کد خبر:38309
پ

به گزارش روزانه نیوز به نقل از روزنفت،قرنطینه‌های کووید، بحران بازار املاک و افول اقتصاد داخلی مانع نشد که غولهای نفتی چین، سود هنگفتی در نیمه اول سال میلادی جاری کسب کنند.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های پتروچاینا، سینوپک و CNOOC Ltd هر کدام اعلام کردند سود تاریخی در فاصله ژانویه تا ژوئن کسب کردند. در واقع، افزایش قیمت نفت و گازی که این شرکت‌ها تولید کردند، هزینه‌های بالاتر واردات و مصرف ضعیف سوخت را جبران کرد.

این شرکت‌ها انتظار دارند بهبود وضعیت اقتصادی، به عملکرد مالی آنها در ادامه سال، کمک کند. دای هولیانگ، رئیس هیات مدیره پتروچاینا در این باره گفت: بسته تدابیر محرک مالی دولت، تقاضا برای نفت را تقویت کرده است. سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت در چین است، پیش بینی کرد فروش داخلی سوخت در نیمه دوم سال میلادی جاری در مقایسه با نیمه اول، ۱۱ درصد رشد کند.

ما یونگ شِنگ، رئیس سینوپک در کنفرانس اعلام درآمدهای مالی این شرکت گفت: ما مطمئن هستیم که تقاضای بازار با تسهیل محدودیت‌های قرنطینه و اجرای سیاست‌های مناسب از سوی دولت مرکزی، روند رو به بهبودی خواهد داشت.

خوش‌بینی این مدیران با پیش بینی‌های متعدد برای اقتصاد چین که بدبینانه‌تر شده‌اند، همخوانی ندارد. در جدیدترین نظرسنجی بلومبرگ، اقتصاددانان با در نظر گرفتن شرایط بازار ملکی و ادامه موج‌های شیوع ویروس کرونا، پیش بینی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ را پایین‌تر برده‌اند.

این شرکت‌های نفتی هشدار دادند اقتصاد جهانی با تهدیدهای ناشی از  رکورد تورمی و تنشهای ژئوپلیتیکی روبروست که مورد آخری، احتمالا قیمت‌های انرژی را پرنوسان نگه می‌دارد. میانگین قیمت جهانی هر بشکه نفت در شش ماه نخست سال میلادی جاری، ۱۰۵ دلار در هر بشکه بوده است که بیش از ۶۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۱ است و بعد از چندین سال، سود سرشاری را نصیب تولیدکنندگان کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برنامه‌های هزینه شرکت‌های نفتی، به تلاش‌های دولت برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. هر سه شرکت، هزینه سرمایه در مدت شش ماه نخست افزایش دادند و پتروچاینا و سینوپک رشد پرشتاب هزینه در نیمه دوم را انتظار دارند زیرا قصد دارند تولید نفت و گاز را در راستای حفظ امنیت انرژی چین، افزایش دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید