کد خبر:2229
پ

به گزارش روزانه نیوز حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: اگر غیر از مکان‌های که مواد لازم و کالاهای ضروری را در اختیار مردم قرار می‌دهند مانند فروشگاه‌هایی که مواد غذایی یا داروخانه‌ها یا جاهایی که برای زندگی مردم ضرورت دارد، تعطیل کردیم به دلیل این بود که سلامت مردم برای ما اهمیت داشته است.

رییس جمهوری افزود: اینکه کارمندهای دولت از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یا ۲ میلیون ۴۵۰ هزار نفر امروز سر کار نیستند و تعطیل شده‌اند و یک اقلیتی البته در بهداشت و درمان با همه وجود کار می کنند و جمعیت زیادی که در آنجا فعال هستند و تلاش می‌کنند. اما در بخش‌های دیگر آن مقداری که ضروری بوده در بسیاری از بخش‌های دولتی ما گفتیم که به شکل گردشی یک سوم کارمندها سر کار بیایند و بقیه در خانه‌ها بمانند.

روحانی خاطرنشان کرد: به خاطر دلیل اینکه ناچار هستیم آب، برق و انرژی و مواد غذایی را تامین کنیم و محصول کشاورزی را به بازار برسانیم و همه آنهایی که برای تولید کار می‌کنند و همه کارخانجاتی که مواد خوراکی و مواد شوینده لازم را تولید می‌کنند باید بتوانند به شکل حداکثری به فعالیت خودشان باید ادامه بدهند برای اینکه نیازهای مردم تامین شود.

وی عنوان کرد: بنابر این باید توجه کنیم که هم نیاز داریم به اینکه بخش اعظم مردم در خانه بمانند و هم یک اقلیت کوچکی برای تامین نیازمندی‌های ضروری مردم کنار فعالیت‌های اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی خودشان باشند. این کار به خوبی در حال انجام گرفتن است. امروز مردم برای تامین نیازمندی‌های ضروری‌شان بحمدالله در یک شرایط نسبتا مناسبی قرار دارند. آن چیزی که ضرورت زندگی‌شان است در فروشگاه‌ها است و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رییس جمهوری بیان کرد: ما باید در اینجا از همه رانندگانی که از مبدا بنادر کار می‌کنند و جنس‌ها را به کارخانه‌ها می‌رسانند و مواد را از کارخانه‌ها به مغازه‌ها می‌رسانند و در اختیار مردم قرار می‌دهند و همچنین از آن بخش ریل و هواپیما که محصولات لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند و پروازهای لازم را انجام می‌دهند نیز قدردانی کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: همچنین باید از بخش اقتصادی کشور که نیازمندی‌ها را  تامین می‌کنند نیز باید قدردانی کنیم. الان به‌رغم مشکلاتی که ما داریم، آنچه برای دارو، درمان مردم، مواد شوینده ضرورت دارد که ما از خارج تامین کنیم، ارز آن بدون استثنا تامین می‌شود. آنجایی که لازم است هواپیمای ما می‌رود و مواد لازم یا تجهیزات لازم پزشکی را وارد کشور می‌کند ما باید به دلیل کار عظیمی که در این خصوص در حال انجام است باید از همه اینها قدردانی کنیم.

با انجام غربالگری برای مقابله با کرونا پنج تا ده روز به جلو حرکت می‌کنیم

روحانی در خصوص درمان و مراجعه مردم به پزشکان گفت: در زمینه غربالگری کار خوبی در کشور انجام شده است، امروز تقریبا داریم شناسایی می‌کنیم که چه کسانی نیازمند هستند که چه کسانی به مراقبت بیشتر نیاز دارند باید حتما در خانه بمانند و چه کسانی حتما باید 167به بیمارستان مراجعه کنند و چه کسانی باید در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند؛ غربالگری پیشاپیش به ما کمک می کند و ما نسبت به پنج یا ده روز آینده به جلو حرکت می کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد:  مجموعه کار پزشکی ما کار عظیم و بزرگی بوده است و در سراسر کشور تلاش می‌کند و تا امروز کمبود تخت، پرستار و پزشک حتی در بخش مراقبت های ویژه کمبود نداشتیم، حتی در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها در بخش مراقبت های ویژه تخت اضافی داریم.

روحانی با اشاره به وضعیت شهر مشهد به لحاظ امکانات درمان و بهداشت در مقابله با کرونا افزود: دیروز در مشهد -که ما دراین ایام نگران بودیم- معلوم شد که ۶۰ درصد تخت بیمارستانی در این شهر خالی است و ۳۰ درصد تخت ها در بخش مراقبت های ویژه خالی است؛ معلوم است برنامه ریزی خوبی انجام می شود اگر چه ممکن است در یک شهر مراجعه کننده بیشتر و شرایط متفاوت باشد.

برخی کشورها به دنبال کنار زدن تحریم ها در شرایط کرونا هستند

روحانی با تشکر از بخش نظام سلامت کشور برای تامین نیازمندی های و اقدامات انجام گرفته و همچنین قدردانی از تلاش های وزارت امور خارجه، مردم مطلع باشند دستورالعمل اولیه ما این بوده که هر کشوری که کمک می کند کمک های آنها را برای مساله کرونا دریافت کنیم، برخی کشورها کمک کردند ماسک و داروهای موردنیاز و  تجهیزات پزشکی به ایران دادند، کمک های آنها وارد کشور شده است.

رییس‌جمهوری ادامه داد:  نباید از کمک یک کشور که مقداری کم یا زیاد است و شاید به آن صورت هم به کمک کم آنها نیاز نداشته باشیم، ولی مبنا این است که هر کشوری از کمک بخواهد در حد توان به آنها کمک می کنیم و کمک کشورهایی را خواهان کمک به ایران هستند دریافت  می کنیم.

روحانی افزود: در این زمینه وزارت کشور، بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه در یک چارچوب درستی عمل کردند و کار را پیش بردند، به این نکته باید توجه داشته باشیم، از طرفی وزارت امور خارجه اقدام بسیارخوبی را برای حرکت افکار عمومی و «نه گفتن به تحریم» آغاز کرده است، الان در شورای امنیت سازمان ملل نیز این بحث مطرح است که مصوبه‌ای به تصویب برسد که در شرایط کرونا همه تحریم‌ها کنار زده شود و در این زمینه فعال هستند.

وی با اشاره به مکالمه تلفنی با مقام‌های یکی از کشورهای عضو غیر دائم شورای امنیت، گفت: آنها گفتند که طرح ما آماده است و می خواهند آن را در شورای امنیت مطرح کنند، تلاش بر این است که پول‌های مسدود شده ما در کشورهای مختلف در این شرایط آزاد شود و قدم های خوبی نیز در این زمینه برداشته می شود.

رییس جمهوری خطاب به مردم گفت: همه بخش‌های مختلف تلاش می کنند که نیازمندی های مردم در زمینه بهداشت، درمان تامین شود و پیدا است که بار اصلی مسئولیت بر دوش وزارت بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران و کارد پزشکی عزیز ما است که این مسئولیت را انجام می دهند.

روحانی یادآور شد: همه مقامات از مردم درخواست کرده‌اند به مراکزی که به طور معمول در ایام نوروز به‌ویژه مشهد مقدس یا بخش‌هایی در شمال، مرکز و جنوب کشور می‌رفتند، در این ایام به این مراکز کمتر سفر کنند.

رییس‌جمهوری افزود: آماری که استاندار خراسان رضوی روز گذشته به من داد، نشان این است که مردم بسیار همراهی کرده‌اند. وی می‌گفت که در ایام عید امسال نسبت به سال گذشته، ۷۸ درصد مسافر کاهش پیدا کرده و همه هتل‌ها و مراکز اقامتی ما خالی است. در آماری که داد می‌گفت که ریل ما امسال نسبت به سال‌های گذشته ۸۵ درصد مسافر کمتر به مشهد آورده است.

وی بیان کرد: پروازهای هواپیمایی و سفرهای هوایی ۸۸ درصد کاهش پیدا کرده است و اینها همه به معنی همکاری مردم است. اینکه ۷۸ درصد مردمی که عاشق علی‌ابن موسی‌الرضا بوده‌اند و دلشان می‌خواسته که در ایام روزهای اول سال در کنار مرقد مطهر آن حضرت باشند به توصیه‌ها و تاکیدات دولت، مسئولین و پزشکان و علما گوش کرده‌اند و نرفتند به معنی این است که یک همکاری خوبی در کشور انجام می‌گیرد و این همکاری باید ادامه پیدا کند.

طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا می شود

روحانی گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی تصویب و ابلاغ خواهد شد، ممکن است سختگیرانه باشد و برای سفرهای مردم مشکلاتی ایجاد کند؛ از مردم بخواهد که سریع تر به موطن اصلی خود  و از سفر زودتر برگردند و سفرهای موج بعد را جلوگیری کنند.

رییس‌جمهوری گفت: این تصمیمات برای مردم سخت خواهد بود ممکن است پارک ها و بوستان‌ها بسته شود و سیزده بدر مانند سال های قبل نباشد، مردم باید به شرایط سخت‌تر قناعت کنند زیرا چاره ای جز این نداریم و حفظ جان مردم برای ما بسیار مهم است.

روحانی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های وزیر بهداشت، موج اول بیماری کرونا عبور کرده‌ایم اما ممکن است، موج دیگری در روزهای آینده پیش روی ما است که باید آنرا کنترل و مدیریت کنیم، تاکید ما این است که  باید مردم کمترین خسارت را ببیند و حتی الامکان برای تامین ضرورت های زندگی دچار مشکل نشوند و این دوران به حداقل زمان کوتاه کنیم.

دوره این بیماری را باید بگذرانیم؛ امروز کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند این دوره را ۱۵ روز را مد نظر قرار داده‌ایم البته چند روز از آن پانزده روز گذشته است به هر حال تا شنبه ۱۶ فروردین این طرح باید اجرا بشود که سخت گیرانه هم است طرحی که از امروز اجرا می شود، مبانی اجرای این طرح سختگیرانه برای سلامت مردم است.

مردم برای اجرای طرح های سخت گیرانه آماده باشند

رییس جمهوری افزود: در زمینه کمک به کسب و کار و زندگی مردم آن مقداری که در توان دولت بود به مردم اعلام شده است؛ برای سه میلیون نفر یک بسته معیشتی ویپه چهار ماهه در نظر گرفتیم برای چهار میلیون دیگر وام و تسهیلات خاص و برای مالیات، چک و بیمه کارگران و کارفرمایان و مهلت های آن هم مصوباتی داشتیم که ابلاغ کردیم.

روحانی بیان کرد: در جلسه فردا که ویژه بخش اقتصادی است که درباره کسب و کارها مصوبات دیگری خواهیم داشت؛ هر توانی که دولت داشته باشد  و از تمام امکانات کشور برای کاهش فشار به زندگی استفاده می کنیم، اما برای موفقیت طرح ها به کمک و مشارکت و همکاری مردم نیازمندیم اگر همه ÷ای کار باشند و دولت را یاری کنند و همه در کنار هم باشند طرح ها را به راحتی می توانیم اجرا کنیم. ولی اگر عده ای از مردم همراهی نکنند کار سخت تر می شود

رییس جمهوری گفت: از فردا سخت گیری‌هایی در کشور انجام می شود که مردم برای این سخت گیری ها که ضرورت حفاظت و صیانت از زندگی آنها است، آماده باشند.

تصویب اعتبارات لازم برای جبران خسارات در مناطق سیل زده 

رییس جمهوری با اشاره به وقوع سیلاب در برخی استان‌های کشور، افزود: در چند روز اخیر بارندگی ها در برخی نقاط کشور شدید بود و منجر به بروز سیلاب شده است، از همه کسانی که به امدادرسانی مردم در مناطق سیل زده شتافتند، بخصوص از استانداران و فرمانداران و ستاد مدیریت بحران  تشکر کنم.

روحانی گفت: وزارتخانه های مربوطه همه پای کار هستند مشکلات مردم در زمینه آب و برق مورد نیاز مردم در مناطق سیل زده را حل کنند، در زمینه مرمت پل ها در این مناطق اقدامات خوبی انجام شده است تا مساله تردد مردم حل شود.

رییس جمهوری با اشاره به این که در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مشکلات و گرفتاری سیلاب بیشتر است، گفت: تلاش‌هایی در حال انجام است و باید تسریع لازم برای کاهش خسارات مردم صورت گیرد، اعتبارات مورد نیاز را مصوب کرده و در اختیار قرار می‌دهیم تا این خسارات ترمیم شود و مردم در این زمینه باید به کمک استان هایی بشتابند که این روزها فشارها و سختی های بیشتری را تحمل می کنند.

روحانی با تبریک پیشاپیش اعیاد ماه شعبان به مردم‌ گفت: ان شاء الله با کمک یکدیگر از این سختی‌ها و بحران‌ها با یاری خدا در زمانی کوتاه عبور خواهیم کرد/ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید