کد خبر:39656
پ

سفرای چهار کشور اروپایی شامل “فنلاند،نروژ، سوئد و دانمارک” موسوم به کشورهای /نوردیک/ به همراه چند گردشگر و خانواده هایشان طی روزهای اخیر میهمان دیار هگمتانه و شهرهمدان به عنوان مهد تاریخ و تمدن وادب و فرهنگ ایران بودند، آنها روایت متفاوت تری از شکوه تاریخی ایران وامنیت و ثبات سرزمینی مان داشتند.

حضور و سفر توام با آرامش و دیدن جاذبه های تاریخی و گردشگری دیارهگمتانه  از سوی این خانواده های اروپایی نه پارسال و نه پیش از شهریور امسال بلکه همین این روزها و از قضا در آبانماه سال ۱۴۰۱ و در بحبوحه اغتشاشات و ناآرامی ها رقم خورده است.

این سفرا و خانواده های این چند کشور شمال اروپا با ذهنیتی مثبت و تصویری روشن و گیرا از سفر و حضورشان در همدان سخن گفتند.

آنها ضمن دعوت از گردشگران و جهان گردان به ایران و جاذبه هاو یادمان های تاریخی و طبیعی و مذهبی اش که بی گمان همدان و دیار هگمتانه را باید شاخص و نمادی از این هویت و تاریخ و تمدن دانست، ابراز داشتند که پیام و تصویری روشن از واقعیت ها و زندگی و آرامش این روزهای ایرانیان را به رسانه هایشان گزارش خواهند کرد.

سفرای موسوم به کشورهای نوردیک همچنین طی ۲ روز اقامت در همدان از تاریخ و تمدن این کهن دیار، مهمان نوازی مردمانش، معماری و شکوه هنر شهری اش و از زیست بوم و مناظر بکر و طبیعی و چشم نواز و دلفریب این سامان دیدن کردند.

آرامگاه بوعلی سینا، مقبره استر و مردخای، محوطه باستانی و تاریخی هگمتانه از جمله مناظر و یادمان های مورد بازدید و هدف سفرا و گردشگران و خانواد های همراهشان در همدان بود.

قدم زدن در سطح بازارو میادین پرترددد به ویژه میدان بزرگ امام (ره) شهرهمدان نیز از دیگر مقاصد وهدف این سفرا و گردشگران و همراهانشان بود.

شور و رونق در بازارهای شهر همدان هم برای آنها جالب توجه بود واذعان داشتند که با وجود تحریم های ظالمانه اما کیفیت زندگی و وضع اقتصادی مردم و همچنین فرآیند توسعه و شکوفایی شهرهای ایران با شکوه و شورانگیز و امیدبخش است.

آرامش و امنیت بر خیابان های شهر همدان و روند زندگی عادی مردم و شهروندان در میدان بوعلی و اماکن های شلوغ هم البته بارها مورد تاکید و تحسین سفرا و خانواده های همراه آنان قرار گرفت.

این سفرا اگر چه خود با مطالعه ای عمیق و تورق و تعمق در سیر تحولات تاریخی و سیاسی جمهوری اسلامی وآوازه دیروز و امروز کشورمان آگاه بودند و این مهم از فحوای کلام و رفتارشان نیز محسوس بود، اما در عین حال از اینکه فضای حقیقی و واقعی این روزهای ایران با وجود ناآرامی های های اخیر تفاوتی فاحش از آنچه در فضای مجازی و شبکه های رسانه ای غرب داشت، نیز ابراز تعجب می کردند.

توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی

سفرای کشورهای اروپایی همچنین دیداری نیز با مسئولان و مقامات اجرایی و علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان داشتند.

آنها در این دیدار بر توسعه مناسبات و گسترش همکاری ها و تعاملات مثبت و روابط دوستانه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با جمهوری اسلامی تاکید داشتند.

استاندار همدان نیز در این دیدار با خوش آمد گویی و استقبال از حضور سفرای کشورهای اروپایی بهمراه گردشگران و خانواده هایشان در این کهن دیار نیز ابراز داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها و برای توسعه روابط و تعاملات بین المللی بر پایه احترام متقابل است.

قاسمی فرزاد تاکید کرد که جمهوری اسلامی البته به هیچ وجه از منافع خود و در برابر زیاده خواهی ها و زورگویی های قدرت های استکباری تسلیم نخواهد شد.

وی استان همدان را شاخصی برای سنجش میزان آرامش و امنیت و نمادی از فرهنگ و ادب و تمدن کشور بزرگ و سرافراز ایران اسلامی دانست و از سفرای کشورهای اروپایی و همراهان آنها خواست که این تصویر روشن و واقعی که در سفرشان از واقعیت های موجود در ایران با ثبات را ملاحظه کردند را به ملت ها و رسانه های خود نیز بازگو کنند.

قاسمی فرزاد تاکید کرد که ملت ها و همه گردشگران و جهانگردان در اقصی نقاط جهان بدانند آنچه امروز در برخی رسانه های معاند از بی ثباتی و ناامنی و شکاف میان مردم و مسئولان سخن می گویند، سنخیتی با واقعیت های موجود ندارد؛ آنگونه که این مهم به طور ملموس و مشهود در جریان سفر ۲ روزه این سفرا بهمراه خانواده هایشان رقم خورده است.

“نوردیک”به منطقه ای فرهنگی و جغرافیایی در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شمالی گفته می‌شود. این منطقه شامل کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار الند، گرینلند، سوالبار و فاروئه را شامل می شود.

کشور های نوردیک مناطقی از شمال اروپا هستند که تاریخ، آداب و رسوم مشترک و جوامع بسیار مشابه به هم دارند که از جمله به سیستم‌های سیاسی آنها و مدل نوردیک می‌توان نام برد. /ایرنا

کلیدواژه : استانداری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید