کد خبر:35870
پ

حجم ذخیره آب سد اکباتان با گذشت حدود هشت ماه از سال آبی جاری و با اعمال مدیریت در مصرف بهینه تنها حدود ۲۸ درصد است.

  • به گزارش روزانه نیوز،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با توجه به شرایط ناشی از خشکسالی، حجم ذخیره آب سد اکباتان درحال حاضر ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار متر مکعب است و ۱۱۵ لیتر آب در هر ثانیه وارد این سد می‌شود.

محمد ضروری افزود: همچنین هزار و ۷۶ لیتر آب در هر ثانیه از ذخیره این سد برای تامین مصرف مردم (شرب) و ۳۳۵ لیتر آب در ثانیه نیز برای مصارف کشاورزی از سد اکباتان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نزولات آسمانی استان همدان در سال جاری کمترین میزان نسبت به ۳۰ سال گذشته است، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون به طور متوسط ۲۳۰ میلی‌متر باران در استان همدان باریده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۴۱ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه پنج درصد از گنجایش سد آبشینه نیز پر است، گفت: ذخیره آب این سد با گنجایش پنج میلیون متر مکعب، در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار متر مکعب است.

ضروری در رابطه با سد کلان ملایر نیز گفت: ۹۴ درصد ظرفیت این سد پر شده است و سد کلان با ۴۵ میلیون متر مکعب گنجایش، درحال حاضر ۴۲.۴ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه ۴۲ درصد از گنجایش سد سرابی تویسرکان نیز پر شده است، افزود: در حال حاضر ورودی این سد ۱۱۵ لیتر در ثانیه و حجم آن سه میلیون و ۸۶۰ هزار متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه آب ورودی سد کلان ۲۳۰ لیتر در ثانیه است، افزود: در حال حاضر معادل ۳۴۰ لیتر در ثانیه آب از این سد برای تامین مصارف مردم و ۱۹۰ لیتر در ثانیه نیز برای مصرف کشاورزی از این سد برداشت می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر از آب ذخیره سد سرابی، ۱۱۵ لیتر در ثانیه برای تامین مصرف مردم و ۳۶۰ لیتر در ثانیه نیز برای مصارف کشاورزی برداشت می‌شود.

ضروری تصریح کرد: سد شیرین سو نیز ۴.۴ میلیون متر مکعب گنجایش دارد که با ۸۰۰ هزار متر مکعب آب، معادل ۱۹ درصد حجم ذخیره آن پر شده است.

همدان در سال‌های اخیر همواره در ردیف استان‌های در معرض خشکسالی قرار دارد.

سد‌های آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، کلان ملایر و نعمت آباد اسدآباد از سد‌های مهم استان همدان به حساب می‌آیند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید