کد خبر:44476
پ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اعلام کرد: مبارزه با سن غلات در221 هزار و773 هکتار از مزارع استان همدان انجام شد.


به گزارش
روزانه نیوز، شهرام پیشه ور با اعلام این خبر افزود: عملیات مبارزه با سن مادر در مزارع استان از 14 فروردین ماه سال جاری از شهرستان اسدآباد شروع و در تاریخ 14 اردیبهشت 1402در شهرستان رزن خاتمه پیدا کرد.


وی ادامه داد: 166هزار 737 هکتار مربوط به مزارع گندم و 55هزار 36هکتار مربوط به مزارع جو بوده است که این سطح مبارزه علیه سن مادر در تاریخ استان همدان بی نظیر است.


مدیر حفظ نبات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد: عملیات مبارزه در مرحله پوره سن غلات نیز از تاریخ یکم خرداد1402 از شهرستان کبودرآهنگ آغاز شده که تا تاریخ 6 خردادماه بیش از 7هزار هکتار از مزارع استان سمپاشی صورت گرفته و تا پایان زمان عملیات مبارزه با دقت ، قدرت و سرعت ادامه خواهد یافت.


پیشه ور در ادامه گفت: در سال جاری مبارزه با پوره سن غلات از اهمیت و حساسیت بسزایی برخوردار است زیرا بعلت شرایط خاص آب وهوایی سال جاری ( عدم بارندگی به موقع در پاییز سال گذشته ، وقوع اکثر بارش ها در اسفند 1401و فروردین و اردیبهشت سالجاری و نوسانات شدید دمایی، سرمای شدید و یخبندان در روز های 15 فروردین و 14 اردیبهشت ماه سال جاری ، پراکنش نا مناسب بارندگی ها از نظر زمانی و مکانی و … ) باعث شد که در برخی از نقاط استان بخشی از مزارع دیم دچار تنش های شدید رطوبتی و دمایی در مراحل رویشی و زایشی شوند به نحوی که مزارع تنش دیده رشد رویشی کافی نداشته باشند و یا با ارتفاع کم تولید خوشه کردند لذا بخشی از مزارع دیم آسیب دیده و غیر قابل برداشت شده و بخشی نیز کم بازده شوند.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر آفت سن غلات به دلیل نوسانات دمایی تغیرات مهمی در رفتار های زیستی خود بویژه در مراحل جفت گیری ،تخم ریزی و ظهور پورها ایجاد کرد ومتعاقبا” با گرم شدن هوا وپیش بینی افزایش دما به 30درجه در تاریخ های 8 و 9 خردادماه در جنوب و غرب استان به احتمال زیاد فواصل بین سنین پوره گی سن غلات کاهش پیدا می کند که همین موجب آسیب پذیر شدن مزارع دیم خواهد شد.


مدیر حفظ نباتات گفت: با توجه به تنش های وارده به مزارع و تغییرات زیستی آفت سن غلات مدیریت حفظ نباتات سازمان با پایش مستمر مزارع گندم و جو در تمامی شهرستان های استان نسبت به پیش بینی و تعیین بهترین زمان مبارزه علیه پوره سن غلات، به تفکیک مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیری استان کرده است و از کلیه کشاورزان عزیز و زحمتکش در تمام روستا ها تقاضا دارد که ضمن همکاری با کارشناسان شبکه مبارزه با سن غلات مستقر در مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی فورا” نسبت به تهیه سموم مجاز و توصیه شده از داروخانه های گیاهپزشکی معتبر سراسر استان اقدام نموده و در اسرع وقت عملیات مبارزه علیه پوره سن غلات را در تاریخ های تعیین شده انجام دهند.


پیشه ور همچنین بهترین زمان مبارزه با پوره سن غلات بویژه در مزارع دیم اکثر مناطق گرمسیری و معتدل و برخی از مناطق سردسیری استان را روز های 7 لغایت 15 خرداد ماه سالجاری اعلام کرد.


وی یاداور شد: عملیات مبارزه علیه آفت سن غلات در سال جاری با مشارکت فعال کشاورزان و بکارگیری بیش از 12 هزار دستگاه انواع ادوات سمپاشی و تحت نظارت بیش از 160 کارشناس شبکه مراقبت سن غلات مستقر در ستاد استان ، مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی در حال انجام شد.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه علاوه بر آفت سن غلات بیش 15نوع حشره و کنه زیان آور نظیر تریپس گندم ، کنه قهوه ای گندم ،سوسک برگخوار گندم ،سوسک قهوه ای گندم ، پروانه خوشه خوار گندم، زنجره گندم ، شته معمولی و سبز گندم ، مگس گندم ، مگس زرد ساقه گندم و مگس مینوز برگ غلات در مزارع غلات استان همدان وجود دارند که با تغذیه از برگ، ساقه و سنبله موجب آسیب زدن به محصول می شوند لذا انجام مبارزه دقیق ، به موقع و هدفمند علیه پوره سن نه تنها موجب جلو گیری از سن زدگی دانه های گندم و جو می شود بلکه با ایجاد تلفات در سایر آفات مذکور ، سبب افزایش عملکرد و کیفیت محصول تولیدی کشاوزران می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید