کد خبر:4125
پ

به گزارش “روزانه ‌نیوز” و به نقل از پایگاه خبری ساینس، اولین خط دفاعی بدن در برابر سکته مغزی، گروهی از سلول‌های ایمنی موسوم به میکروگلیا هستند که ۱۰ تا ۱۵ درصد از مجموع سلول‌های موجود در مغز را تشکیل می‌دهند.
محققان ویرجینیا دریافتند بسیاری از این سلول‌ها در اصل سلول‌های سفید خون موسوم به مونوسیت بودند و در جریان رشد مغز در واکنش به بروز سکته مغزی تبدیل به پیاده‌نظامی برای دفاع از مغز شده‌اند. یافته‌های این تحقیقات، دانش ما را درباره رابطه بین مغز و سیستم ایمنی متحول می‌کند.
محققان برای ردگیری منشا سلول‌های میکروگلیا در مغز، مدلی را توسعه دادند که نشان می‌دهد بر خلاف تصور پیشین، مونوسیت‌ها در فرآیند رشد مغز به سلول‌های میکروگلیا تبدیل شده و در زمان بروز سکته‌های مغزی نوزادی به سرعت وارد عمل می‌شوند. این فرایند حداقل ۶۲ روز پس از آسیب مغزی بروز می‌کند.
سکته‌های مغزی دوران نوزادی معمولا در ۲۸ روز پس از تولد به وقوع می‌پیوندند و در واقع اختلالاتی در جریان خون مغز نوزاد هستند. وقوع سکته در نوزادان امری شایع است و از هر چهار هزار نوزاد، یکی دچار سکته مغزی می‌شود.
این سکته‌ها عوامل متعددی از لخته شدن خون گرفته تا رشد غیرطبیعی دارند. علایم متداول این سکته‌ها شامل تب و بی‌خوابی شدید هستند و گاهی نیز این سکته‌ها در ابتدا هیچ علامت ظاهری ندارند؛ اما بعدها موجب اختلال در تکلم و دشواری در حفظ تعادل شخص می‌شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید