کد خبر:36831
پ


دکتر اکبر ایرانی مدیر عامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب به منظور ارتقاء سطح تعامل و همکاری های مشترک در راستای شناسایی، صیانت و اشاعه میراث مکتوب منطقه غرب کشور، در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور حضور یافت.


به گزارش روزانه نیوز، در این دیدار، دکتر ایرانی ضمن گفتگو با میثاق گودرزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، در جمع کارشناسان به فعالیت های موسسه میراث مکتوب اشاره کرد و گفت: یکی از با ارزشترین آثاری که به همت این موسسه در حافظه جهانی به ثبت رسید، «جامع التواریخ» «شیخ رشیدالدین فضل الله همدانی» معروف به خواجه رشید است که از مجموعه نفیس کاخ گلستان شناسایی و پس از طی مراحل مربوطه با همکاری همه مراکز مرتبط از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در فهرست آثار حافظه جهانی به نام ایران ثبت شد که افتخاری برای مردم همدان است.
وی «جامع‌التواریخ» را دهمین اثر ایرانی دانست که در این فهرست به‌ ثبت رسیده و توضیح داد: تاکنون کتاب‌هایی مانند مسالک‌الممالک، خمسه نظامی، شاهنامه بایسنقری در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
دکتر ایرانی با اشاره به ارزش معنوی و تاریخی منابع جمع آوری شده در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی مستقر در همدان به لحاظ تاریخ پژوهی و تحقیقات اسنادی، افزود: لازم است منابع اسنادی و دیداری و شنیداری موجود در این مرکز و مجموعه های دیگر استان مورد بررسی قرار گرفته و به صورت مستقل یا گروهی به دفتر سازمان یونسکو در ایران برای درج در حافظه ملی و یا حافظه جهانی پیشنهاد شوند.
وی افزود: همکاری بین مجموعه های آرشیوی کشور، از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مرکز اسناد مجلس، مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دیگر مراکز اسنادی مطرح کشور با مجموعه های دانشگاهی و پژوهشی نظیر موسسه میراث مکتوب، موجب جهش چشمگیر در تولید مقالات و کتب تاریخ پژوهی و حرکت سریعتر و پر محتواتر در تحقیقات اسنادی خواهد شد.
میثاق گودرزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز حضور دکتر ایرانی در این مدیریت را به فال نیک گرفت و افزود: گسترش ارتباطات به خصوص با محققان ملی و بین المللی از طریق موسسه میراث مکتوب، موجب ارتقاء سطح کیفی و کمی فعالیت های این مدیریت و معرفی هر چه بهتر تاریخ و فرهنگ ایران زمین به خصوص کهن دیار همدان خواهد شد.
وی خواستار تعامل بیشتر این موسسه در شناسایی و معرفی مستندات تاریخی این منطقه جهت ثبت در حافظه جهانی شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید