کد خبر:15568
پ

پژوهشگران آمریکایی، نوعی برچسب ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را مستقیما روی قلب قرار داد تا داده‌های مورد نیاز برای بررسی مشکلات قلبی را جمع‌آوری کردند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از ساینس‌دیلی، ضربان‌سازها و دیگر ابزار قابل کاشت که برای بررسی و درمان مشکلات قلب از جمله آریتمی قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا یا از مواد سفت و خشکی ساخته می‌شوند که باعث می‌شود نتوانند برای تطبیق ضربان قلب حرکت کنند یا از مواد نرمی ساخته می‌شوند که تنها می‌توانند میزان محدودی از اطلاعات را جمع‌آوری کردند.

پژوهشگران “دانشگاه هوستون”(University of Houston) آمریکا، برچسبی ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را مستقیما روی قلب قرار داد تا داده‌های مربوط به فعالیت الکتروفیزیولوژی، دما، ضربان و شاخص‌های دیگر را به صورت همزمان جمع‌آوری کند.

“کنجیانگ یو”(Cunjiang Yu)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مشکل افرادی که به آریتمی قلبی یا حمله قلبی دچار شده‌اند، باید به سرعت شناسایی شود. این ابزار جدید می‌تواند شناسایی مشکل را به سرعت انجام دهد.

پژوهشگران گفته اند، این برچسب برای نخستین بار نشان می‌دهد ابزارهای بیوالکترونیکی که از تجهیزات الکترونیکی لاستیکی ساخته شده‌اند و با بافت قلب سازگار هستند، می‌توانند محدودیت‌های ابزارهای پیشین را که از مواد سفت و خشک ساخته شده‌اند، برطرف کنند.

این ابزار علاوه بر جمع‌آوری همزمان اطلاعات از قسمت‌های گوناگون قلب، می‌تواند انرژی خود را از ضربان قلب به دست بیاورد و کار خود را بدون نیاز به منبع خارجی انرژی انجام دهد. بدین ترتیب، نه تنها امکان جمع‌آوری داده‌ برای تشخیص و بررسی فراهم می‌شود، بلکه مزایای درمانی نیز به همراه دارد.

او افزود: برچسب لاستیکی ما می‌تواند به ثبت نوار قلب بپردازد، دما را احساس کند و انرژی مورد نیاز خود را به دست بیاورد.

این پژوهش، در مجله “Nature Electronics” به چاپ رسید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید