کد خبر:44585
پ

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: پارسال ۲۵ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در همدان ثبت شده است.

به گزارش روزانه نیوز، محمد‌رضا خلجی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: صنایع دستی همدان از جمله چرم، مبل و منبت، مرواربافی به کشور‌های آذربایجان، ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود و کشور عراق نیز از بازار‌های مهم ما در حوزه سفال سرامیک است.

او با بیان اینکه پارسال استان همدان در بیش از ۱۶ نمایشگاه حضور داشته است، افزود: پارسال استان همدان با ۲۴۲ هنرمند در ۱۶ نمایشگاه صنایع دستی حضور داشته و امسال نیز در تاریخ ۱۴ تا ۱۸ تیزماه قرار است همدان میزبان هنرمندان کشور در هفدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی باشد.

معاون صنایع دستی استان همدان درباره پرداخت تسهیلات در این بخش نیز تصریح کرد: پارسال در بخش مشاغل خانگی ۱۰ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان تسهیلات به ۲۵۰ طرح پرداخت شده است.

خلجی درباره تسهیلات روستایی نیز گفت: در حمایت از مشاغل و صنایع دستی روستایی به ۹۲۵ طرح تسهیلات ۱۶ میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومانی پرداخت شده است.

او افزود: به منظور حمایت از مشاغل در حوزه صنایع دستی ۶۵۰ میلیارد ریال با ثبت نام تسهیلات از محل تبصره، بیش از ۴۲ هزار ۱۸ پرونده تکمیل شده است که در صورت ابلاغ اعتبار به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

معاون صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه ایجاد ابزار‌های صنایع‌دستی، تولید صنایع‌دستی باکیفیت و احیای هنر‌های نیاکان ما وظیفه حوزه صنایع دستی و افزود: به همین منظور ۱۵ رشته از جمله برندسازی، تولید محصول، فروش، بسته بندی و طراحی، گالری، تبلیغات و آسیب‌های فروش و موازین آن برای ۴۰۵ نفر ساعت در یک ساله گذشته توسط معاونت صنایع دستی استان برنامه آموزشی انجام شده است.

خلجی با بیان اینکه بیشترین کارگاه‌های صنایع دستی در لالجین، ملایر و تویسرکان فعال است، افزود: ظرفیت‌های زیادی در حوزه سفال در لالجین، شهر جهانی مبل ومنبت ملایر، و بخش عمده‌ای از جمعیت، لالجین، ملایر، تویسرکان، در رشته‌های مختلف صنایع دستی استان همدان وجود دارد.

او همچنین با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی حمایت از کارآفرینان در اولویت قرار دارد، گفت: باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی فراهم شود، زیرا بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فعالیت خانه‌های خلاق در استان همدان افزود: بر اساس تصمیمات در نظر گرفته شده ۷ خانه خلاق قرار است در استان راه اندازی شود که از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای هر یک به تفکیک حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

خلجی با بیان اینکه ایجاد خانه‌های خلاق در همدان از منسوخ شدن رشته‌های صنایع‌دستی جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: هدف ما در حوزه صنایع دستی علاوه بر احیای این هنر تبدیل کردن محصولات این بخش به سفیران فرهنگی در سراسر دنیا است که خانه‌های خلاق در تحقق این هدف نقش اثرگذاری دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید