کد خبر:38998
پ

جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان ملایر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد.

به گزارش روزانه نیوز ،شهر جهانی انگور در آغازین روز‌های فصل برگریزان، میزبان شمار زیادی از گردشگران و هموطنان بود تا برای دوازدهمین سال، تجربه ۷۰۰ ساله خود را در پخت شیره انگور به معرض نمایش بگذارد و شیره و فرآورده‌های انگور را، رفیق راه مسافران کند.

جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان پس از ۲ سال وقفه خود را به ایستگاه دوازدهم رساند تا بار دیگر زمینه ساز نشاط و شادابی باشد و مسافران زیادی را به خطّه جهانی درّه جوزان بکشاند.

از طبق خوشه‌های طلایی انگور، شیره، باسلق و کلوچه مانیزان روی دستان دخترکان روستایی با لباس‌های سنتی تا صدای ساز و دُهل محلی در کوچه پس کوچه‌های روستا، بوی کاه‌گِل و آب‌پاشی حیاط منازل و کوچه‌های محل، همه کافی بود تا مسیر ۳۰ کیلومتری ملایر را تا روستای مانیزان با جان و دل بپیمایی و برای دوازدهمین سال روایتگر آئین‌ها و سنت‌های دیرین روستایی باشی که از گذشتگان تا امروز دست به دست شده و همچنان زنده و پویا است.

بودند مسافران و گردشگرانی که از راه‌های دور ، از شمال و جنوب، شرق و غرب و مرکز کشور برای دیدن جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان به این شهرستان سفر کردند و به جرات می‌توان گفت با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی که دست‌اندرکاران این جشنواره طراحی کرده بودند، خاطره‌ای خوش برای همیشه در ذهن آن‌ها نقش بست.

امسال، اما دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان متفاوت بود و با حضور “علیرضا قاسمی‌فرزاد” استاندار همدان،معاونان استاندار، فرماندار ویژه ملایر، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شماری از مدیران استانی و شهرستانی و گردشگران در کارگاه شیره‌پزی یکی از باتجربه‌ترین اهالی روستای مانیزان افتتاح شد تا از روز جمعه به مدت سه روز این جشنواره میزبان هموطنان باشد.

از ورودی درّه جوزان تا روستای مانیزان و دیگر روستا‌های منطقه، مو زار‌های انگور و فرشی‌های مخملی و رنگارنگ از انگور پوشیده بود و هر چه به روستای هدف گردشگری مانیزان محل برگزاری جشنواره نزدیک‌تر می‌شدی، غرفه‌های فروش سوغات، صنایع دستی، آش‌های محلی، شیره انگور و فرآورده های آن، چای ذغالی و گلدان‌های گل زیبا و رنگارنگی که در کوچه‌های روستا چیده شده بود، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد.

این‌ها گوشه‌ای از جذابیت‌های دوازدهمین جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان بود که مسیر گردشگری شهر جهانی انگور را هموارتر می‌کند و بدون شک پازل گردشگری شهرستان ملایر به ویژه در بخش کشاورزی را تکمیل‌تر کرد.

به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر، به هر گوشه‌ای از این شهرستان توجه کنیم، خداوند نعمت را در بخش‌های مختلف همچون  کشاورزی، صنعت، معدن ، گردشگری، و صنایع دستی بر مردم این شهرستان ارزانی داشته است.
سلمان اسماعیلی در این جشنواره گفت: ملایر جزء معدود شهر‌های کشور است که دارای ۲ برند جهانی انگور و مبلمان منبت است و این نشان‌های جهانی بر آسمان ایران می‌درخشد.

او این ۲ برند را ظرفیت‌های مهم فرهنگی و اقتصادی این شهرستان دانست و گفت: رویکرد دولت سیزدهم بر این است که علاوه بر توسعه ابعاد مختلف اقتصادی، ظرفیت‌های مناطق و شهر‌های مختلف، بر ماموریت مهم نشاط و شادابی و انسجام اجتماعی اهتمام دارد.

فرماندار ویژه ملایر ابراز امیدواری کرد: با سیاست گذاری‌های دولت شاهد رشد و ارتقای روزافزون معیشت و اقتصاد مردم و مسائل فرهنگی و اجتماعی  باشیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم جهان شهر ملایر را در حوزه‌های مختلف بی‌نظیر دانست و گفت: نظام تولید انگور درّه جوزان ملایر ثبت جهانی شد که باید از این ظرفیت جهانی حفظ شود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با تاکید بر تقویت پرورش انگور ملایر گفت: جشنواره شیره‌پزی باید در  روستا‌های درّه جوزان از ازناوله تا گماسا پذیرای گردشگران و مسافران باشد تا از چیدن انگور تا پخت شیره، خشک کردن کشمش و تهیه فرآورده های انگور و فرآیند تولید شیره دیدن کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس جهان شهر مبلمان منبت را در دنیا بی‌نظیر دانست و گفت: منبت ملایر ویژه و نمونه است که در توسعه اقتصادی شهر بسیار اثرگذار است.

حجت الاسلام آزادیخواه، ملایر را به عنوان شهر ملی مروار کشور، دارای ظرفیت‌های بالا و مستعد ثبت جهانی بیان کرد و گفت: اگر امروز تبلیغ تلویزیونی و محیطی مبلمان منبت انجام می‌شود، شاه بیت آن جهان شهر ملایر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر هم با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار تعداد روز‌های برگزاری جشنواره از یک روز به سه روز افزایش یافت گفت: جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان از هشتم تا دهم مهر میزبان گردشگران و مسافران بی‌شماری است.

ابراهیم جلیل گفت: برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با محصولات و سوغات منطقه، ایجاد تنوع در برگزاری جشنواره و منتفع شدن جامعه محلی از فروش محصولات و شیره انگور، بیش از ۳۳ غرفه برپا شد که مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفت.

دهیار روستای مانیزان هم با ابراز خرسندی از استقبال خوب مردم از جشنواره گفت: روستای مانیزان جذابیت‌های گردشگری زیادی دارد و پخت شیره سنتی آن زبانزد است.

وحید همراهی گفت: حدود ۹۰ درصد از ساکنان و بومیان این روستا کارگاه شیره‌پزی سنتی دارند و سالانه با توجه به تولید محصول انگور، بین ۵۰ تا ۱۰۰ تُن شیره انگور در این روستا تولید می‌شود.

او کم‌آبی، بهسازی روستا و مهاجرت جوانان روستا را از جمله مشکلات مانیزان برشمرد و خواستار حمایت بیشتر مدیران برای رفع این مشکلات شد.

روستای هدف گردشگری مانیزان در ۲۵ کیلومتری شهر ملایر در محور ملایر به اراک و در دره جهانی جوزان واقع شده و با ۳۳ هکتار وسعت، دارای ۳۸۶ نفر جمعیت است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید