجام دهند بلکه به دلیل قوانین حاکم آنچنانکه باید نمیتوانند سختگیری کنند.
جهانگیری اضافه کرد: در حال حاضر شرکت هواپیمایی کیش روی ناوگان ام دی جدی فعالیت میکند و ظرفیت این ناوگان ۱۶۰ نفر است و با این ظرفیت باید مسافر این ناوگان تضمین شود.
جهانگیری در ادامه بابیان اینکه یکی از کارهایی که در طول این مدت در فرودگاه انجامشده این است که مسافرین چک میشدند و وقتی بحث هویتی مسافرین مشخص میشد مشاهده میکردیم که تمام اسکلت پروازها را استان کردستان تشکیل میداد، عنوان کرد: کاملاً قبول دارم که اگر نهالی را در فرودگاه بکاریم این نهال تا بخواهد جان بگیرد و به درخت تبدیل شود با مشکلات عدیدهای روبروست و مشکلات باعث میشود انتظارات برآورده نشود.
مدیر فرودگاه همدان با عنوان اینکه پروازهای کیش در حال حاضر انجام میشود و مشکلی در پروازهای کیش نداریم، یادآوری کرد: اما در پروازهای مشهد از همان ابتدا با مشکل روبرو بودیم.
مدیر فرودگاه همدان با اظهار اینکه قبلاً مدیر فرودگاه اهواز بودم، اضافه کرد: فرودگاه اهواز بسیار بزرگ است و دقیقاً برعکس همین داستان همدان را در اهواز داشتیم بهنحویکه شرکتهای هواپیمایی التماس میکردند که پرواز داشته باشند اما در حال حاضر دقیقاً این عمل برای همدان برعکس شده و فرودگاه باید به شرکتهای هواپیمایی التماس کند.
آنچه مسلم است قوت گرفتن پروازهای فرودگاه همدان نیاز به تدبیر جدی دارد چراکه در غیر اینصورت با تعطیلی فرودگاه و کنسلی پروازها نه تنها به اعتبار استان ضربه وارد می شود بلکه نتیجه منفی آن در توسعه اقتصادی و گردشگری هم مشهود خواهد بود.