کد خبر:33385
پ

 رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: کسری بودجه و استفاده از پایه پولی خط قرمز سازمان برنامه و بودجه است و دولت قصد دارد با انضباط مالی بانک‌ها و کنترل هزینه‌ها نرخ تورم را کنترل کند.

به گزارش روزانه نیوز مسعود میرکاظمی در سومین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با با بیان اینکه  دولت قصد دارد با انضباط مالی بانک‌ها و کنترل هزینه‌ها نرخ تورم را کنترل کند،اظهار داشت: کسری بودجه و استفاده از پایه پولی خط قرمز سازمان برنامه و بودجه است. همانطور که دیدیم در این دو ماه این روند پیگیری و نتیجه کاهش تورمی نقطه‌ای مهرماه شد.

میرکاظمی افزود: در طول چهار دهه گذشته سرمایه گذاری‌های زیادی برای توسعه سخت افزاری و زیرساخت‌های کشور انجام شده اما در حال حاضر وضیعت شاخص‌های کلان کشور، ازجمله نرخ تورم، رشد اقتصادی و درآمد خانوار وضعیت مناسبی ندارد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: کشور چاره‌ای جز تغییر ریل ندارد و این اصلاحات از ساختار بودجه ۱۴۰۱ آغاز و در تدوین برنامه هفتم ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه باید به سمت اثربخشی منابع محدود کشور حرکت کنیم، تاکید کرد: در برنامه ریزی‌ها به موضوع آمایش سرزمین توجه نشده اما این مهم مبنای بودجه سال آینده خواهد بود. در حال حاضر توسعه به قدری نامتوزان است که علاوه بر بی‌عدالتی بین مناطق مختلف کشور حتی در میان شهرهای استان هم این اختلافات به چشم می‌خورد.

میرکاظمی عنوان داشت: بودجه سال آینده بر دو محور رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری متمرکز خواهد بود. همچنین، از رشد هشت درصد هدف گذاری شده سهم بخش کشاورزی به تفکیک استان و شهرستان مشخص شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از وجود ردیف‌های بی‌شمار در بودجه سالیان گذشته انتقاد کرد و گفت: آیا امروز کسی پاسخگوی وضعیت موجود است؟ در بودجه سال آینده دستگاه‌ها و استان‌ها باید در برابر اختیاری که می‌گیرند پاسخگو باشند.

معاون رئیس جمهوری جذب سرمایه گذاری و استفاده از توانایی مالی بخش خصوصی را هنر مدیران خلاق دانست و گفت: سال آینده برای هر استان صندوقی در نظر گرفته می‌شود تا انگیزه لازم برای تجهیز استانی منابع هم ایجاد شود.

 میرکاظمی با تاکید بر اینکه دولت اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد، افزود: فعال اقتصادی نباید معطل بماند بلکه باید به سرمایه گذار از نظر ثبات اقتصادی اطمینان داده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی گفت: با همراهی مجلس حمایت درست از کشاورز صورت خواهد گرفت تا تحول قابل توجهی در بخش کشاورزی رخ دهد.

گفتنی است سومین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با هدف نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید