کد خبر:33984
پ

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: متن قرارداد «مارک ویلموتس» سرمربی سابق تیم ملی واقعی نبود، حتی قرارداد کی‌روش را هم بررسی کردم که نشان می‌داد عواملی غیر ورزشی و غیر حقوقی ورود کرده‌اند.

به گزارش روزانه نیوز «احسان قاضی‌زاده هاشمی» با اشاره به اینکه تا ۱۵ آذر دولت مکلف است بودجه را به مجلس ارائه دهد، اظهار داشت: از هر کمیسیون سه نماینده در کمیسیون تلفیق هستند که به دقت بررسی می‌کنند و پس از آن کمیسیون تلفیق گزارش‌های خود را به مجلس ارائه و با تایید شورای نگهبان این بودجه ابلاغ می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: در کمیسیون تلفیق مدتهاست نمایندگی می‌کنم و امیدوارم بحث ورزش را پررنگ ببینیم. در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به خاطر المپیک توکیو دو سال بودجه را برای کمیته در نظر گرفتیم و در نهایت این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ تقویت شد.

وی اضافه کرد: برای مقدماتی جام جهانی فوتبال و هزینه‌های جانبی، برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم و سرمایه‌گذاری را بیشتر در رشته‌های المپیکی انجام دادیم و بخش کمکی از بودجه به فدراسیون‌های المپیکی اختصاص داشت اما در سال ۱۴۰۰ المپیک نداریم و شاهد افزایش منابع و اعتبارات هم نیستیم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در اعتبارات چند جدول داریم؛ یک جدول هفت که اعتبارات رسمی وزارت ورزش مانند حقوق، مزایا، هزینه های جاری، عمرانی و شرکت توسعه در آن دیده می‌شود و دوم جدول شماره ۹ که اعتبارات متفرقه است. در جدول ۹ و ۲۷ صدم درصد دچار مشکل شدیم.

احیا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سهم ۲۷ صدم درصد

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تصمیم گرفتیم ۲۷ صدم درصد مالیات به ورزش بیاید که خرداد و تیرماه امسال اصطلاحاتی مطرح شد که این بودجه در ورزش حذف می‌شد. اکنون راه علاجی در نظر گرفتیم و در قانون برای جوانی جمعیت تاکید کردیم تا به سهم ورزش توجه شود. آن اصلاح صورت گرفته باعث شد تا حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیده نشود. بودجه پیشنهادی وزارت ورزش ۳۲۰۰ میلیارد تومان است، کار ما این است که بتوانیم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم بیست و هفت صدم درصد را احیا کنیم. دوستان در کمیسیون تلفیق مکاتبه کردند تا این مبلغ احیا شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در پروژه‌های نیمه‌تمام سهم اعتبارات عمرانی که تجهیز و تعمیر است باید متمرکز شود. در مورد شرکت توسعه صحبت زیاد داریم؛ پروژه‌هایی که باید کامل شود و همینطور بحث ورزشگاه آزادی که اعتبارات ویژه برای آن پیشنهاد شد.

وی افزود: سهم ورشگاه‌ها در جدول شماره ۷ رشد کرده اما کافی نیست. برای حفظ ۲۷ صدم درصد که در دولت بود انتظار می‌رفت وزارت ورزش با اطلاع قوانین جوانی جمعیت روی آن تاکید می‌کرد. امیدواریم در برنامه هفتم سهم ورزش را افزایش دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی درباره اعتراض کمیته ملی المپیک به ادغام بودجه گفت: دولت به صورت کلان ۵۰ دستگاه را در سطح یک، دو و سه دیده است، این اتفاق خوب نیست، ضد شفافیت و مطالبه‌گری نسبت به اتفاقات است. اینکه بودجه کمیته ملی المپیک و پارالمپیک ذیل وزارت ورزش رفته نظارت را محدود می‌کند و برای ما، مجلس و دیوان محاسبات خوب نیست. به دنبال این هستیم نظارت عینی‌تر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: آثار عینی را در کمک به فدراسیون‌ها در نظر گرفتیم مانند کمک مستقیمی که مجلس به کشتی داشت. جدولی خاص برای کمک به ۱۳ فدراسیون داشتیم که آثار آن را هم دیدیم البته در بخشی از رشته‌ها سوء مدیریت هم وجود داشت و هدر رفت اعتبارات را در نظر گرفتیم اما برگزاری اردوی مناسب و مسابقات بین‌المللی پول می‌خواهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تلاش ما این است اگر ۲۷ صدم درصد را زنده کنیم پشتوانه خوبی برای ورزش قهرمانی خواهد بود. آنچه که کمیته ملی المپیک می‌گیرد برای حضور در مسابقات است، نگاه ما تقویت فدراسیون‌هاست البته کمیته ملی المپیک اعتباراتی به فدراسیون‌ها می‌دهد اما باید برای آماده‌سازی تیم‌های نوجوانان، جوانان و امیدها هم باید اعتبارات دیده شود.

سرخآبی‌ها ردیف بودجه ندارند

وی در پاسخ به این سوال که استقلال و پرسپولیس وابسته به دولت ردیف بودجه دارند و این موضوع نقض کسب مجوز حرفه‌ای نیست و اینکه دو باشگاه مالک واحد دارند؟ گفت: ردیف بودجه تحت عنوان استقلال و پرسپولیس نداریم؛ سال قبل همین اعتبار گذاشته شده بود که من با استناد به خصوصی‌سازی آن را گرفتم. دولت‌ها از اختیار خود نمی‌گذرند. در وزارت ورزش و فدراسیون‌ها ضعف بین‌الملل داریم که جای بحث دارد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: هواداران حق دارند، روند خصوصی سازی درست نبود و باید دیون یکجا شفاف شود. وقتی شفافیت نباشد و ده‌ها نفر حساب بانکی باز می کنند و هر دفعه یک نفر طلبکار است مشکلات پیش می‌آید. دیون معلوم نیست و پرونده‌ها مفتوح است. تیم حسابرسی وجود ندارد و تا زمانی که این مسائل باشد، شاهد همین وضعیت خواهیم بود. در بخش بین‌الملل ضعف داریم که در این چند سال آسیب دیدیم. نمی توان با یک وکیل گرفتن و دوست پیدا کردن کار را جلو برد. 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اواخر مجلس گذشته قرارداد ویلموتس را روشنگری کردیم و همان زمان قرارداد کالدرون هم مطرح بود. متن قرارداد ویلموتس واقعی نبود، حتی من قرارداد کی‌روش را بررسی کردم که نشان می‌داد عواملی غیر ورزشی و غیر حقوقی ورود کرده‌اند. الان بخش بین‌الملل ورزش چه کسی است؟ 

وی یادآور شد: برخی مدعی شدند تحریم‌ها باعث شده تا این مشکلات ایجاد شود. نمی خواهم راجع به فرد خاصی صحبت کنم اینکه تحریم‌ها اثر گذاشته شکی نیست. اینکه در حوزه‌های اقتصادی، مالی و معیشتی مردم تاثیراتی داشته، شکی نیست اما آیا در خصوص این تحریم‌ها علمی وجود نداشته است؟ آیا در مورد مربیان و بازیکنان خارجی این اتفاق افتاده؟ خیر. ما در رشته‌های مختلف مربی و بازیکن خارجی داریم اما در بخش عمده نگارش و مذاکره قرارداد ذینفعان قراردادها و نقش ایجنت ها هم هست.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: اینکه در قراردادها محکوم به شکست می‌شویم و در فیفا چندین پرونده تشکیل شده و این مسیر یکسره تکرار می‌شود؛ پس ذینفعانی وجود دارد. نمی‌گویم یک یا دو نفر بلکه یک شبکه وجود دارد. درباره نگارش قراردادها و ذینفعان مطلب داریم. نمی‌گویم تحریم اثر نداشته و درصد آن را هم نمی‌گویم، چرا یک روند پیوسته درباره بازیکنان خارجی تکرار می‌شود؟

وی ادامه داد: چرا فدراسیونی که بودجه ندارد، قرض می‌گیرد تا بگوید با یک بازیکن خارجی قرارداد بسته؟ اینها حاشیه‌ساز است و تمام این مسائل بر سر فدراسیون و باشگاه ریخته می‌شود نه مسببین اتفاقات. پس نکته ترکیبی است. به عنوان وکیل مردم باید صادقانه و شفاف صحبت کنیم و همه ابعاد را با هم بگوییم.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رای وحدت رویه قانون نیست چون می‌شود آن را نقض کرد اما حلال موقت مشکلات آقایان است. در خصوص اصلاح ماده ۱ اساسنامه هم باید بگویم در دولت روحانی شخص رییس جمهوری و سلطانی‌فر وزیر وقت ورزش، نامه‌ای را نوشتند که موضوع نامه بود نه لایحه. لایحه مصوبه دولت است و فرآیندی دارد که باید تایید شورای نگهبان را هم بگیرد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید