کد خبر:37410
پ

به گزارش روزانه نیوز ،فاطمه ترکمان اسدی، اشاره به پیک هفتم کویید ۱۹ در همدان اظهارکرد: متاسفانه در حال حاضر شهرستانهای رزن، درگزین و کبودراهنگ به رنگ قرمز و شهرستان‌های همدان و فامنین به رنگ نارنجی کرونایی درآمدند.

 وی بیان کرد: در این شرایط با افزایش موارد ابتلا و مراجعین و بستری‌ها را شاهد هستیم، به نحوی که هفته گذشته نسبت به هفته قبل افزایش ۵۳.۵ درصدی مراجعین اورژانس بیمارستان‌ها را داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا به افزایش ۶۰ درصدی بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ در استان اشاره کرد و  افزود: متاسفانه به تبع این افزاش موارد ابتلا، بالارفتن موارد مرگ را شاهد هستیم در حالی که طی هفته‌های قبل مرگ و میر به خصوص در اردیبهشت و خرداد ماه به صفر رسیده بود.

 وی با بیان اینکه باید بدانیم همچنان کووید وجود دارد و هنوز ریشه‌کن و حذف نشده و در متن حوادث و بی‌خیالی ما ممکن است پیک مجددی را دامن بزند عنوان کرد: تجربه ۳۰ ماه و هفت پیک کرونا در دنیا نشان دهنده آن است که هیچ محقق و اپیدمیولوژیستی این قدرت را ندارد و یا هیچ مرجعی به ما نمی‌تواند بگوید که بالاخره سرنوشت ویروس کرونا چه خواهد شد و چند پیک خواهیم داست و با چه جهشی خواهد بود.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه هیچ اطلاعی نسبت به قدرت بیماری و سرایت احتمالی در صورت پیک‌های بعدی نداریم گفت: تنها راهی که می‌توانیم خود و عزیزان را در برابر ابتلاهای بعدی ویروس کرونا ایمن نگه داریم تاکید برخود مراقبتی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزام واکسیناسیون است.

وی با اشاره به اینکه از این به بعد لازم است بپذیریم که سالیان سال و هر سال واکسن بوستر یا دوباره، کووید ۱۹ را دریافت کنیم افزود: همانطور که به راحتی پذیرفتیم برای کودکان خود از بدو تولد واکسن‌های مختلفی را در سنین مختلف کودکی تا ۶ سالگی بزنیم و حتی در دزهای بوستر و یادآور بزرگسالی این واکسن‌ها را تکرار کنیم که خود ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد اما آن را به جان می‌خریم و فواید گسترده آن را می‌بینیم، در مورد واکسن کووید ۱۹ نیز همین موضوع را مدنظر قرار دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با تاکید به فواید بالای تزریق واکسن کرونا و عوارض نادر و موردی آن ادامه داد: مطالعات نشان داده استفاده از واکسن به نحو قابل توجهی از موارد بیماری‌های جدی جلوگیری کرده و دقیقا تا ۸۵ و حتی در برخی از مطالعات تا ۹۵ درصد اثربخشی واکسن در جلوگیری از بیماری جدی، بستری بیمارستانی و مرگ ثابت شده که عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از افراد بعد از استفاده از واکسن ابتلای مجدد بیماری را تجربه می‌کنند و نگران هستند که چرا دوباره مبتلا شده‌اند تصریح کرد: پاسخ این است اثربخشی اصلی واکسن گرچه ریسک ابتلا به بیماری کووید را کاهش می‌دهد و احتمال اینکه ما به بیماری مجدد مبتلا شویم را کم می‌کند اما بیشترین فایده آن این است که ضمن اینکه ابتلا را می‌تواند کم کند مهمترین اثرش جلوی پیشرفت بیماری، عارضه‌های خطرناک و مرگ را می‌گیرد.

ترکمان اسدی بابیان اینکه مطالعات نشان داده آنچنان تفاوت چشمگیری بین انواع واکسن موجود در ایران و اثربخشی آنها نیست گفت: همه واکسن‌ها در اهداف مشخص اثرارت نزدیکی دارند.

وی با اشاره به اینکه بهترین واکسن دردسترس‌ترین واکسن است عنوان کرد:  در حال حاضر در ۷۲ مرکز خدمات جامع سلامت امکان تزریق واکسن است که از این مراکز، مراکز خدمات جامع سلامت غیر معین قابلیت تزریق واکسن‌های سینوفارم و فخرا را دارند اما اگر هم استانی‌ها واکسن خاصی  مدنظر دارند، باید به مراکز معین مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا خاطرنشان کرد: مراکز معین اطلاع‌رسانی شدند و قابلیت ارائه خدمات در  شیف صبح و بعد از ظهرها و روزهای تعطیل را دارند و تنوع واکسن‌ها در این مراکز و امکان انتخاب واکسن وجود دارد.

وی از فعالیت ۸ مرکز معین در شهرستان همدان و یک مرکز در هر کدام از شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: لیست این مراکز در سایت معاونت بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و نیز در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید