کد خبر:44486
پ

شهردار همدان تاکید کرد: برای ثبت جهانی هگمتانه همه باید مشارکت کنند تا این حرکت بزرگ به انجام برسد.

به گزارش روزانه نیوز، شهردار همدان در جلسه بررسی اقدامات ثبت جهانی هگمتانه عنوان کرد: به خاطر حساسیت بالای ثبت جهانی هگمتانه جلسات تخصصی مختلفی در شهرداری و میراث فرهنگی برگزار و تلاش ها و اقدامات لازم از سوی این دو مجموعه در حال انجام است.


وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری برای تسهیل در خصوص ثبت جهانی هگمتانه عنوان کرد: شهرداری همدان علی‌رغم برخی وقفه های پیش آمده به طور جدی وارد توسعه گردشگری شده و با توجه به تعامل خوب بین شهرداری و میراث فرهنگی و شورای شهر کارها به خوبی پیش می‌رود.

این مقام ارشد مدیریت شهری به تخصیص بودجه مناسب برای حوزه گردشگری و ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و افزود: تلاش داریم با انعکاس فعال بودن پروژه ها به شهروندان نشان دهیم مباحث تاریخی و گردشگری مورد توجه مسئولان است که جداره سازی خیابان اکباتان و بوعلی و ساماندهی بازار گویای این موضوع است.

حسینی گفت: آسفالت زدایی معابر، انتقال ون ها و خودروها، ساماندهی تابلوهای شهر و رفع مشکلات ترافیکی از جمله اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی هگمتانه است.


شهردار همدان رفع نارضایتی ها و تقویت ارتباط با مردم برای تسهیل در ثبت جهانی هگمتانه را اموضوعی مهم دانست و عنوان کرد: تلاش داریم با مدیریت بهینه معابر منتهی به هگمتانه، ایجاد حفاظ برای کارگاه ها، تعریف زمانبندی انجام ثبت جهانی و استقرار دفاتر تسهیلگری در بازار و تصمیم در خصوص املاک با شرایط خاص زمینه لازم را برای حضور ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی هگمتانه فراهم کنیم.


در ادامه جلسه مصطفی پور علی مدیر کل اداره ثبت و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به اهمیت ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: تعداد آثار ثبت شده جهانی محدود هستند و این آثار تحت حمایت فنی، حقوقی و مالی سازمان ملل قرار می‌گیرند که برای هر کشوری شرایط مطلوبی را ایجاد می کند.

پورعلی به دلایل حضور پر رنگ گردشگران خارجی در اصفهان و شیراز پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه یکی از دلایل حضور کمرنک گردشگران در شهر همدان این است که همدان در فهرست میراث فرهنگی جهانی نیست که پیامد آن عدم شناخت این شهر در سراسر دنیا و عدم برخورداری از مواهب مالی و معنوی است.

این مقام مسئول در حوزه میراث فرهنگی با تاکید بر اقدامات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه اظهار داشت: در کارهای میدانی عقب هستیم و حالا که این شرایط برای همدان فراهم شده است باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا موارد لازم برای ثبت جهانی هگمتانه از سوی ارزیابان مطلوب قلمداد شود.

وی ضمن تشریح وظایف مدیریت شهری در این خصوص گفت: جمع آوری زباله، تغییرات اقلیمی، گسترش فضای سبز، آسفالت زدایی، رفع زواید بصری، گردشگری شهر و عدم تردد خودروها باید به نحو مطلوب ارائه شود تا انشالله مورد تایید ارزیابان قرار گیرد. وی به موانع احتمالی ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و افزود: عدم ارتباط جامعه محلی با مدیریت شهری و نارضایتی ها رفع و مشکلات مربوط به مسیرها و معابر و ساختمان حوزه هنری باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.


در ادامه معصوم علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ثبت جهانی هگمتانه را اتفاق مبارکی دانست و تصریح کرد: این رویداد بزرگ حاصل تعامل خوب میراث بین فرهنگی ، شورای شهر و شهرداری همدان است و خدمات مالی و عمرانی مناسبی از سوی این دو مجموعه برای تمهید مقدمات ثبت جهانی هگمتانه انجام شده است.


وی با تاکید بر آماده‌سازی مطلوب فضای شهری برای حضور ارزیابان یونسکو گفت: ارایه طرح‌های گردشگری، تقویت ارتباط با شهروندان و کسبه، رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه و ایجاد فضای آرام در شهر می تواند بر ثبت جهانی هگمتانه تاثیر مثبتی بگذارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اقدامات صورت گرفته توسط این مجموعه را برای توسعه گردشگری و ثبت جهانی هگمتانه مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: امور ترمیم کاروانسراها و کف سازی مکانهای مرتبط با مسیر ثبت جهانی هگمتانه در حال انجام است و تلاش داریم تا چهل روز آینده تمام امور ترمیمی و عمرانی به پایان برسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید