کد خبر:11571
پ

مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه دلالان و واسطه گران بازار گوشت را در دست گرفته اند، گفت: گوشت با اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی از تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد. در حقیقت حلقه های واسط مازادی در این بین وجود دارند که هرکدام بازار را تغییر می دهند.

 

به گزارش  روزانه نیوز   سعید سلطانی  با بیان اینکه بهتر بود قبل از آغاز به کار سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی ایرادهای آن برطرف می شد تا در حین کار نیاز به اصلاحات نباشد، اظهار کرد: سال گذشته قبل از اینکه سامانه ای برای توزیع نهاده ها باشد، به راحتی با بازرگانان به میزانی که  نهاده دامی نیاز داشتیم قرارداد می بستیم؛ قدرت چانه زنی، تعیین زمان و نحوه  پرداخت هزینه داشتیم و پس از دریافت نهاده نیز آن را میان واحدها تولیدی توزیع می کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه هدف سامانه بازارگاه شفاف سازی فرآیند توزیع نهاده های دامی است اما برخی از آن سوء استفاده می کنند، گفت: برخی افراد تنها با داشتن پروانه اشتغال و انبار اقدام به دریافت نهاده می کردند و  چون نظارتی بر آنها نبود نهاده های دریافتی را در بازار آزاد به فروش می رساندند. یا اینکه دامداران برای دریافت نهاده در سامانه بازارگاه ثبت نام می کردند ولی تا مدت طولانی به دستشان نمی رسید و برخی از فروشندگان نیز با افزایش قیمت نهاده های دامی بخشی از نهاده فروخته شده را تحویل  تولیدکنندگان می دادند و از تحویل مابقی اجتناب می کردند و هزینه پرداخت شده را به تولیدکننده پس می دادند؛ در حالی که در سامانه بازارگاه اینگونه تصور می شد که تولیدکننده نهاده دریافت کرده است.

 

مدیرعامل اتحادیه دامداران اضافه کرد: برخی از واردکنندگان نهاده های دامی نیز به جای فروش نهاده به تولیدکنندگان مدعی می شدند که نهاده ها را پیش فروش کرده اند؛ در حالی که وقتی محصولی پیش فروش شود باید ارزانتر به دست تولیدکننده برسد.

 

توزیع نهاده سلیقه ای است

 

سلطانی در پاسخ به این سوال که گفته می شود مشکل نهاده های دامی مورد نیاز واحدهای تولیدی حل شده و این نهاده ها بین واحدهای تولیدی توزیع می شود. آیا دامداری ها نهاده مورد نیاز خود را دریافت کرده اند؟ گفت: حتی یک کیلوگرم هم نهاده  دامی دریافت نکردیم. چندین بار نامه نوشتیم و درخواست هم دادیم اما متاسفانه توزیع نهاده ها در استانها سلیقه ای است و با وجود اینکه گفته می شود فرآیند سیستماتیک است اما توزیع آن هنوز با دخالت انسان صورت می گیرد.

 

به گفته وی دامداران ناچارند نهاده های موردنیاز دام های خود را از بازار آزاد تهیه کنند، زیرا دامدار نمی تواند به دام هایش بگوید غذا نیست. اگر غذای دام تغییر کند، تولیداتش افت خواهد کرد و تولید از حالت اقتصادی خارج خواهد شد.

 

دلالان بازار گوشت را به دست گرفته اند

 

سلطانی دربخش دیگری از صحبت هایش به قیمت تمام شده دام سبک و سنگین نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها در بازار آزاد قیمت تمام شده دام برای دامدار در حال افزایش است اما در این میان دلالان و واسطه گران هم بازار را به دست گرفته اند و قیمت ها را تغییر داده اند. به طور مثال متوسط قیمت دام سنگین زنده ۳۲ هزار تومان و قیمت گوسفند زنده نیز ۳۶ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت هر کیلو گوشت گوساله در بازار بایستی ۸۰ هزار تومان و گوشت گوسفند نیز ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان باشد اما اینگونه نیست و گوشت با اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی از تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد. در حقیقت حلقه های واسط مازادی در این بین وجود دارند که هرکدام بازار را تغییر می دهند.

 

عرضه مستقیم مواد غذایی با حذف واسطه ها

 

وی در ادامه از تشکیل کارگروه تنظیم بازار زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار محصولاتی همچون گوشت، مرغ، تخم مرغ  وانواع میوه  موضوعاتی مطرح و چندین کارگروه تشکیل شد. در این کارگروه جلساتی با نمایندگان تشکلهای کشاورزی خواهیم داشت و طرحهای خود را ارائه خواهیم کرد. در حقیقت هدف این است که مواد غذایی مستقیما از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد.

 

مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان گفت: اگرچه فلسفه وجودی میادین میوه  و تره بار این است که کالای تولیدکننده مستقیم به دست مصرف کننده برسد اما شهرداریها به جای اینکه غرفه ها را در اختیار تشکل های کشاورزی قرار دهند  آنها را به مزایده می گذارند و رقیب تشکل ها نیز افرادی هستند که حاضرند با هر قیمتی این غرفه ها را اجاره کنند. یعنی تعاونیهای ما قدرت رقابت با این افراد را ندارند؛ بنابراین اگر دولت جایگاه هایی را در طول سال برای تشکل های بخش کشاورزی در نظر بگیرد آنها می توانند محصولات تولید شده را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسانند و این اقدام در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود و دست واسطه ها نیز قطع می شود./ ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید