کد خبر:39633
پ

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رانت و تعارض منافع از عوامل مهم در کمبود و گرانی دارو در کشور بوده که این مشکل هنوز هم وجود دارد.

کیومرث سرمدی واله اظهار کرد:در بحث دارو از قبل دچار مشکل بودیم که عوامل متعددی در آن موثر بوده است، یکی از این عوامل می‌توان به موضوع تحریم اشاره کرد که در زمینه واردات مواد اولیه دارو و بعضی مواقع در رابطه با خود دارو به طور طبیعی دچار تحریم هستیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران همواره حرف بسیاری در تولید دارو داشته و در بحث صنعت تولید دارو توان و تخصص بالایی دارد، افزود: رانت و تعارض منافع که در بحث صنعت دارو وجود دارد معمولا در همه دوره‌ها باعث گرانی و کمبود دارو شده به طور طبیعی کسانی که در تولید دارو نقش دارند و صاحب سهام هستند و در سیاست‌گذاری توزیع دارو نقش اجرایی دارند یکی از جمله عوامل موثر در کمبود دارو و نایاب شدن و گرانی دارو هستند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر عواملی چون عدم نظارت درست بر توزیع دارو و احتکار توسط برخی شرکت ها، عدم توزیع درست دارو توسط داروخانه‌ها، ارسال دارو به شبکه‌های غیر داروخانه‌ای و ارسال آن به شبکه‌های غیر مجاز از جمله ناصرخسرو تهران و در آخر اپیدمی بیماری و مصرف بالای دارو را می‌توان از جمله دلایل دیگر کمبود و گرانی دارو دانست.

وی با بیان اینکه باید عوامل نظارتی در بحث مبارزه با احتکار دارو را فعال‌تر کرد و به آنان برنامه داد که نظارت به صورت کامل و بدون مسامحه و اغماض صورت گیرد، گفت: وقتی گران‌فروشی و احتکار متخلفان مبرز و مشخص می‌شود باید برخورد بازدارنده و محکم توسط محاکم قضایی به کار گرفته شود چراکه این امر در جلوگیری از احتکار دارو که با سلامت مردم ارتباط دارد از نقش موثری برخوردار خواهد بود.

سرمدی واله ادامه داد: کار اساسی دیگر این است که در کنار اصلاح نظارت‌ باید در انتصاب و به کارگیری مسئولان مرتبط با سلامت مردم بویژه صنعت دارو افرادی را انتخاب کرد که خود منافعی در صنایع تولید دارو نداشته باشند و سهام‌دار کارخانجات تولید دارو نباشند چراکه از طرفی منافع شخصی دارند و از طرفی باید از منافع عمومی دفاع کنند و این امر کاملا در تعارض است.

وی با تاکید بر اینکه رعایت این موارد کمک شایانی به بحث حوزه دارو خواهد بود ،تصریح کرد: از طرفی به صورت مشخص برای  دور زدن تحریم‌ها باید تلاش کرده و با ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه و دوست که در بحث موارد اولیه دارو هستند و کشورمان نیاز به این مواد اولیه دارد با یک دیپلماسی موثر نسبت به مرتفع شدن این نیازها اقدام کرده و به موقع نیازمندی‌های دارویی کشور را تامین کرد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید