کد خبر:40884
پ

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: قرار است در لایحه احکام دائمی که توسط دولت تصویب شده و مجلس رسیدگی آن را آغاز خواهد کرد، حوزه صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض، دریافت‌های مختلف قانونی و پیمان‌سپاری ارزی (یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز) معاف شود.

به گزارش روزانه نیوز، “سیدعزت‌الله ضرغامی” روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان ملایر با تاکید بر اینکه دولت را قانع کردیم که صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض و پیمان‌سپاری مستثنی شود، افزود: مطمئن هستیم که این لایحه با تصویب در مجلس شورای اسلامی برای رونق صادرات و تولید صنایع دستی اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ۲۹۹ رشته صنایع دستی شناسایی شده جنبه تزئینی دارد، ادامه داد: این نوع صنایع چندان در زندگی مردم و در دنیای امروز حضور ندارند و این هم یکی از مشکلات کنونی فراروی صنعت گران است.

ضرغامی با تاکید بر اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی امروزه به فراموشی سپرده شده است، گفت: در این راستا یکی از کارها و اقدام های وزارتخانه میراث فرهنگی احیای این رشته ها بوده که تاکنون 20 رشته در سطح کشور احیا شده اشده است.

ضرغامی ثبت جهانی هنر صنعت مبلمان منبت ملایر را اقدامی شایسته برای احیا و توسعه این هنر دانست و افزود: بخش خاصی از هنر منبت روی مبل انجام می‌شود که کاربردی بودن این اثر هنری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: هنر صنعت مبلمان منبت هم نشان دهنده زیبایی هنر و هم مبلمان است که به عنوان یکی از نیازهای طبیعی مردم در دنیا و کشور خلق شده و حلقه تولید، فروش و مصرف در این اثر نیز قابل مشاهده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به تمامی این زحمات و تلاش‌های فعالان هنرصنعت مبلمان منبت برای احیا و توسعه این هنر و دیگر رشته‌های صنایع دستی ادای احترام می‌کنم.

ضرغامی همچنین هنر مرواربافی را کاری بسیار ارزشمند و کاربردی‌ترین صنایع دستی این شهرستان عنوان و بیان کرد: زمینه کار در این حوزه بسیار خوب است و جزو افتخارات این شهرستان است.

وی با قدردانی از مسئولان اجرایی استانی و محلی برای حمایت از صنعت گران صنایع دستی مبلمان و منبت کاری در شهرستان ملایر تصریح کرد: وجود این هماهنگی، وفاق و همدلی که باعث ایجاد انگیزه و کارآمدی هنرمندان این دیار شده است کاری بسیار ارزشمند است و ریشه در فرهنگ و گذشته تاریخی و هویتی این شهرستان دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه نکات مهمی از سوی مسئولان این شهرستان مطرح شد، افزود: مجموعه تفریحی و توریستی جهان کوچک یکی از ایده‌های ما در وزارتخانه بود که به خوبی در ملایر اجرا شده و باید تکمیل شود.

ضرغامی جهان کوچک را به تنهایی یک جاذبه توریستی و گردشگری برای شهرستان ملایر و کشور دانست و اظهار داشت: این پروژه مهم به تنهایی می‌تواند صنعت گردشگری و اقتصاد این شهرستان را متحول کند.

وی تاکید کرد: چنانچه طرفیت‌های گردشگری و تاریخی همانند جهان کوچک به درستی اجرا شود، ملایر می‌تواند یکی از قطب‌های صنعت گردشگری ایران شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: ما از همه این اقدام ها در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

ضرغامی گفت: از محل تبصره ۱۸ نیز سهم خوبی نصیب وزارتخانه میراث فرهنگی شده است و از همه سرمایه‌گذاران در این سه حوزه حمایت می‌کنیم و مشوق‌های لازم برای متقاضیان به ویژه فعالان و هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کم‌کاری‌هایی که باید به سرعت جبران شود، توجه به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم است؛ ما تک بُعدی پیش رفتیم و بدانیم که کشور و مردم شادی و تنوع می‌خواهند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بخش زیادی از تبلیغات شهری تهران به سمت دیدنی‌های کشور سوق داده شده است و همدان نیز سهم خوبی در این راستا دارد، افزود: در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کم‌کاری شده است و باید این حوزه مهم را بیش از پیش تقویت کنیم.

ضرغامی خطاب به فعالان صنایع دستی و صنعت مبلمان منبت ملایر تاکید کرد: تنوع کاری خود را توسعه دهید به ویژه برای دهک‌های مختلف و افراد کم بضاعت و زوج‌های جوانی که سرمایه ندارند.

وی یادآور شد: هر ۲ هنر مبل و منبت نیاز به تحول دارد و در حوزه دانش‌بنیان باید بیشتر روی آنها کار شود و طراحی‌های جدید، نوآوری و شیوه‌های نو ، وزن ، سبک و تولیدات در این هنر و صنعت مد نظر قرار گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع دستی هستیم و این کار را شروع کردیم تا زمینه برای معرفی صنایع دستی و امکان فروش در سطح ملی و جهانی برای تولیدات صنایع دستی فراهم شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید