کد خبر:10732
پ

علی رهبری، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایران ضمن ابراز تاسف از درگذشت محمدرضا شجریان گفت: معتقدم ایران یکی از بزرگترین هنرمندان خود را از دست داد که سال‌های بسیاری جای خالی او بدون جانشین خواهد ماند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از علی رهبری که پیش از شهرداد روحانی رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران بود و اینک در وین زندگی می‌کند، افزود: من بیش از ۵۰ سال از ایران دور بودم و چون مادرم با من در وین زندگی می‌کرد همیشه عشق ایران برای من در وجود مادرم بود و عشق به مادرم همیشه ایران را در یاد من زنده می‌کرد. مادر من عشق و علاقه وافری به صدای استاد شجریان داشت و همیشه آلبوم های او را گوش میداد و با خود زمزمه می‌کرد.

وی ادامه داد: یک دهه قبل که تصمیم به ساخت مجموعه مادرم ایران را گرفتم در ابتدا تصمیم داشتم این اثر را برای صدای استاد شجریان بنویسم و حتی در این باره با ایشان تماسهایی هم داشتم که با استقبال ایشان روبرو شد.

وقتی شعر قسمت اول مجموعه مادرم ایران که توسط محمد فرید ناصری سروده شده بود را برای ایشان خواندم ضمن اینکه بسیار استقبال کردند نظرهایی هم داشتند که بر طبق نظرهای ایشان متن شعر اصلاح شد.

این آهنگساز بین‌المللی افزود: من قسمت اول مادرم ایران را به آقای شجریان تقدیم کردم ولی به هر دلیل این اثر با صدای آقای محمد معتمدی ضبط و توسط کمپانی نامحسوس در جهان پخش شد و بسیار خوشحالم که اثر تقدیمی من به استاد شجریان اینک مورد استقبال کم نظیری در جهان قرار گرفته است.

وی در خاتمه افزود: شجریان شخصیتی بود که باعث افتخار همه ایرانیان بود و سکوتش او را بیش از پیش محبوب کرد.

محمد رضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با سرطان روز پنجشنبه (۱۷ مهر ۹۹) درگذشت؛ حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی؛ نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی (زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید