کد خبر:39856
پ

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری استان در سال‌جاری حدود ۹۰ میلیون دلار بوده است، گفت: تراز تجاری استان همدان با حدود ۴۹ میلیون دلار مثبت است.

به گزارش روزانه نیوز، بیژن ترابیان، با اشاره به اینکه در هشت ماهه سال‌جاری ۹۶ قلم کالا از استان به ۲۷ کشور جهان صادر شده است، اظهار کرد: در هشت ماهه امسال صادرات استان از گمرک همدان از نظر ارزشی به ۶۹ میلیون و ۴۲۹ هزار دلار و به لحاظ وزنی به ۷۴  هزار و ۱۴۱ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه واردات کالا از گمرک همدان نیز طی این مدت ۲۰ میلیون و ۴۰۶ هزار دلار به وزن ۴۴۹۶ تن بوده است، تصریح کرد: از این میزان ۱۶ میلیون و ۵۴ هزار دلار معادل ۷۸.۷ درصد کالای واسطه‌ای، چهار میلیون و ۲۵۶ هزار دلار معادل ۲۰.۹ درصد کالای خطوط تولید و ۹۵ هزار دلار معادل شش دهم درصد کالای مصرفی بوده است.

ترابیان با بیان اینکه تراز تجاری استان مثبت و حدود ۴۹ میلیون دلار و حجم مبادلات تجاری استان حدود ۹۰ میلیون دلار است، ادامه داد: صادرات بخش صنعت ۲۳ میلیون و ۶۲۹ هزار دلار و وزن ۴۳ هزار و ۷۱۷ تُن بوده که سهم ۳۵ درصدی را از صادرات استان به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه از نظر ارزشی افزایش ۱۲۵ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه میلگرد آجدار با صادرات هفت میلیون و ۹۲۰ هزار دلاری مهمترین کالای صادراتی این بخش معادل ۱۱.۷ درصد از صادرات استان است، یادآور شد: سیم آلومینیوم با دو میلیون و ۴۴۴ هزار دلار، الکترو موتور با دو میلیون و ۳۷۴ هزار دلار و جار و بطر شیشه‌ای با دو میلیون و ۳۳۸ هزار دلار از دیگر اقلام عمده این بخش هستند.

ترابیان افزود: این بخش شامل ۶۱ کالاست که به کشورهای کانادا، استرالیا،  فرانسه، نروژ، سوئیس، ایتالیا، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، ازبکستان، امارات، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عراق صادر شده است.

وی در بخش دیگری گفت: صادرات در بخش صنایع معدنی به میزان ۱۷ میلیون و ۴۲۶ دلار معادل سهمی برابر ۲۵.۸ درصد از صادرات بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۵۳ درصد رشد داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان همدان یادآور شد: فروسیلیس تنها کالای صادراتی این بخش است، این کالا به کشورهای روسیه، لهستان، ایتالیا، بلژیک، هلند، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، بلغارستان، گرجستان قزاقستان، ترکیه، پاکستان و عراق صادر شده است.

وی ادامه داد: صادرات در بخش پتروشیمی و مواد شیمیایی نیز ۱۲ میلیون و ۱۸۷ هزار دلار معادل ۱۸ درصد از صادرات استان بوده که از نظر ارزشی ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافته و کامپاند پلی وینیل کلراید با صادرات چهار میلیون و ۵۶ هزار دلار مهمترین کالای صادراتی این بخش است.

ترابیان با بیان اینکه صادرات وازلین غیربهداشتی به ارزش یک میلیون و ۹۵۹ هزار دلار از اقلام مهم این بخش است، اظهار کرد: این بخش شامل ۱۵ قلم کالا بوده که به کشورهای روسیه، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، سوریه، ترکیه، پاکستان، افغانستان، امارات، عمان و عراق صادر شده است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان با صادرات ۱۴ میلیون و ۱۷۸ هزار دلار، ۲۱ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است، مطرح کرد: کشمش تیزابی به عنوان مهمترین کالای صادراتی این بخش با صادرات ۹ میلیون و ۸۸۴ هزار دلار ۱۴.۶ درصد از صادرات استان را دربردارد وکشمش انگوری با صادرات سه میلیون و ۵۴۱ هزار دلار از اقلام عمده این بخش است.

ترابیان افزود: محصولات این بخش شامل ۱۸ قلم کالا بوده که به کشورهای کانادا، استرالیا، هلند، سوییس، نروژ، بلاروس، رومانی، لهستان، اکراین، قزاقستان، ارمنستان، ترکمنستان، روسیه، ترکیه، افغانستان، کویت و عراق صادر شده است.

وی به صادرات ۲۰ هزار دلاری بخش صنایع دستی و سهم کمتر از یک درصد این بخش در صادرات استان اشاره کرد و یادآور شد: سفال تنها کالای این بخش بوده که به کشور امارات صادر شده است.

ترابیان در پایان بیان کرد: در هشت ماهه سال‌جاری ۹۶ قلم کالا از استان به ۲۷ کشور جهان شامل کانادا، استرالیا، ایتالیا، فرانسه، سوییس، بلژیک، هلند، نروژ، لهستان، روسیه، بلاروس، رومانی، بلغارستان، اکراین، قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، سوریه، پاکستان، افغانستان، امارات، عمان و عراق صادر شده است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید