کد خبر:37445
پ

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: منابع تامین آب مورد نیاز شهرستان همدان محدود است و اکنون حجم ذخیره آب سد اکباتان به ۳.۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

به گزارش روزانه نیوز، محمد ضروری در آیین تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: در ۲ سال گذشته میزان بارش نزولات آسمانی در استان همدان به شدت کاهش یافته و خشکسالی اخیر استان، در ۴۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی منابع آب شهر همدان محدود است، اظهار داشت: شهرستان‌های نیمه جنوبی استان مشکلی برای تامین آب ندارند و بر اساس برنامه‌ریزی ها، آب مورد نیاز آن‌ها تامین شده است.

ضروری تصریح کرد: شهرستان ملایر به واسطه داشتن سد کلان، تصفیه‌خانه، خط انتقال و شبکه آب زیرزمینی، مشکلی در تامین آب ندارد.

وی ادامه داد: شهر همدان با وجود بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های موجود با خشکسالی شدید مواجه شده است و سطح منابع آب‌ زیرزمینی نیز به شدت کاهش یافته است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان همدان تاکید کرد: برای تامین آب مورد نیاز مردم، اکنون در دشت همدان-بهار از طریق چاه ها با ظرفیت برداشت ۳۷۰ لیتر در ثانیه آب برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نهایی برداشت از این چاه‌ها به ۷۰۰ لیتر در ثانیه هم می‌رسد، افزود: این مقدار برداشت نیز نیاز آب همدان را بر طرف نمی کند.

ضروری افزود: آب مورد نیاز آشامیدن مردم همدان نزدیک به ۲ هزار لیتر در ثانیه است که اکنون یک هزار و ۲۰۰ لیتر از آن، از طریق سد اکباتان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سد اکباتان اکنون ۳‌.۵ میلیون متر مکعب آب دارد، اظهار داشت، با توجه به محدودیت منابع آب‌های زیر زمینی، تنها راه برای تامین آب مورد نیاز این شهر، تامین آب از طریق طرح آبرسانی به همدان است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به همدان از سال ۱۳۸۳ تصویب و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات خوبی به این طرح اختصاص یافت و سرعت اجرای آن شتاب گرفته است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح در هفت سال گذشته تقریبا متوقف شده بود و از ۱۷ فروردین ماه امسال پروژه با سرعت خوبی کار می کند.

ضروری با اشاره به سفر رییس جمهور در هفته گذشته به استان همدان، افزود: رییس جمهور، استاندار و وزیر نیرو، پروژه آبرسانی به همدان را یکی از مهمترین طرح‌های عمرانی مورد بررسی استان همدان در این سفر عنوان و بر اجرای سریع آن تاکید کردند.

وی اظهار داشت: امیدواریم با تلاش همه جانبه و فعالیت دوچندان کارگاه‌های عمرانی این طرح، در زمانی که مقرر شده، به بهره برداری برسد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان تاکید کرد: طرح های آبرسانی به شهر ها و روستاهای کشور با نام جهاد آبرسانی در سطح کشور اجرا میشود و دانش و تجارب نیرو های بازنشسته کمک زیادی به تسریع این فرایند خواهد کرد.

ضروری با قدردانی از تلاش‌های نیروهای بازنشسته این شرکت گفت: پیشنهاد می‌شود با تشکیل اتاق فکر، از تجربیات بازنشستگان برای خدمت رسانی بهتر به مردم استان استفاده شود.

در پایان این آیین از بازنشستگان و پیشکسوتان شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اهداء لوح تقدیر، هدیه نقدی و تندیس بازنشستگی قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید