ورود به کورت بین‌المللی رویای ۱۴ ساله اسکواش‌بازان همدان"/>
کد خبر:40019
پ

ورود به کورت بین‌المللی رویای ۱۴ ساله اسکواش‌بازان همدان

ورزش اسکواش همدان با قدمتی ۱۴ ساله همچنان در رویای برخورداری از کورت (زمین بازی) استاندارد بین المللی برای انجام تمرین و مسابقات حرفه‌ای قرار دارد. به گزارش خبرنگار روزانه نیوز، اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و ۲نفره (چهار بازیکن) در زمینی که دیوارهای آن شیشه‌ای است انجام می‌شود. شیشه‌ای […]

ورزش اسکواش همدان با قدمتی ۱۴ ساله همچنان در رویای برخورداری از کورت (زمین بازی) استاندارد بین المللی برای انجام تمرین و مسابقات حرفه‌ای قرار دارد.

به گزارش خبرنگار روزانه نیوز، اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و ۲نفره (چهار بازیکن) در زمینی که دیوارهای آن شیشه‌ای است انجام می‌شود.

شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی به وسیله تماشاگران را قابل امکان می‌کند و در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود.

این ورزش در استان همدان به نسبت یک دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است و تلاش و برنامه ریزی مطلوب هیات اسکواش باعث شده تا از رشد جمعیتی و امکانات مناسب برخوردار شود.

البته قدمت این ورزش در سال ۱۸۳۰ در انگلستان ایجاد شد و سابقه انجام آن در ایران به سال ۱۳۲۰ بازمی گردد و حالا با گذشت چهارده سال از فعالیت در همدان، هنوز رویای اسکواش بازان همدانی برای تمرین و مسابقه در دیواره‌ای با استانداردهای بین المللی و مجهز تحقق نیافته است.

ورزشی که این روزها از استقبال خوب رده‌های سنی پایه در سطح همدان برخوردار و در سال‌های اخیر مورد حمایت‌های همه جانبه قرار گرفته است.

پیشرفت‌های حاصل شده در این ورزش بهانه‌ای شد تا گفت وگویی داشته باشیم با اسدالله ربانی مهر رییس هیات اسکواش استان همدان که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

آخرین وضعیت از روند ساخت کورت بین المللی در همدان را توضیح دهید؟

ربانی مهر: برای ساخت نخستین کورت بین المللی در این استان چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم امسال با تامین بودجه مورد نیاز تکمیل شود.

برای ساخت نخستین کورت بین المللی در این استان چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم امسال با تامین بودجه مورد نیاز تکمیل شود.این طرح شامل سه کورت استاندارد، یک کورت آموزشی، رختکن، سکوی تماشاگران و سایر تجهیزات است و بر اساس استانداردهای روز دنیا در مجموعه پارک بانوان ساخته می‌شود.

ایرنا: ایجاد کورت پارکی از دستاوردهای مهم هیات اسکواش همدان بود؟

ربانی مهر: بله با مساعدت شهردار وقت؛ مقرر شد در راستای توسعه ورزش اسکواش، سه کورت پارکی در سه بوستان مختلف شهر ساخته شود، که اولین آن در بوستان مردم شامل سه فضای روباز و استاندارد به سرانجام رسید که امیدواریم با همت مسئولان این طرح مهم نیز تکمیل شود.

ایرنا: طرح آموزش رایگان هم از برنامه‌های خوب شما بود؟

ربانی مهر: تابستان امسال آموزش رایگان و استعدادیابی اسکواش همه روزه (عصرها) با حضور مربیان باتجربه در محل اولین کورت پارکی اسکواش در پارک مردم شهر همدان انجام شد.

شناسایی و پرورش استعدادها اولویت توسعه ورزش اسکواش در سطح شهرستان‌های استان همدان برای سال جاری است و تاکنون موفق بوده‌ایم چراکه ورزش اسکواش همدان در مسیر شناسایی استعدادها قرار دارد تا بتوانیم پشتوانه لازم را برای آینده این ورزش در استان و درخشش در سطوح ملی و بین المللی داشته باشیم.

ایرنا: حضور مدرس جهانی هم به رشد اسکواش همدان کمک شایانی داشت؟

ربانی مهر: دوره‌های آموزشی اسکواش همدان با حضور استاد “وزیر یوسف جهان زهی” مربی و مدرس بین المللی این رشته ورزشی برگزار شد، او نخستین مربی تیم ملی تاریخ اسکواش کشورمان است و علاقه وافر وی به شهر همدان باعث شده تا در یکسال اخیر چندین دوره آموزشی را در این شهر برگزار کند.

ایرنا: زمینه فعالیت چند ورزشکار را فراهم کرده‌اید؟

ربانی مهر: اسکواش جزو رشته‌های ورزشی مستعد در همدان است و هم اینک ۲۰۰ ورزشکار فعالیت مستمر در این ورزش دارند و با زمینه‌سازی لازم در راستای فعالیت این رشته در سطح شهرهای مختلف استان، می‌توانیم علاوه بر همگانی کردن آن، در راستای پرورش و شکوفایی استعدادها نیز اقدام کنیم.

هیات اسکواش استان همدان با ۲۰۰ عضو فعال در ارزیابی‌های فصلی فدراسیون طی سال گذشته یکی از سه استان برتر کشور معرفی شد و در واقع ۶۰ درصد نسبت به سال قبل در جذب ورزشکار بیمه شده پیشرفت داشتیم.

ایرنا: در دوره ریاست خود چه دستاوردهایی داشتید؟

ربانی مهر: فعالیت‎ های ما به حدی خوب بوده که طی چند سال گذشته از رتبه‎ هشتم جدول ارزیابی فدارسیون پله پله به جمع برترین ها رسیده‎ایم و امروز یکی از قطب‎ های اسکواش کشور هستیم.

همچنین برای نخستین‌بار هیات اسکواش استان در سطح ملی چهار تیم را راهی مسابقات کرد که اولین تجربه رسمی اسکواش‎ بازان همدانی در کشور بود. کمیته کودکان این هیات نیز در ارزیابی صورت گرفته از سوی فدراسیون اسکواش کشور در جایگاه دوم برترین‌ها قرار گرفت و حدیثه قره خانی از مربیان خوب استان همدان مسئول کمیته کودکان هیات اسکواش استان همدان توانست این افتخار مهم را با تلاش مجموعه اسکواش همدان کسب کند.

در استعدادیابی نیز همراه با اصفهان عنوان سوم کشور را کسب کردیم و در حوزه فرهنگی نیز مقام دوم کشور را به لحاظ فعالیت‌های موثر داشتیم. چند جشنواره اسکواش نیز با مناسبت‌های مختلف در رده‌های سنی پایه به خصوص کودکان برگزار و با استقبال چشمگیری روبرو شد.

ایرنا: با آموزش و پرورش هم مشارکت داشته‌اید؟

ربانی مهر: از آنجا که آموزش و پرورش منبع غنی از استعدادهای ورزشی است سال قبل ۲۰ مربی ورزش آموزش و پرورش استان همدان برای نخستین بار، آموزش اسکواش را فرا گرفتند تا زمینه شکوفایی نخبگان این رشته فراهم شود.

ایرنا: عملکرد اسکواش همدان در سال جاری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ربانی مهر: معتقدم امسال فصل درخشان و موفقی را برای رشته نوپای اسکواش در استان شاهد بودیم به نحوی که موفق به تحقق بسیاری از اهداف و برنامه‌های موردنظر شدیم.

هیات اسکواش استان همدان با هم افزایی اعضا توانست برنامه‌های مدون و موثری را اجرا کند که در ادامه می‌توان با برنامه ریزی و تعامل بخش دولتی و خصوصی بسیاری از کمبودها و مشکلات این رشته در استان را حل کنیم.

رشته اسکواش استان همدان طی ۲ سال اخیر پیشرفت‌های زیادی در سایه وحدت و همدلی همه ارکان هیات داشته است به نحوی که با برقراری تعامل با فدراسیون اسکواش، اداره کل ورزش و جوانان و بخش خصوصی و رسانه‌ها شاهد کسب موفقیت‌های قابل توجهی در این رشته ورزشی برای استان بودیم./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید