کد خبر:19158
پ

به دنبال این هستیم که فرد مبتلا به کووید۱۹ طی ١۴ روز گذشته در دوره واگیری با چند نفر تماس نزدیک داشته است. در واقع باید نوک پرگار مراقبتی خود را برداریم و به شعاع ١۴ روز آن را رهگیری کنیم.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دبیر قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا، در بحث مدیریت همه گیری کووید ١٩ چهار هدف را دنبال میکنیم.

دکتر حسین عرفانی اظهار کرد: یکی از اهداف ما برای مبارزه با همه گیری این است که دامنه شیب افزایشی موارد بیماری را کاهش دهیم و درجه آن را کم کنیم تا سرعت بروز بیماری کاهش پیدا کند. در هر جامعه ای ساختار خدمات بهداشت و درمان آستانه ای دارد.

عرفانی تاکید کرد:اگر این آستانه را پشت سر بگذاریم تبعاتی به همراه دارد، پس در درجه اول به دنبال کاهش سرعت همه گیری هستیم. هدف دوم این است که حجم اپیدمی کاهش پیدا کند به هدف سوم اشاره کرد و ادامه داد: باید در گام سوم زمان اپیدمی در جامعه را کوتاه کنیم و هدف چهارم هم این است که عوارض به خصوص مرگ و میر را کنترل کنیم.

وی افزود: ما می خواهیم بر این بیماری فائق بیاییم و آن را مدیریت و کنترل کنیم، پس باید اول بیماریابی کنیم، اگر کانون های آلودگی را به موقع شناسایی کنیم، فردی که زود مورد شناسایی قرار میگیرد معمولا با شروع اقدامات درمانی، استراحت، مصرف داروها و… به سمت بیماری شدید نمی رود. از طرف دیگر وقتی بیمار شناسایی می شود چرخه بیماری هم تحت کنترل قرار میگیرد.

عرفانی تصریح کرد: در طرح شهید قاسم سلیمانی به دنبال این هستیم که با آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی و مناسب آحاد جامعه ما این بیماری را به خوبی بشناسند، علائمش را بدانند و بیماریابی به این شکل نباشد که فردی مبتلا به بیماری شدید شود و بعد به مراکز درمانی منتقل شود. در همان مراحل اولیه باید بیماران مراجعه کنند و می توانند از سامانه های ۴٠٣٠ و ١٩٠ مشاوره دریافت کنند و به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

وی بیان کرد: در مرحله دیگر به دنبال این هستیم که فرد مبتلا به کووید۱۹ طی ١۴ روز گذشته در دوره واگیری با چند نفر تماس نزدیک داشته است. در واقع باید نوک پرگار مراقبتی خود را برداریم و به شعاع ١۴ روز آن را رهگیری کنیم که برای این هم تمهیداتی در نظر گرفته شده و در محلات تیم های مشترک بهداشتی و … سازماندهی شدند و وسایل حفاظت فردی هم مورد تاکید، در این تیم ها قرارگرفته است.

وی ادامه داد: تماس نزدیک سه ویژگی دارد، مدت زمان بیش از ١۵ دقیقه، در فاصله مکانی زیر یک متر به صورت حفاظت نشده، این می تواند چرخه انتقال را افزایش دهد . کانون های جدیدی اگر شناسایی شوند نوک پرگار را برداشته و روی آن ها هم این ١۴ روز را انجام میدهیم. این صفحات دایره ای مراقبت آنقدر باید ادامه پیدا کند که به دوایر پاک برخورد کنیم.

عرفانی افزود: پس در وجه سوم به دنبال این هستیم که این افراد از سایر افراد جامعه جداسازی شوند. توصیه اول این است که اگر بضاعت ساختاری و رفتاری وجود داشته باشد این اقدام در منزل اتفاق بیفتد.در خیلی از آحاد جامعه این می تواند تحقق پذیر باشد، البته تعداد زیادی از جمعیت ما هم در میان جمعیت شهری، هم حاشیه شهر، هم روستاها، هم عشایر و هم اتباع غیر ایرانی و…. ممکن است امکان قرنطینه نداشته باشند، پس این مراکز باید به گونه ای باشد که شأن و منزلت افراد را هم حفظ کند.

وی گفت: بالغ بر ١٢٠ هزار تخت تا به امروز ساماندهی و ابلاغ شده است.

عرفانی اظهار کرد: این مراکز سه ورودی دارد که اولین آن از بیمارستان ها است، هر زمان بیماری در بیمارستان بستری شود و اقدامات درمانی خاتمه یافته باشد، اما دوره واگیری آن ادامه دارد، در صورتی که امکان جداسازی نداشته باشد به مراکز در نظرگرفته شده فرستاده می شود که بدون کوچکترین هزینه ای از آن ها مراقبت می شود.

وی افزود: ورودی دوم پذیرش از بیماران سرپایی از مراکز جامع سلامت منتخب است، وقتی تشخیص داده می شود که فردی مبتلا است و امکان جداسازی خود را ندارد پس به مراکز اقامتی سلامت معرفی می شود. تیپ سوم افراد کسانی هستند که از ردیابی ها کشف می شوند، فردی که تماس زیر یک متر به مدت بیش از ١۵ دقیقه و به صورت حفاظت نشده داشته است.

عرفانی اظهار کرد: این افراد در درجه اول باید در منازلشان جداسازی شوند، اگر امکانش فراهم نبود می توانند در این مراکز جداسازی شوند.

وی گفت: تلاش بر این بوده که در هر ٣١ استان تعدادی تخت سازماندهی شود که بحث رفت و آمد بیماران تسهیل شود.

عرفانی اظهار کرد: در درجه اول از آن جایی که بیماری واگیردار است حداقل تماس باید وجود داشته باشد پس برای پیگیری بیشتر از تلفن و سامانه های در اختیار، استفاده می شود، اما به هر حال در پاره ای از موارد نیاز به مراجعه حضوری است که حمایت ها به در منازل منتقل می شود.

 دبیر قرارگاه پشتیبانی افزود: بر همین اساس برای مراجعه های حضوری تیم هایی سازماندهی شده اند که در قالب تیم های مشترک مراکز بهداشت و نیروهای بسیجی فعالیت می کنند و برای آن ها کارت های معتبری صادر شده که شهروندان می توانند از آن ها درخواست کنند کارت های خود را ارائه دهند، اگر چنانچه شکی هم در این مورد بود حتما با تماس با مراکز بهداشت و یا مراکز مربوطه می توانند استعلام کنند تا از درستی کارت های شناسایی اطمینان حاصل کنند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید