کد خبر:41228
پ

استاندار همدان با بیان اینکه تامین امنیت و اقتدار غذایی یکی از اهداف اجرای الگوی کشت در استان است گفت: با اجرای این طرح، محصولات کشاورزی در چند سال آینده ۷۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

به گزارش روزانه نیوز، «علیرضا قاسمی فرزاد» روز چهارشنبه در چهارمین نشست کمیته بهره وری با موضوع بررسی اجرای الگوی کشت در کشاورزی استان همدان افزود: همدان به عنوان استان پیشرو و نمونه در اجرای طرح الگوی کشت در کشور شناخته شده است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره وری در کشاورزی گفت: برای کاشت محصولات کشاورزی باید با توجه به اقلیم شناسی گیاهان عمل کرد تا محصول و مزیت نسبی کاشت مشخص شود.

قاسمی فرزاد اظهار داشت: در طرح الگوی کشت با هدف افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب، ۲۵ درصد از آب مصرفی فعلی را کاهش و میزان تولید را افزایش می‌دهیم.

استاندار همدان با بیان اینکه باید بتوانیم حداکثر بهره وری را به دست آوریم گفت: به عنوان نمونه کاشت گشنیز در همدان و شهرستان نهاوند بیشترین بهره وری را دارد.

به گفته وی بیش از ۹۰ درصد گیاه گشنیز کشور در همدان و ۶۰ درصد از کشت این گیاه در استان نیز در شهرستان نهاوند انجام می‌شود.

استاندار همدان تصریح کرد: آموزش به کشاورزان و اقناع آنها در کاشت محصولات با بهره وری بالا، به عنوان یکی از ضرورت های موفق اجرای الگوی کشت باید از سوی دست اندرکاران جهاد کشاورزی اجرایی شود.

وی نصب کنتورهای هوشمند در مزارع کشاورزی را از الزامات بهره وری در منابع آبی دانست و تاکید کرد: کنترل میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی باید به گونه ای باشد که طی سالهای آینده با فقر منابع آب زیرزمینی مواجه نشویم.

قاسمی فرزاد استفاده از کشت نشایی را یکی از راهکارهای افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و یادآور شد: با کاشت نشایی و استفاده از گلخانه ها همچنین می توان میزان ترزیق سموم و حد استاندارد آنها را در گیاهان و محصولات کشاورزی کنترل کرد.

وی ادامه داد: در حال حاصر ۲۲۰ هکتار گلخانه در استان فعال است و تا پایان سال نیز ۱۵۰ هکتار دیگر به زیر کشت گلخانه‌ای خواهد رفت.

استاندار همدان یادآور شد: در شهرهای کرفس و رزن، ۳۲۰ هکتار گلخانه در دست ساخت است که در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری افتتاح می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز تنش آبی در منابع زیرزمینی، پایداری آب، افزایش بهره وری ، تنوع خاک های زراعی، تنوع اقلیم، نیاز ژنتیکی گیاهان مختلف و متناسب سازی تولید با پتانسیل های مختلف را از جمله ضرورت های اجرای الگوی کشت در استان همدان دانست.

«رضا بهراملو» اهداف اجرای الگوی کشت را افزایش تولید، افزایش درآمد ناخالص، کاهش مصرف آب، تامین امنیت غذایی، اشتغال پایدار، کشت گیاهان پاییزه تولید علوفه جایگزین، کشت گیاهان پاییزه، کشت دانه روغنی، افزایش دیمزارها و گلخانه ها خواند.

وی ادامه داد: در طرح الگوی کشت به جای آیش که زمین بلا استفاده است با کاشت برخی محصولات غلات بازدهی زمین کشاورزی افزایش می یابد.

بهراملو یادآور شد: امسال ۱۵۹ هکتار تغییر کاربری برای ایجاد گلخانه در مزارع کشاورزی استان همدان انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برای هر ۲۵ هکتار یک تراکتور لازم است که ۲۰ هزار دستگاه تراکتور درخواست شده است تاکید کرد: هم اینک ۳۰ هزار دستگاه تراکتور در استان وجود دارد که باید از این ماشین آلات کشاورزی استفاده بهینه شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید