کد خبر:34167
پ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افتتاح ۶۷طرح کشاورزی طی دهه فجر شامل ۱۹ طرح در حوزه آب و خاک، ۱۲طرح در حوزه تولیدات صنایع و شیلات، ۹طرح ترویج صنایع کشاورزی و ۲۷طرح تولیدات گیاهی در استان خبر داد.

به گزارش روزانه نیوز منصور رضوانی جلال در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: اعتبار پروژه های قابل افتتاح در استان ۱۸۵ میلیارد تومان است و این پروژه ها برای ۳۶۴ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون در استان به ۲.۲ درصد رسیده که نشانگر افزایش بهره‌وری است و در بخش آبیاری نوین ۱۶۰ هزار هکتار اراضی مستعد آبیاری داریم که کمبود منابع و محدودیت‌ها باعث شد تا به بهره‌وری لازم خواهیم رسید.

وی با اشاره به استان همدان قطب تولید سیر دانه‌ای در کشور است و سالانه ۵۵ هزار تن سیر دانه‌ای در استان همدان تولید می‌شود، افزود: در بخش کشاورزی استفاده از نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها مد نظر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: تعاونی سیرکاران یک منطقه را برای ساخت این شهرک پیشنهاد داده است و باید پیگیری لازم را انجام دهد چراکه موافق احداث شهرک سیرکاران هستیم

رضوانی جلال  بابیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک این منطقه، سیر تولیدی شهرستان بهار از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: با توجه به اینکه محصول سیر از لحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات سبزی و صیفی و سایر محصولات پر آب بر است می‌تواند به عنوان یک محصول با مصرف آب کمتر در تناوب زراعی سایر محصولات قرار گیرد.

وی ساخت و راه اندازی شهرک سیر برای استان مهم و واجب است، ادامه داد: ثبت جهانی سیر پیگیری می‌شود و اقدامات اولیه مانند واریز پول انجام شده است و موسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی به دنبال انجام کارهای ثبت جهانی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های قابل افتتاح در استان همدان ۱۸۵ میلیارد تومان است که این پروژه‌ها برای ۳۶۴ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد

رضوانی جلال با بیان اینکه تمام هم و غم ما استفاده از نخبگان و اساتید دانشگاهی است چراکه جای زیادی برای بهره‌وری وجود دارد،اظهار داشت: ۲۶۹ میلیون دلار در ۹ ماهه سال جاری صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص نهاده‌های دامی گفت: با کاهش رقم ۳۸ تا ۴۰ درصدی واردات علوفه نسبت به سال گذشته اما این مقدار، پاسخگوی نیاز دامداران نبوده است.

رضوانی جلال با بیان اینکه ۲۰۰ گلخانه در سطح استان همدان وجود دارد و ۱۱ هکتار گلخانه هم با سفر ریاست جمهوری به همدان به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد دام‌های استان همدان پلاک‌کوبی شده‌اند و شرط دریافت دامدارکارت، هویت‌گذاری و همچنین تخصیص و توزیع نهاده پلاک‌کوبی دام بود که انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک از سال‌های گذشته انجام شده، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار هکتار در سطح استان انجام شد و باید گفت زمین بدون شخم عمیق و تردد مکرر ماشین آلات از محاسن کشت متناوب است. رضوانی جلال با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰۰ هزار تن سردخانه ذخیره سازی شده، تصریح کرد : عرضه مستقيم این محصول از اقدامات خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید