کد خبر:32029
پ

نتایج یک مطالعه چهل ساله توسط محققان دانشگاه منچستر نشان می‌دهد ناشنوایی و کم‌شنوایی می‌تواند یکی از دلایل اصلی افسردگی سالمندان باشد.

به گزارش روزانه نیوز از پایگاه خبری ساینس، افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه و بی انگیزگی همراه است و افسردگی بر نحوه تفکر، احساسات و رفتار تاثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیکی بیمار نیز تاثیر می‌گذارد.

برخی افراد به غلط بر این باورند که افسردگی تلقین ذهنی شخص است، باید گفت این حالت روحی کاملا جدی بوده و می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

افسردگی در سالمندان یک معضل جدی است؛ چرا که باعث می‌شود این گروه در انجام امور روزمره بی انگیزه شوند و این موضع تهدیدی برای سلامتی است.

سالمندان افسرده تمایلی به مراجعه به پزشک برای چکاپ دوره‌ای و مصرف داروهای تجویزشده ندارند و همین امر نشان می‌دهد افسردگی تا چه اندازه می‌تواند برای سلامتی سالمندان مضر باشد.

محققان همواره به دنبال کشف دلایل افسردگی به ویژه در سالمندان هستند. مطالعات جدید محققان دانشگاه منچستر نشان می‌دهد ناشنوایی و کم‌شنوایی یک عامل دخیل بر افسردگی سالمندان است.

این مطالعه که چهل سال به طول انجامیده با مطالعه بیش از ۷۴ هزار شرکت‌کننده ۵۰ تا ۸۹ ساله نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی نیز در افسردگی سالمندان دخیل است و در سالمندان مرفه، افسردگی کمتر دیده می‌شود.

از طرفی ادامه مطالعات نشان می‌دهد استفاده از سمعک در کاهش افسردگی و بهبود کیفیت زندگی در گروه‌های اقتصادی ضعیف‌تر بیشتر از گروه‌های اقتصادی قوی است. همچنین این مطالعات نشان می‌دهد بهبود علائم افسردگی در افرادی که بیشتر اوقات از سمعک استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از افرادی است که گاهی اوقات از سمعک استفاده می‌کنند.

ناشنوایی عوارض دیگری نیز در سالمندان دارد
کاهش و از دست دادن شنوایی با افزایش سن عارضه‌ای شایع و چهارمین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

مطالعات اخیر محققان ژاپنی نشان می‌دهد کاهش و از دست دادن شنوایی در سالمندان عواقب مختلفی از جمله محدودیت فعالیت‌های اجتماعی و انزوا، اضطراب، کاهش حافظه و مشکلات فیزیکی به همراه دارد.

شنوایی به طرز فوق‌العاده‌ای با ارتباطات اجتماعی گره خورده است و افت شنوایی یکی از مهمترین موانع ارتباطات اجتماعی است.

کاهش شنوایی با افزایش استرس و اضطراب فرد، توانایی و تمایل خروج از منزل وایجاد تعاملات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

کاهش ارتباطات اجتماعی مهمترین عامل بروز افسردگی سالمندان است. از طرفی انزوا و کاهش فعالیت‌های اجتماعی، منجر به عدم تحرک و فعایت‌های فیزیک می‌شود و عوارضی از جمله افزایش وزن، قند خون، کلسترول و چربی به همراه دارد و باعث تحلیل عضلات سالمندان می‌شود.

مطالعات جدید محققان ژاپنی با بررسی اطلاعات بیش از ۲۲۰ هزار خانواده نشان می‌دهد کاهش شنوایی و روابط اجتماعی یکی از عوامل خطر کاهش حافظه و زوال عقل است.

در این مطالعه تاثیر کاهش شنوایی بر سه حوزه محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی خارج از خانه، اختلالات روانی و کاهش حافظه مورد بررسی قرار گرفته و اثر آن بر بیماری‌ها و اختلالات دیگر در حال آزمایش است.

تشخیص کاهش شنوایی، استفاده از تجهیزاتی مانند سمعک و حمایت اعضای خانواده مهمترین عوامل در کاهش آسیب‌های ناشی از این عارضه است.

ناشنوایی درمان شود تا احتمال افسردگی سالمندان کاهش یابد
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می شود.

زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می‌تواند در این امر دخیل باشد.

مهمترین علائم افسردگی عبارتند از:
-احساس غم، اندوه، پریشانی و ناامیدی به صورت مستمر
-تحریک‌پذیری عصبی حتی در مواجهه با مسائل کم اهمیت
-بی علاقگی و عدم تمایل نسبت به انجام امور عادی، شرکت در جمع دوستان و خانواده، تفریح، ورزش و کارهای گروهی
-اختلال خواب شامل کم‌خوابی یا پرخوابی
-احساس خستگی مزمن و کمبود انرژی
-کاهش یا افزایش اشتها
-کاهش یا افزایش وزن
-احساس سردرگمی، بی ارزش‌بودن، بی حوصلگی و احساس گناه
-بروز دردهای ناگهانی و مشکلات جسمی جدید از قبیل درد پشت و سردرد
-عدم تمرکز
-اضطراب
-اختلال در قدرت تصمیم‌گیری و حافظه
-تکرار افکار مرگ و خودکشی

مطالعات محققان دانشگاه منچستر نشان می‌دهد چنانچه ناشنوایی سالمندان در مراحل اولیه درمان شود، به راحتی می‌توان از بروز افسردگی پیشگیری کرد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید