کد خبر:1781
پ

به گزارش “روزانه نیوز” روزنامه ایران در یادداشتی به قلم سیدضیاء هاشمی مدیرعامل ایرنا آورده است: بزرگ‌ترین نهاد خبری این دو قاره به حساب می‌آید و دربرگیرنده مهم‌ترین خبرگزاری‌های شرق از قبیل خبرگزاری شینهوای چین، تاس روسیه، کیودوی ژاپن، آسوشیتدپرس استرالیا، یونهاپ کره‌جنوبی، آناتولی ترکیه، آذرتاج جمهوری‌آذربایجان و تقریباً تمام خبرگزاری‌های ملی کشورهای آسیایی است.انتخاب ایرنا آن هم با اجماع اعضا که در یک فرآیند بیش از یک‌ساله اتفاق افتاد، رویدادی مهم در عرصه رسانه و دیپلماسی عمومی، آن هم در شرایطی است که حضور فعال نمایندگان ایران در صحنه‌های بین‌المللی ضرورتی دوچندان یافته و البته با موانع و پیچیدگی‌های مضاعفی مواجه شده است.
دستیابی به این جایگاه بدون شک فرصت جدید و ذیقیمتی است برای بهره‌گیری از تریبون‌های بین‌المللی که توان ویژه‌ای در بازنمایی و تصویرسازی از واقعیت‌ها، توانمندی‌ها، جاذبه‌ها و مسائل کشورهای مختلف دارند. تصویری که از واقعیت‌های کشورهای مختلف برای افکار عمومی دنیا ساخته می‌شود، نقش و تأثیر بسیار مهمی در اتخاذ مواضع و تصمیم‌گیری‌های مدیران، سیاستمداران، تصمیم‌سازان و سیاستگذاران سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی خواهد داشت.
در فرآیند تصمیم‌سازی، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان بین‌المللی داده‌ها و اطلاعات معتبر، مستند و اثرگذار اهمیت بسیار زیادی دارند و رسانه‌های جمعی در شرایط جدید جهانی نقش محوری و اصلی در این فرآیند ایفا می‌کنند بویژه با توسعه پرشتاب فناوری‌های جدید و تنوع بی‌سابقه رسانه‌های نوین، نقش خبرگزاری‌های معتبر دنیا که از مرجعیت بالا و جایگاه رسمی در دولت‌ها و کشورهای مختلف برخوردارند، اهمیتی دوچندان پیدا کرده‌اند.
این رسانه‌ها عامل و حامل گفت‌وگو و تعامل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان کنشگران جهانی در این عرصه‌ها هستند و فاصله‌های زمانی و مکانی را کوتاه کرده‌اند و به همین دلیل جایگاه بسیار رفیعی در دهکده جهانی به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، در شرایطی که همه پدیده‌ها و نهادهای بشری جهانی شده و جهانی شدن به عنوان پروسه یا پروژه‌ای فراگیر همه ارکان زندگی جامعه بشری را در اقصی‌نقاط دنیا تحت تأثیر قرار داده است، کسب موقعیت و نفوذ رسانه‌ای و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدیل آن، برای همه کشورها و ملت‌ها موهبتی بزرگ به حساب می‌آید. رسانه‌ها از نفوذ و قدرت بی‌نظیری هم در افکار عمومی و هم در میان نخبگان و صاحبان قدرت برخوردارند و ظرفیت جریان‌سازی سازنده و ایجاد تغییرات فکری و اجتماعی یا جلوگیری از پیدایش انحراف و تحریف در بازنمایی واقعیت‌های جوامع و ملت‌ها را دارند.
بنابراین در شرایطی که جامعه ما در معرض فشارها و تحریم‌های گسترده و ظالمانه امریکا در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و حتی فرهنگی قرار دارد، دستیابی به موفقیت‌های جدید رسانه‌ای در سطح جهانی و منطقه‌ای ارزش و ضرورتی مضاعف یافته است. از این منظر، استقبال خبرگزاری‌های معتبر آسیا و اقیانوسیه از نماینده ایران و انتخاب آن به عنوان میزبان مجمع بعدی و رئیس دوره آتی، توفیق و فرصتی است که برای رسانه‌های کشور به دست آمده تا در تعاملی گسترده‌تر و موضعی قوی‌تر بتوانند نقش خود را در دیپلماسی رسانه‌ای به نحو کارآمدتر و اثرگذارتر ایفا نمایند و در این عرصه بسیار مهم، بیش و پیش از گذشته از منافع ملی و مصالح کشور در عرصه جهانی دفاع کنند. ان‌شاءالله.

منبع : ایرنا

www.irna.ir/news/83563544

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید