کد خبر:44364
پ

همزمان با چهل و یکمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان همدان برگزار شد.

به گزارش روزانه نیوز، آیت الله حبیب شعبانی موثق در این مراسم اظهار داشت: تبیین نکاتی همچون دلایل سقوط خرمشهر بسیار حائز اهمیت است زیرا امروز دشمن تلاش می کند شرایطی را در اختیار خودش بگیرد تا بتواند بیشتر به به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم عزیز ما فشار بیاورد.


امام جمعه شهر همدان افزود: خرمشهر شهری بود که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود ولی نزدیک به پانصد روز توسط رژیم بعثی به اشغال درآمد که با عنایت الهی و تلاش رزمندگان باز پس گرفته شد.


وی خاطر نشان کرد: عوامل سقوط خرمشهر فراوان است از جمله آن می توان عوامل نظامی و همچنین عدم انسجام نیروها در ابتدای انقلاب اشاره کرد.


ایت الله شعبانی مهمترین به عوامل سقوط خرمشهر اشاره کرد وگفت: اولین عامل عدم ادراک واقعی از تهدید هاست. وقتی لایه های تهدید دشمن به درستی درک نشود یا زمانی که تهدید دشمن لایه های مختلفی داشته باشد ولی ما مشغول بخشی از آن می شویم در نتیجه در تحلیل های خودمان نمی توانیم درک عمیقی از لایه‌های پنهانی تهدید داشته باشیم.


نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: یکی از شواهد عدم اطلاع واقعی از تهدیدها جمله مشاور نظامی بنی صدر است که می گوید خرمشهر ارزش نظامی ندارد یا در جای دیگر بنی صدر می گوید: ما باید به سبک اشکانیان بجنگیم یعنی زمین بدهیم و زمان بخریم که این تحلیل غلط و تسامح مقابل اشغال شدن خرمشهر از جمله دلایل سقوط خرمشهر می باشد.


آیت الله شعبانی گفت : دومین عامل سقوط خرمشهر عدم آمادگی مقابله با تهدید هاست گاهی تهدیدات دشمن را درک می کنیم ولی برنامه برای مقابله با تهدیدات نداریم . وقتی برنامه ای هم وجود نداشته باشد طبیعتاً تهدید جدی تر می شود.


وی عنوان کرد: سومین عامل عدم توجه به هشدار های مردم بود. ۳۵ تا ۴۵ روز مقاومت مردمی در شهر خرمشهر ایجاد شد نیروهای سپاه و ارتش به بنی صدر هشدار دادند ولی توجهی با هم نشد.


امام جمعه گفت: وقتی مسئولی مدیریت تهدید را نداند و به هشدارها توجه نکند اصل بر غافلگیر شدن است و باید منتظر باشیم دشمن در سرزمین‌های اسلامی خیمه بزند.


وی به حدیثی از علی علیه السلام در نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند شما فکر نکنید اگر غفلت کردید دشمن هم غافل می شود.


نماینده ولی فقیه در استان گفت: غفلت مسئولین در برابر دشمن به معنی سقوط خرمشهر هاست . خرمشهر یک نماد بود از سقوطی که اتفاق افتاد و از تسامح ای که صورت گرفت ولی ملت بزرگ ایران نشان دادند که مردمی نیستند که بگذارند شهر شان سقوط کند.


آیت الله شعبانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به دلایل فتح خرمشهر گفت: ایمان به خدا و امدادهای غیبی از جمله این دلایل است ولی اساس و دلیل اصلی فتح خرمشهر این بود که توانستیم مبانی هویتی و فرهنگی خودمان را تقویت کنیم.


وی افزود: هر ملتی که به مبنای هویتی و ملیتی و فرهنگی خود معتقد باشد و در میدان عمل هم مبتنی بر این مبانی عمل کند موفق خواهد بود.


آیت الله شعبانی گفت: مبانی هویتی و فرهنگی کشور ما بر اساس دین مبین اسلام بنا نهاده شده است. اسلام باعث ایجاد حرکت در نیروهای ما شد و همین عامل باعث توکل رزمندگان به خدا شد و امدادهای غیبی نصیب ما گشت.


وی در پایان خاطرنشان کرد : اگر امروز مسئولین ما بر اساس مبنای هویتی و فرهنگی عمل کنند و مردم ما نیز به این مبانی معتقد باشند ما خرمشهر های زیادی را در عرصه های مختلف همچون اقتصاد فضای مجازی حجاب و عفاف سیاسی و اجتماعی خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید