کد خبر:40890
پ

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از فعالان صنایع دستی در همه استانها و شهرستان های کشور برای حضور موثر و پررنگ در رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه های بین المللی حمایت می شود.

به گزارش روزانه نیوز، “عزت الله ضرغامی” روز پنجشنبه در بازدید از بازار مبل ملایر اظهار داشت: فعالان این حرفه باید حضور پررنگ تری در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته باشند تا این ظرفیت بیشتر معرفی شود.

هنر دست منبت ملایر بهمن سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.

این شهرستان بیش از پنج هزار کارگاه تولید مبل و منبت، ۹ هزار استادکار و منبت کار و بیش از ۲۵ هزار هنرمند فعال در این رشته دارد.

شهر جهانی مبلمان منبت و صنعت مبلمان منبت ملایر ۳۳ درصد از اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده که از زمان جهانی شدن این هنرصنعت، بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ مورد اشتغال در زمینه فروش، حسابداری، کاور دوزی، رویه‌دوزی، ورق‌کاری، تحصیل در رشته‌های طراحی و منبت برای بانوان ایجاد شده که ۲۰ درصد از اشتغال حوزه مبل و منبت مرتبط به بانوان است.

توسعه صادرات، توسعه زیرساخت‌ها، اجرای پروژه شهر نمایشگاهی، همکاری تنگاتنگ با دانشگاه‌های ملی و آزاد و سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه استانداردسازی، برندسازی و آموزش، استقرار دفتر دائمی در ترکیه و برنامه‌ریزی در راستای ارتقا و افزایش تولید و صادرات از جمله چشم‌اندازهای شهر جهانی مبلمان منبت است که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

با جهانی شدن این هنرصنعت، سهم ملایر در تولیدات مبلمان منبت کشور به بیش از ۷۰ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سید«عزت الله ضرغامی» روز پنجشنبه در سفر به شهرستان ملایر با استقبال فرماندار ویژه ملایر، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان استانی و محلی وارد این شهرستان شد.

افتتاح شهر زیرزمینی سامن، بازدید از چند طرح گردشگری و یادمان های تاریخی، شرکت در نشست شورای اداری و دیدار با هنرمندان صنایع دستی از جمله برنامه های سفر یک روزه ضرغامی به شهرستان ملایر است.

در این سفر مرحله اول مجموعه دستکند سامن به عنوان یک مجموعه بی‌نظیر گردشگری استان همدان و کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

برگزاری نشست تخصصی و همایش با هنرمندان و فعالان صنایع دستی از مهمترین برنامه‌های سفر وزیر میراث فرهنگی به ملایر است که مسایل، مشکلات اساسی و مطالبات هنرمندان در بخش‌های مختلف مبلمان منبت، مرواربافی، فرش و دیگر صنایع دستی از سوی نمایندگان آنها مطرح می‌شود.

همزمان نشست شورای اداری شهرستان ملایر نیز با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار می‌شود که در این نشست متناسب با نیازها و مشکلات، تصمیمات لازم در خصوص مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان صنایع دستی اتخاذ خواهد شد.

در سفر وزیر میراث فرهنگی به ملایر، سایر موضوع‌های مرتبط همچون ترمیم و بازسازی یخدان میرفتاح، اقامتگاه بوم‌گردی شهر پنهان سامن، شهرک تخصصی مبلمان حاجی‌آباد و دیگر آثار تاریخی و یا توسعه برخی از آنها به لحاظ زیرساخت‌های تفریحی، توریستی و گردشگری، از دیگر مطالبات و درخواست‌ها است که از سوی مسئولان این شهرستان در نشست مطرح خواهد شد.

این سفر با توجه به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، مشکلات و مطالبات این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است.

شهرستان ملایر دارای بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی است که از این تعداد تاکنون بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید