کد خبر:44058
پ

اشعار دینی همواره جزء لاینفک ادبیات دینی ایران بوده که در اعصار مختلف با توجه به فضای جامعه فراز و نشیب داشته است.


به گزارش
روزانه نیوز از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی، بدون تردید با پیروزی انقلاب اسلامی اشعار و داستان‌های مذهبی رشد و ارتقا پیدا کرده و به یک ژانر درخشان بدل شده اند.

سید احمد میرزاده، شاعر و نویسنده صاحب نام حوزه کودک و نوجوان معتقد است که جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی باعث شده ادبیات دینی به ویژه شعر رضوی راه خود را یافته و در مسیر قوام و دوام قرار گیرد.


نگاه او به آثار رسیده به عنوان داور این جشنواره و تأثیر آن بر ترویج فرهنگ رضوی را در گفت و گوی زیر مورد بررسی قرار دادیم.


شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این موضوع که سالیان درازی است شعر رضوی را پیگیری ‌می‌کند، می‌گوید: در سال‌های گذشته تعداد آثار مربوط به امام رضا(ع) به این تعداد نبود و شعر درباره امام مهربانی‌ها در آثار دینی کمتر یافت می‌شد و سوژه‌ها نیز تکراری بود، اما به برکت جشنواره رضوی تعداد آثار بسیار زیادی تولید شده به نحوی که در این دوره می‌بینیم سیل اشعار روانه دبیرخانه جشنواره شده است.


سید احمد میرزاده با تأکید بر اینکه جدا از کیفیت آثار رسیده، کمیت آثار هم قابل توجه است، می‌افزاید: این یک اتفاق مطلوب است که شعر کودک و نوجوان رضوی در حال یافتن راه خود است و کم کم به نوع ادبی بدل شده است.


وی در ادامه به کیفیت آثار رسیده اشاره می‌کند و می‌گوید: در دهه 90 و سال‌های اخیر، شعر کودک و نوجوان از نظر تخیل و ذهنیت کودکانه رشد قابل توجهی پیدا کرده، اما زبان شعر در سال‌های اخیر ضعیف است و نوعی بی نظمی در چینش‌های دستوری دیده می‌شود یا اینکه کلمات در معنای واقعی خود به کار نمی‌روند، اتفاقی که در دهه 70 به چشم نمی‌خورد.


این شاعر و نویسنده اضافه می‌کند: بخش قابل توجهی از سوژه‌ها از دریچه‌های تکراری چون کبوتر، ضامن آهو و پنجره فولاد فراتر نمی رفت، به همین خاطر شاعرانی که توانسته بودند مضامین تازه‌تر بیابند شانس بیشتری پیدا کردند.


میرزاده با اشاره به اینکه زاویه‌ دید تازه و ابتکاری در برخی از آثار دیده می‌شود، می‌گوید: شاعران کمتری به زندگی و سیره امام رضا(ع) پرداخته‌اند به طوری که اغلب به زیارت می‌پردازند و در فضای زیارت هم نوعی تخیل وجود دارد که با فضای واقعی زیارت امام رضا(ع) فاصله دارد.


وی در ادامه با تأکید بر اینکه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی باعث شد ژانر ادبیات دینی کودک و نوجوان مورد توجه قرار گیرد، می‌افزاید: در کشور ما به این ژانر بی توجهی شده بود، حتی این دسته از اشعار در جشنواره‌های معمولی مورد بی توجهی قرار می‌گرفت.


این شاعر در پایان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی را محلی می‌داند که حق ادبیات مذهبی ادا شود، همچنین تأکید می‌کند: جشنواره باعث می‌شود که شعر مذهبی کودک و نوجوان ارتقا یابد و در جایگاه اصلی‌اش قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید