کد خبر:34108
پ

 رییس کل دادگستری استان تهران گفت: همه مراجعان به دستگاه قضایی، موضوع اطاله دادسری را مطرح می کنند و مردم از قوه قضاییه انتظار دارند پرونده آنها در کوتاه ترین زمان رسیدگی شود.

به گزارش روزانه نیوز علی القاصی‌مهر پس از بازدید از مجتمع قضایی عدالت در جمع قضات این مجتمع افزود: هدف از حضور در جمع قضات و کارکنان، شنیدن صدا آنها است که در خط مقدم خدمت رسانی به مردم قرار دارند.

وی تصریح کرد: بهترین کارشناس و فردی که می توانند به مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در برنامه ریزی ها کمک کنند، قضات هستند که از نزدیک مشکلات مردم را لمس می کنند.

رئیس کل دادگستری تهران با بیان اینکه کار در دستگاه قضایی با دیگر دستگاه ها متفاوت است، تصریح کرد: جنس کار در قوه قضاییه با دیگر دستگاه ها متفاوت است و پا گذاشتن در این عرصه توانمندی های ویژه ای می خواهد. کسی که می خواهد برای جان، مال و ناموس مردم تصمیم گیری کند با توانمندی های خاص داشته باشد.

القاصی‌مهر گفت: در شرع و دین ما جایگاهی که برای قاضی در نظر گرفته شده است برای هیچ منصبی در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: فردی که وارد وادی قضاوت شده است نباید خود را با دیگر مشاغل مقایسه کند.

رئیس کل دادگستری تهران با بیان اینکه کار قضات با روح و روان فرد در ارتباط است، ادامه داد: باید در جایگاه قضاوت تمام مناقشات و مشکلات را تحمل کنیم و تمام این مشکلات به دلیل مسئولیتی است که قبول کرده ایم.

دستگاه قضا دچار دو کمبود است 

وی تصریح کرد: در دستگاه قضایی از دو جنبه دچار کمبود هستیم. یکی از موارد حوزه نیروی انسانی است. حوزه دوم کمبودهای مالی و امکانات است که این موضوع تاثیر محسوسی در خدمت رسانی به مردم دارد.

القاصی‌مهر ادامه داد: تلاش های زیادی انجام شده است که هر سال تعدادی قضات جذب دستگاه قضایی شود اما از کار از اختیار قوه قضاییه خارج است. در حال حاضر تلاش های زیادی صورت گرفت که کار اساسی در دستگاه قضایی انجام شود و رئیس دستگاه قضا دغدغه زیادی در خصوص معیشت کارکنان دارند و جلسات مختلفی با کمیسیون های مختلف مجلس برگزار کردند.

وی بیان کرد: اگر امروز سوال شود مهم ترین مسئله دستگاه قضایی چیست؟، همه افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند موضوع اطاله دادسری را مطرح می کنند و مردم از قوه قضاییه انتظار دارند پرونده آنها در کوتاه ترین زمان رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری تهران بیان کرد: با وجود تمام کمبود ها باید در رسیدگی به کارهای مردم تلاش کنیم. حجم ورودی پرونده ها به قوه قضاییه بالا است.

وی با بیان اینکه موضوع اطاله دادرسی در دادگستری تهران مشهودتر است، گفت: باید نسبت به کاهش اطاله دادرسی تلاش ویژه داشته باشیم. اگر با همت قضات و کارکنان ریشه اطاله دادرسی را دستگاه قضایی خشک کنیم بسیاری از مشکلات و نارضایتی ها از بین می رود.

رئیس کل دادگستری تهران در رابطه با استعلام از سوی دستگاه ها گفت: قضات اعلام کرده اند که فقط سازمان ثبت و پلیس راهور سریع به استعلام ها پاسخ می دهند. در این خصوص اگر دستگاه ها و نهادی در پاسخ به استعلام ها کوتاهی می کنند، معرفی، احضار و علیه آنها اعلام جرم شود.

القاصی‌مهر در خصوص محاکم اجرای احکام گفت: باید در بحث اجرای احکام زمینه آسان حکم فراهم شود.

وی در رابطه با نوع خدمت رسانی به مردم بیان کرد: باید نارضایتی از دستگاه قضایی را کاهش دهیم. در مجتمع های قضایی یکی از مشکلات مشهود سیستم نوبت دهی است که باید در شیوه خدمات دهی تجدید نظر کنیم.

در پایان این بازدید از چند قاضی برتر مجتمع قضایی عدالت قدردانی شد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید