کد خبر:32001
پ

از ماجرای جالب مسلمان شدن بانوی مکزیکی تا آموزه‌های والای انسانی در قیام عاشورا «شب نشینی» در شام عاشورا با حال و هوایی مذهبی و دینی بر روی آنتن شبکه جام جم رفت.

 به گزارش روزانه نیوز طبق اعلام روابط عمومی شبکه جام جم، برنامه گفتگو محور «شب نشینی» همزمان با شام عاشورای حسینی با حضور مهمان‌هایی که در زمینه اشاعه دین اسلام فعالیت‌هایی داشته اند بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم رفت.

سوخی اینوخوساکلین بانوی مکزیکی که از ابتدای تولد کاتولیک بود و قصد راهبه شدن داشت به عنوان اولین مهمان برنامه شب نشینی معرفی شد و از ماجرای جالب مسلمان شدنش گفت. ساکلین در این باره بیان کرد: همیشه فکر می‌کردم دنبال چیزی گمشده هستم. کاتولیک بودم و درباره دین‌های مختلف تحقیق می‌کردم می‌خواستم بدانم دین‌های دیگر چگونه است و با مردم صحبت می‌کردم. دنبال آرامش بودم و اینکه بفهمم برای چه آمده ام و باید کجا بروم. از عالمان ادیان می‌پرسیدم که دینتان چیست و آن را برای من معرفی کنید. به نوع جواب دادن و رفتارشان فکر می‌کردم و توجه و دقت داشتم.

وی افزود: این قضیه در زندگی ام ادامه داشت تا اینکه با همسرم آقای شجری آشنا شدم. در یک موسسه کار می‌کردم او هم در آن موسسه بود. نوع رفتار او برایم خیلی جالب بود. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که مردم زیاد به فکر دیگران نیستند وقتی می‌دیدم او به نیازمندان و افراد دیگر کمک می‌کرد و نماز می‌خواند از او پرسیدم دینش چیست و گفت اسلام است؛ این شد که درباره اسلام بیشتر تحقیق کردم. وقتی می‌دیدم که مرد جوانی که تنها در مملکت غریب زندگی می‌کرد مهربان بود و با مردم دوستانه رفتار می‌کرد و به اصول خاصی پایبند بود برایم جذابیت داشت و این سبک از رفتار را نسبت به مردمی که در شهر خودم می‌دیدم بیشتر می‌پسندیدم.
بانوی مسلمان مکزیکی ادامه داد: ۱۶ سال است ایران زندگی می‌کنم و ۲۲ سال است که مسلمان هستم.

ساکلین درباره آموزه‌های قرآن کریم عنوان کرد: هرچه قرآن بخوانیم بازهم دفعه بعدی چیز‌های جدیدی از این کتاب یاد می‌گیریم. دین اسلام را با رفتار باید به مردم معرفی کرد و ما مسلمان‌ها باید برای دین اسلام از طریق رفتارمان تبلیغ کنیم.

وی اظهار داشت: زمانی که بچه بودم با مادرم صحبت کردم و می‌خواستم راهبه شوم. انجیل را زیاد می‌خواندم درست است که کاملا مسلط نبودم، اما تا حدود زیادی با دین کاتولیک آشنا بودم، اما وقتی کتاب‌های اسلامی به زبان اسپانیایی را می‌خواندم خیلی خوشحال بودم، چون آرامش روحی که همیشه دنبالش بودم را پیدا کردم.

ساکلین درباره فعالیت‌های کنونی اش تصریح کرد: در کارگاه دانشگاه تهران مدرس زبان اسپانیایی هستم. بعضی از آدم‌ها می‌خواستند مادرم را اذیت کنند، اما مادرم می‌گفت وقتی آقای شجری دخترم را به دینی دعوت کرده است که به پوشش و نماز اهمیت می‌دهد پس دین خوبی است به عبارتی از روی میوه یک درخت می‌توان فهمید که درخت خوبی است یا نه.

وی گفت: مهم‌ترین چیز برای هر انسان همین آرامش روحی است؛ خوشحالم به خاطر اینکه حس می‌کنم چیزی که خدا فرموده است دارم انجام می‌دهم. پیامبر (ص) فرموده است که بعد از او کتاب قرآن و اهل بیت (ع) را بین ما به یادگار گذاشته است تا هیچ وقت گمراه نشویم. فکر می‌کنم وقتی این مسیر را در پیش گرفته ام به سخن پیامبر اکرم (ص) عمل کرده ام.

بانوی مسلمان مکزیکی گفت: خیلی دوست دارم به مکه و کربلا بروم، اما هنوز مشرف نشده ام. در حال حاضر در شهر‌هایی مثل مکزیکو سیتی مسلمانانی هستند که مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند.
ساکلین ادامه داد: ۴ تا فرزند دارم دوتا دختر و دوتا پسر؛ دخترانم فاطمه ۲۲ ساله و سعیده ۲۰ ساله و پسرانم مهدی ۱۹ ساله و محمد علی ۱۵ ساله هستند.

در بخش دوم برنامه حجت الاسلام سید مصطفی دریاباری مبلغ بین المللی دین اسلام به عنوان مهمان برنامه معرفی شد. دریاباری درباره جایگاه دهه اول محرم گفت: دهه محرم دهه کمال است؛ نمودی از مسیری که امام حسین (ع) طی کرد و به بلندترین سطح کمال خودش رسید. زندگی امام حسین (ع) قبل از کربلا هم مسیر کمالش مشخص است. او در تمام زندگی اش همواره منتظر بهانه‌های کوچک برای مرحمت به دیگران بود. اوج عدالت در این دهه است اوج حریت و آزادگی است و انسان در واقعه عاشورا فطرتش که به دنبال آزادگی است را اقناع می‌کند. انسان‌ها دنبال عدالت هستند به صورتی ذاتی و فطری و دهه محرم نمایانگر اوج ویژگی‌های انسانی است.

حجت الاسلام دریاباری تصریح کرد: عاشورا اوج محبت و عاطفه است؛ در ارتباط امام حسین با اصحاب، فرزندان و خواهر و برادرش عواطف زیادی وجود دارد. اوج عاطفه در صحنه کربلا مفصل وجود دارد و پیوند خانوادگی بین ائمه را در وقایع این روز می‌بینیم. ولایت را به خوبی می‌بینیم نوع تبعیت و پیروی را می‌بینیم و این یکی از صفات عاشورا است. عاشورا جمع فضائل انسانی زیادی است.

وی خاطره‌ای از تبلیغ ویژگی شاخص امام حسین (ع) در منچستر را بیان کرد: دفعه اول که رفتم منچستر دیدم تبلیغ از امام حسین (ع) در سراسر شهر وجود دارد و پیامی انسانی در آن تبلیغ‌ها نوشته بود در مورد ذلت نپذیرفتن ایشان که جوانان شیعه این پیام‌ها را منتشر کرده بودند.

مبلغ بین المللی دین اسلام با اشاره به مفاهیم ارزشمندی که در مکتب امام حسین (ع) آموزش داده می‌شود افزود: درباره مکتب امام حسین (ع) بحث زیاد است و این مکتب کارخانه آدم ساز است. برخی مواقع می‌گویند تو آدم بدی نباشی کافی است، اما مکتب امام حسین (ع) انسان صالح تربیت می‌کند یعنی نه تنها آدم بدی نیستی بلکه آدم خوبی هستی و در مرتبه‌ای بالاتر این مکتب مصلح ساز است یعنی افرادی را تربیت می‌کند که جریان ساز و موثر می‌شوند که این ناشی از آزادگی امام حسین (ع) و ایستادگی بر روی حرفش بود که از عدالت و آزاده خواهی و انسانیتش کوتاه نیامد.

حجت الاسلام دریاباری اظهار داشت: در بعضی از کشور‌ها آمادگی بیشتری برای بحث‌های علمی درباره آموزه‌های زندگی امام حسین (ع) بود برای مثال در اروپا دوست دارند مباحثی از زندگی امام حسین را مطرح کنید که در زندگی برایشان ملموس باشد و بتوانند در زندگی امروزه استفاده کنند. یعنی به ابعاد زندگی اجتماعی ایشان گرایش بیشتری داشتند. در شبه قاره هند غلبه با احساسات، هیجانات، حماسه و عزاداری‌ها است.

وی بیان کرد: امام حسین (ع) را جهل کشت؛ اهل بیت (ع) را برعکس به مردم معرفی کردند، فضائل اهل بیت (ع) را برای خودشان جمع کردند و ایشان را طور دیگری معرفی کردند. علت دیگری که واقعه عاشورا را رقم زد بحث دنیا بود. وقتی افراد حب به دنیا داشته باشند زمان تصمیم گیری‌های سخت بین مرگ و زندگی، دنیا را انتخاب می‌کنند.

مبلغ بین المللی افزود: زمانی که در کنیا بودیم کلاس تاریخ درباره اهل بیت (ع) برگزار می‌کردیم؛ زمانی که بحث به حضرت ابوالفضل (ع) می‌رسید کلاس آموزشی بود، اما افراد گریه می‌کردند. مباحث مربوط به اهل بیت (ع) برای خارجی‌ها تازگی دارد و اگر بتوانیم خوب و ملموس برایشان تبیین کنیم تاثیر زیادی خواهد داشت.

حجت الاسلام دریاباری در پاسخ به این سوال که چرا برای امام حسین گریه می‌کنیم گفت: مکتب اسلام و شیعه عقلانی است، اما این به تنهایی کافی نیست بلکه باید به آن عمل هم کرد. گاهی این فرایند کمی خشک می‌شود و این مجالس روضه پیوند عاطفی ما با، ولی خداست که کار را راحت می‌کند. یکی بحث فکری و ولایت است دیگری عمل است و دیگری محبت اهل بیت (ع) است، چون اگر مودت نباشد عمل نخواهد بود. عاطفه اگر نباشد روح و معنویت وجود ندارد و به عمل منجر نمی‌شود.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می‌کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می‌شود./میزان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید