کد خبر:1027
پ

مدیرکل بهزیستی استان همدان ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید در جمع روشندلان گفت: نابینایان بیدار دلانی هستند که خدای بزرگ را از درون می یابند و با او به نجوا می نشینند.

به گزارش روزانه نیوز حمید رضا الوند با اشاره به شعار روز جهانی عصای سفید “فرصت های برابر” افزود  در نخستین جلسه شورای نظارتی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب و مقرر شد از محل حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه اعتباری در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای این قانون حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تخصیص در اختیار کلیه دستگاه‌هایی که فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اشتغال و تحصیلی انجام می دهند، قرار می گیرد، اضافه کرد: با اندکی تأمل می توان به این مهم رسید که معلولیت در جسم نیست بلکه معلولیت ناشی از برداشت و نگاه ها به اتفاقات و وقایع است چرا که حضور افراد معلول در جامعه نیازمند همراهی و همگامی ماست و در یک جمله نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از رونمایی از تعداد 5 کتاب در قالب فایل صوتی برای روشندلان طی دهه فجر خبر داد، و گفت: غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک کمک می کند تا در آینده شاهد کاهش نرخ معلولیت از جمله نابینایی باشیم که سعی می کنیم این امکان را در اختیار معلولان قرار دهیم.

الوند خاطر نشان کرد : کسب رتبه های برتر در کنکور سراسری ، طی مدارج علمی ، کسب عناوین برتر ورزشی و … توسط معلولین و نابینایان بیانگر توانمندی آنها و نمونه عینی تلاش آنها در جهت گذشتن از محدودیت های ظاهری است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان درمراسم روز جهانی روشندلان استان همدان، گفت: یکی از بندهای این طرح 10 ماده ای ویژه روشندلان است که بحث مسیرهای ویژه روشندلان و چراغ های راهنمایی رانندگی صوتی را شامل می شود.

حمید بادامی نجات با بیان اینکه در حال حاضر در سطح شهر شاهد بازسازی پیاده روها هستیم و سعی برمناسب سازی بستر برای توانمندان رعایت شود و معابر و مسیرهای ویژه روشندلان پیش بینی شده است، افزود: این موضوع همواره دغدغه شورای شهر بوده است.

وی افزود : تأسیس فرهنگسرای ویژه معلولین ، پارک ویژه معلولین ، مناسب سازی معابر شهری و …. از جمله اقداماتی است که در این مصوبه گنجانده شده و خوشبختانه اصلاح و مناسب سازی معابر سطح شهر همدان به همت شهرداری آغاز شده است.

گفتنی است، مراسم روز جهانی عصای سفید به همت انجمن نابینایان و با حضور مدیرکل بهزیستی استان ، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین در تالار فجر همدان برگزار شد و در پایان این مراسم از نابینایان موفق با اهداء لوح تقدیر و هدایا تقدیر بعمل آمد.

 15 اکتبر ،23 مهرماه روز جهانی نابینایان و عصای سفید است، این روز در جهت اهمیت به روشندلان توجه بیشتر به مشکلات آنها و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید است.

روز بیست و سوم مهر، روز عصای سفید است؛ در این روز روشن ضمیران فریاد می‌دارند: ما هم تپیدن قلب زندگی و زدن نبض طبیعت را احساس می‌کنیم. ما حتی می‌توانیم با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی مان، جلال و جمال حضرت حق را بنگریم. می توانیم با چشم لامسه خود با همه کس و همه چیز سخن بگوییم و حتی با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه‌های خلقت برویم. عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشن دلان به حرکت درمی‌آید و آینه‌ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می‌گذارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید