کد خبر:41620
پ

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ظرفیت مراتع کشور ۳۸ میلیون واحد دامی در مدت هفت ماه است، اما ۸۰ میلیون واحد دامی وابسته به مرتع هستند.

به گزارش روزانه نیوز، ترحم بهزاد امروز در حاشیه کارگاه آموزشی منابع طبیعی همدان  مشکل اصلی مراتع را تردد دام مازاد بر عرصه دانست و گفت: ظرفیت مراتع کشور ۳۸ میلیون واحد دامی در مدت هفت ماه است، اما ۸۰ میلیون واحد دامی وابسته به مرتع هستند که ۲.۲ برابر مازاد ظرفیت مراتع است.

وی افزود: بر اساس مطالعات دانشکده علوم اجتماعی تهران، مراتع امکان و ظرفیت بهره برداری ۱۶۰ هزار خانوار را دارند، اما هم اینک ۶.۵ برابر این ظرفیت به میزان یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار از ظرفیت مرتع استفاده می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: در این راستا برنامه‌های خوبی از جمله تمدید پروانه چرا پیش بینی شده است به گونه‌ای که طبق قانون هر ساله باید تمدید پروانه چرا صورت بگیرد، اما در سنوات گذشته به این موضوع توجه چندانی نشده است.
وی افزود: بهره برداران بدانند که تا پایان امسال مهلت دارند نسبت به تمدید پروانه چرا اقدام کنند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وسعت کشور ایران ۱۶۴.۸ میلیون هکتار است که ۲۰.۲ درصد آن را بیابان تشکیل داده و این رقم یعنی اینکه خطر توسعه بیابان زایی چالش‌های طبیعی دیگر را هم قوت می‌بخشد.

وسعت کشور ایران ۱۶۴.۸ میلیون هکتار است که از این میزان ۱۳۴.۴ میلیون هکتار متعلق به منابع طبیعی است.

اوافزود: ۱۳۴.۴ میلیون هکتار وسعت منابع طبیعی شامل ۱۷ میلیون هکتار جنگل و بیشه زار، ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان و ۸۴.۸ میلیون هکتار مرتع می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: طبق ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور هر گونه بهره برداری از عرصه‌های منابع طبیعی باید در قالب طرح باشد و در این راستا باید مرتعداران ذی صلاح شناسایی و پروانه چرا در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

بهزاد بیان کرد: از ۸۴.۸ میلیون هکتار مرتع موجود در کشور تاکنون بیش از ۸۲ میلیون هکتاری ممیزی شده و حدود یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار در ۴۲ هزار سامانه عرفی شناسایی شده مستقر و پروانه چرا در اختیار این افراد قرار داده شده است.

وی افزود: تاکنون برای ۴۲.۴ میلیون هکتار از مراتع کشور طرح تهیه شده و برای ۲۳.۶ میلیون هکتار نیز طرح در اختیار مرتعداران قرار داده شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: طرح مرتع داری سند مدونی است که همه فعالیت‌های احیا و اصلاحی و عملیات بیولوژیکی و بیومکانیک با حجم، مدت زمان و اعتبار مشخص در طرح با بیلان پیش بینی شده از سوی سازمان منابع طبیعی کشور مصوب و در اختیار بهره بردار قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید