کد خبر:38527
پ


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان از وجود معافیت‌های مالیاتی برای خیرین کتابخانه‌‌ساز خبر داد.


به گزارش روزانه نیوز، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ریاست حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان و با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ غلامرضا فریدونی، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری همدان؛ وجیه الله ذکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان؛ مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان؛ علی‌اکبر فامیل روحانی، استاد دانشگاه و عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان و حسین عسگری، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در سالن جلسات معاونت سیاسی امنیتی استانداری همدان برگزار شد.


در این جلسه آخرین وضعیت پروژ‌های عمرانی کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ استفاده از ماده 79 قانون مجازات‌های اسلامی، استفاده از ماده 172 قانون ماليات‌هاي مستقيم (معافيت مالياتي) به منظور تشویق خیرین در راستای اقدامات فرهنگی و آخرین وضعیت پرداختی نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از پوستر دومین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» رونمایی شد.
حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اظهار کرد: رشد شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی از جمله عضو و سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی و تعداد کتاب بسیار ارزشمند است. اگر کتابخانه‌های عمومی موثر و تأثیر گذار در جامعه حاضر شوند همه ارگان‌ها و نهادها به طرف آنها خواهند رفت. شبکه کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن کتابخانه‌های عمومی باید در توسعه فرهنگی و تعادل بخشی فرهنگی استان نقش آفرینی کنند.
وی افزود: انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار باشد. کتابخانه‌های عمومی باید تولید کننده علم و اطلاعات باشند چرا که علم و دانش منشأ هویت بخشی ماست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تصریح کرد: قوانینی همچون ماده قانونی ۱۷۲ معافیت‌های مالیاتی که امکان کسر از مالیات عملکرد آن دسته از مودیانی که مبالغی به حساب‌های تعیین شده جهت تعمیر، تجهیز، احداث و تکمیل کتابخانه‌ها و سایر مراکز فرهنگی واریز می کنند، یکی از درآمدهای پایدار برای کتابخانه‌های عمومی می‌تواند محسوب شود.
وی تأکید کرد: بدهکاران مالیاتی و شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی شناسایی شوند که از این بند قانونی استفاده کرده و موجب رونق فرهنگی استان شود.
رضانیا با اشاره به اینکه از آئین‌نامه ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی همه دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند، بهره ببرند تصریح کرد: اجرای مجازات جایگزین در تأمین نیروی انسانی و منابع مکتوب مورد نیاز کتابخانه‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی، خرید تجهیزات و تعمیر و بازسازی کتابخانه‌های فرسوده کمک حال کتابخانه‌های عمومی است و از سوی دیگر باعث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، حضور بیش از پیش افراد در کتابخانه‌ها شده و زمینه ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات کتابخانه‌ای و در نهایت کاهش معضلات اجتماعی را فراهم می‌کند.


عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار داشت: تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان همدان به 60 هزار و 44 نفر رسیده که از این تعداد 35 هزار و 660 نفر را خانم‌ها و 24 هزار و 384 نفر را آقایان تشکیل می‌دهند. از ابتدای شهریور 1400 تا پایان مرداد ماه 1401، 538 هزار و 395 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان امانت داده شده است. زیربنا کتابخانه‌های عمومی از 45 هزار و 871 متر مربع ابتدا دولت سیزدهم به 48 هزار و 8 متر مربع رسیده است.
وی افزود: در حال حاضر احداث کتابخانه روستای عبدالرحیم در شهرستان همدان، احداث کتابخانه عمومی روستای نگارخاتون در شهرستان فامنین، تکمیل کتابخانه توچغاز در شهرستان ملایر، تکمیل کتابخانه‌های عمومی شاهنجرین در شهرستان درگزین و مجتمع فرهنگی شهید مظاهری در شهر مریانج، احداث سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شهدای گمنام در شهرستان رزن، گسترش و نوسازی کتابخانه فجر صالح آباد، بازسازی کتابخانه عمومی شهر زنگنه شهرستان ملایر، نوسازی کتابخانه امام حسن مجتبی شهرستان بهار، احداث کتابخانه شهید مسعودی پور شهر ملایر، احداث کتابخانه خیابان سعدی ملایر، احداث کتابخانه شهرک قائم تویسرکان و تکمیل و بهسازی کتابخانه فاطمه الزهرا در دستور کار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار دارد که برخی از آنها با همراهی خیرین انجام می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه علم و فناوری، نوآوری و کارآفرینی عوامل موثر بر رشد قلمداد می شود افزود: در نظریه‌های جدید رشد و توسعه جوامع، دانش عامل کلیدی محسوب می‌‌شود؛ البته دانشی که ارزش ایجاد کرده و بتواند نیازهای جامعه، سازمانها و افراد را تامین کند. برای دستیابی به جامعه دانشی، توجه به افراد و اطلاعات به عنوان دارایی جامعه و درگیر کردن همه افراد جامعه در تولید و استفاده از محصولات دانشی با هدف حمایت از اهداف زندگی بهتر ضرورت دارد.
وی افزود: کتابخانه‌های عمومی استان همدان پیگیری‌های بسیاری برای استفاده از ماده 79 قانون مجازات‌های اسلامی و ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم به منظور تشویق خیرین به کمک در احداث و تجهیز کتابخانه‌های عمومی به عمل آورده است.
وجیه‌الله ذکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه کتاب یکی از دغدغه‌های اصلی ما است تصریح کرد: 2 ماده قانونی به منظور تشویق افراد چه حقیقی و چه حقوقی وجود دارد که معافیت مالیاتی برای خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در ماده 172، هر فرد یا شرکت که نسبت به تعمیر، تجهیز و یا احداث کتابخانه‌های عمومی اقدام کند، هزینه‌های انجام شده از درآمد مشمول مالیات آنها کاسته خواهد شد. سقف کمک نقدی برای معافیت مالیاتی 20 درصد است و در حوزه غیر نقدی سقفی برای معافیت مالیاتی وجود ندارد و از درآمد مشمول مالیات کاسته می‌شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به ماده 148 قانون نیز هزینه‌های انجام شده به منظور ایجاد کتابخانه در مبدأ مانند کارخانه یا دفتر کار و یا خرید کتاب چه به صورت فیزیکی و چه به صورت دیجیتالی برای کارکنان از محل درآمدهای مشمول مالیات کاسته می‌شود.


در این جلسه از پوستر دومین جشنواره سراسری شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب نیز رونمایی شد. از هم کنون تا 17 اسفند ماه سال جاری علاقمندان می‌توانند آثار خود را در محورهای ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی کتابخانه‌های عمومی و انس بیشتر با کتاب به دبیرخانه ارسال کنند.
این جشنواره شعر و داستان در سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال با موضوع کتاب برگزار می شود. بخش شعر این جشنواره در سه رده سنی شاعران کودک (۷ تا ۱۲ سال)، شاعران نوجوان (۱۳ تا ۱۸ سال) و شاعران جوان و بزرگسال (بالای ۱۸ سال) و بخش داستان کوتاه آن نیز در سه رده نویسندگان کودک (۷ تا ۱۲ سال)، نویسندگان نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) و نویسندگان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) پیش بینی شده است. علاقمندان می توانند تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ آثار خود را با موضوع کتاب از طریق سایت www.samakpl.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید